Kawasaki Z650 ECO Challenge
Conclusie
Hoé goedkoop is de benzine hier? Zeg dat nóg eens?Dus, wat kunnen we nu concluderen? Ten eerste dat zo’n Z650 inderdaad bizar zuinig kan zijn. Kán, als je het zou willen. Ten tweede: dat je er dus zeker 350 kilometer tussen tankstops mee zou kunnen rijden.Dat doet in de praktijk niemand, want de benzinemeter zal je veel eerder al een seintje geven dat je toch echt zult moeten tanken. Terwijl, let op: bij aftanken ging er precies 12,74 liter in mijn tank, wat betekent dat er nóg meer in zou zitten. Ondanks die gillende benzinemeter, ondanks die opgevende rangemeter, ondanks alles. Zou je een bezemwagen of een litertje reservebenzine in een jerrycan meenemen, dan is 400 kilometer waarschijnlijk wel haalbaar. Dat is leuk, maar uiteindelijk zal het de rijder zijn die al veel eerder een keer wil stoppen. Zelfs ondergetekende, als snelste, heeft zes en een half uur in het zadel gezeten. Dat is genoeg voor iedereen om minstens een keer te stoppen. En als je toch stilstaat, kun je net zo goed je tank een beetje bijvullen. Maar het is leuk om te weten dat je je niet snel ergens druk om hoeft te maken en dat maakt de Z650 een van de meest stressvrije motoren van het moment.
Opzet van de 2018 Kawasaki Z650 ECO Challenge was om de vooraf uitgezette route van 350 kilometer van Eindhoven naar Vielsalm zo zuinig mogelijk af te leggen, maar dan wel met een sportieve twist. Ofwel, zuinig én sportief. De richttijd voor deze afstand was door Kawasaki op 6 uur en 15 minuten gezet, wat bij die afstand neerkomt op een gemiddelde rijsnelheid van 56 km/u.
Dat lijkt misschien niet snel, maar dat is wel inclusief alle oponthoud waar je in het dagelijkse verkeer mee wordt geconfronteerd, bebouwde kom met z'n oprukkende 30-km zones en 60/70-km zones buiten de bebouwde kom. De rijtijd werd afgelezen uit de ritstatistieken van de TomTom 550. Elke minuut dat sneller werd gereden dan de richttijd leverde bonuspunten op, elke minuut dat er langzamer was gereden strafpunten volgens eenzelfde formule.
Wat brandstofverbruik betreft was er eigenlijk maar een beperking: we hadden voor de Challenge slechts één tank brandstof tot onze beschikking, ofwel 15 liter benzine. Elke deciliter brandstof die aan het eind van de Challenge over was leverde weer bonuspunten op, wie met een lege tank stil zou komen te staan zou worden gediskwalificeerd.
In de route waren een aantal fotolocaties opgenomen waar rijbeelden werden gemaakt en waarbij voor de fotografen telkens twee keer op en neer moest worden gereden, wat nog een extra uitdaging was vanwege de extra kilometers die hierdoor werden afgelegd en er bij het maken van rijfoto's verhoudingsgewijs veel moet worden geaccelereerd.
Op basis van de tankinhoud van 15 liter zou je minimaal een verbruik van 1:23,3 moeten hebben, het richtverbruik was door Kawasaki op 12,5 liter gezet, ofwel een verbruik van 1:28 (3,57 liter voor de Belgen onder ons). De werkelijke rijtijd en het werkelijk verbruik werd na afloop afgezet tegen de richttijden, waarbij 1% afwijking in verbruik gelijk werd gezet aan 1% afwijking in rijtijd.