Zoeken

Kawasaki Z650 ECO Challenge

Of zuinig en een beetje snel?

18 juni 2018

Rij wachtenden voor een rotonde… hmm. Rotonde zelf? Niet al te druk. Auto met caravan van links, trage trekker van rechts, boel oponthoud. Jongens, ik ben met de motor, dus vooraan komen is geen punt. Timing berekenen voor een gaatje ook niet en dus bestaat die rij ook niet. 'Probeer om te keren' zegt dat ding dan... ja doei!Netjes passeren zoals normaal, dan de rotonde over en weer door. Alleen dat daar dus een paar collega’s tussen staan die wél wachten hoor ik pas bij de eerste stop. “Man, zoals je langs kwam, fantastisch! Gewoon knallen, haha!”. Nou mooi… die heb ik dus in m’n zak. Eenmaal bij die eerste stop gearriveerd ben ik de eerste. Of zo lijkt het, ik ben naar mijn idee lang niet iedereen voorbijgekomen. Of ik heb niet goed geteld, wat ook blijkt. Collega één viel al af op vierhonderd meter van het vertrekpunt met een defecte TomTom, de rest stond ergens in de rij, reed langzamer of nog iets anders. Maar goed. Zij hebben wél het streefgemiddelde verbruik gehaald, ik eh… niet helemaal. ‘man, zo ga je het niet halen hoor! Mijn rangemeter geeft ongeveer negentig kilometer te weinig aan op jouw tempo’. Rangemeter? Zit dat er ook op dan? Nou ja, blijkbaar wel.

Na overleg met de officials blijkt het nog wel mee te vallen, maar nog minder zuinig dan dit zal niet goed gaan. Het is nog niet helemaal uit met de pret, maar meer aan dan dit is geen goed plan. Oké, dan gaan we op tactiek. De zuinigste concurrent heeft ruimschoots het doel gehaald en laat ondanks een besmuikt glimlachje maar weinig los. Gelukkig vertellen de overige collega’s wel wat ze gezien hebben: plat wegduiken (check, ook gedaan) en motor uit waar het kan. Wacht… motor uit? Dat is een idee, dat gaan we proberen. 

Eenmaal de koffie op, kunnen we meteen weer door. Beter opletten, scherper rijden. En meer op de tellers rijden. Als ik door het menu scrol zie ik inderdaad de rangemeter en het is nog niet verloren… maar ik moet wel even rustig aan doen. Makkelijk gezegd hier in Limburg, de uitvoering is moeilijker. Maar vooruit, iedereen volgt dezelfde route. Dat valt niet tegen, zelfs bergop gaat het verbruik best oké. Was ik hier niet al eens voorbij gereden?Als je maar niet als een malle aan het gas gaat hangen. Bergaf… heb ik toch een andere mening. Motor uit kán, maar dan zou je het best ook de vrijstand opzoeken. Dat is op zich niet zo erg, maar het kost moeite en tijd. En je gaat ook niet superhard, je hebt een flinke heuvel nodig om zelfs maar de snelheid gelijk te houden, laat staan te accelereren. En dat zijn vaak juist de afdalingen waar je uiteindelijk toch een keer zult moeten remmen, voor een scherpe bocht of andere beperkende maatregel. Niet handig en je raakt energie kwijt. Dus je zult weer moeten accelereren en dat is uit den boze. En als je net mist en de motor niet op tijd weer gestart krijgt, kost het je nóg meer, dus ik kies ervoor dit niet meer te doen. Koppeling in en stationair laten lopen is veel beter, zuiniger dan dat –met een draaiende motor- wordt het toch niet en zo lang we rollen,kunnen we ook weer netjes oppikken en doorrijden. Prima idee en zodoende leg ik kilometer na kilometer af. Volgende keer trek ik m'n raceoverall aan, dat dan weer welHet verbruik daalt, de range loopt op, ik ben safe. Voorlopig. 

Alweer een stop voor foto’s, alweer een ‘reset’ van de race. In principe geen probleem, de reistijd wordt bijgehouden door de Tomtoms dus pauzes tellen niet en we starten telkens opnieuw met dezelfde tussenpozen. Maar het onderbreekt de flow en ik heb weinig zin in heen en weer rijden voor de camera als dat benzine kost. Ik wil dóór. Maar ik ben wél weer als eerste en heb, sinds ik steeds als laatste vertrek, dus opnieuw iedereen op een paar minuten gezet. Dat gaat lekker. En met het beetje reserve dat ik heb opgebouwd, sta ik er redelijk goed voor. Totdat ik bij de afgesproken lunchstop het hele adres mis en te ver doorrijd. Ik vertik het om terug te rijden, dus duw ik met wat kleurrijk taalgebruik de motor terug… even stoom afblazen. Aan de andere kant heeft concurrent Arno de stop nog meer gemist en moet dus ook meer terugrijden… maar ja, dat zal ook wel gecompenseerd worden dus schiet het niet echt reuzeveel op.