Zoeken

Test: Honda CB500 familie

Kwak - CB500X

10 september 2019

Met 471 cc maakt het blokje van de CB500X precies 47 pk en 43 Nm. Meer dan genoeg om het echt serieus leuk mee te hebben en het is dan ook een wonder der techniek. Laat dat maar aan Honda over, om een blokje zo te laten lopen als de tweecilinder van deze motor. Ongeevenaard soepel en veelzijdig, maar in geen enkel model zo goed uit de verf komend als hier. Het verhaal is dan ook erg overdacht:
Een koffer. Een kóffer.... en het staat niet eens raar. Dat is dus bij uitstek de 500X. Handkapjes 

tegen de kou, knooppuntjes voor spanbandjes... best compleet, dit ding. En er kan nog een passagier bij ook, zonder kramp. Veelzijdig hoor, het lijkt wel een echte motor

Aan het koplampje kun je de overeenkomst met de F zien, de rest is 'typisch Honda' zoals ook de Africa Twin, X-ADV en de rest waar je best mee vergeleken wil worden.
die cilinderinhoud komt niet uit de lucht vallen. Natuurlijk hadden ze tot 500cc kunnen gaan, maar grondige studie heeft ooit aangetoond dat juist deze combinatie van boring en slag het optimale karakter zou hebben en dus is hier voor gekozen. 

En voor 2019 is daar nog eens een klein toefje bovenop gedaan. Als je niet meer vermogen uit een blokje kunt halen en toch wel iets wilt upgraden, dan ga je toch gewoon de breedte in? En dat is precies wat ze gedaan hebben. Een gemiddelde vermogensgrafiek ziet er ongeveer uit als een piramide, met een mooie stijgende lijn en een duidelijke piek. Honda heeft die piek breder gemaakt, waardoor je over een breder gebied, meer vermogen hebt. Dat voel je terug als souplesse en aanspreekbaarheid. Allemaal perfect geregeld via de injectie en alle andere digitale hulpmiddelen. Tegelijkertijd is het nieuwe blokje helemaal tiptop aan Euro4 aangepast en dus kun je gerust de komende jaren doorknallen. Om het af te maken heeft Honda er, voor de toegankelijkheid – maar ook voor comfort – een slip/assist koppeling aan toegevoegd en je kunt gerust spreken over een van de meest soepele, veelzijdige blokjes van de tegenwoordige tijd.

En het ziet er ook nog eens waanzinnig uit.


Ziet er niet uit als een Allroad zo? Kan kloppen. Het is natuurlijk 'maar' een 500cc'tje he....

Afmetingen, 'grote motor'-gevoel, reis- en bagagemogelijkheden

Met zoveel motor krijg je wel eerder het gevoel van 'te weinig' puf