Zoeken

Test: Honda CB500 familie

Hetzelfde, maar dan anders

10 september 2019

Het idee is duidelijk. Ontwikkel een platform van waaruit je verschillende kanten op kunt, hang die vervolgens vol met hetzij pakketje A, hetzij pakketje B of in een gekke bui pakketje C. En dat is nog niet eens echt alles, als je een wild idee hebt, kan het zomaar best eens gebeuren. Scheelt onwijs veel kosten en je kunt er heel flink mee uitpakken. Het effect daarvan is dat dat platform echt onwijs veelzijdig is, Oké, dus je bent 21 en hebt net je rijbewijs... of je hebt het al twee jaar en mag eindelijk overstappen op iets zwaarders. Of je hebt het nog veel langer en hebt gewoon goed nagedacht... wat doe je dan?met natuurlijk het blok als stralend middelpunt. Dat idee wordt ook door andere fabrikanten gebruikt en met gelijk succes. Het is dus helemaal niet gek. In de crisistijd heeft Honda dat zelfs meermalen gedaan, ook de NC-serie werkt volgens precies hetzelfde principe en ook daar is het succes niet van te betwijfelen.

Maar goed, wij houden het even bij de 500cc twins van de CB serie. En lezers van het eerste uur weten hoe blij we al jaren worden van deze machines. Nog lekker met een zesversnellingsbak, geen automatische meuk, maar écht zelf rijden en voor de rest ook gewoon weinig opsmuk. ABS omdat het moet en klaar. Geen mappings, geen turbo’s, geen onzin. De displays zijn met de facelift meegenomen, maar geven gewoon aan wat ze aan moeten geven en klaar. Ook niks bijzonders. Maar het is ook niet nodig, het zijn basic motoren en waarom zou je ook meer dan dit willen? Eigenlijk zouden we net zo blij worden met twee analoge tellers, waarom ook niet?

Hebben we al een doelgroep genoemd? Is het nodig? Als wij deze motoren leuk vinden, met een par miljoen kilometer onder de riem op de eest uiteenlopende motoren, dan is de CB toegankelijk en een reële optie voor iedereen die het A1 rijbewijs is ontgroeid. 47 pk of precies 35 kilowatt en dat is meer dan genoeg. Topsnelheid op een voldoende niveau dat je –als je zou willen- in voldoende problemen Hé, is dat niet zo'n eh... zo'n... kom, hoe heet het nou?kunt komen en een prent echt geld kan kosten, harder hoeft het dus niet. Vermogen? Genoeg voor twee personen. En dat is inderdaad met een marge, maar we weten allemaal dat motoren nou eenmaal beter rijden als er maar één poppetje per keer op zit. Als je je meisje een keertje mee zou willen nemen kan het en je bent ‘t ding niet eens aan het wurgen, maar liever doe je het niet. En presto, daar staat de CB500.

Als we dan toch nog even wat dieper daar op in gaan is het natuurlijk de 500X die het meest in aanmerking komt voor passagiers- en bagagegebruik, gewoon omdat ie het uitstraalt. Daar is ie dan ook het meest op berekend, of in elk geval heb je zo’n idee. Honda heeft de motor voor ons dan ook met een koffertje uitgerust, ‘omdat het hoort’... dat zegt wat. Ook opnieuw over het blok dat ‘t allemaal maar moet kunnen trekken, maar dus ook over de rest. De deugdelijkheid van het geheel, het verwachtingspatroon van een stijl of uitstraling, noem maar op.


Is het een Blade? Is het een CBR650? Of is het een.... A2 geschikte motor die er supergelikt uitziet?