Zoeken

Test: Triumph Tiger 1200

Verschillende stijlen

4 december 2017

Eenmaal op contact zie je het tweede grote verschil tussen de huidige en nieuwe Tiger. Tenminste, zolang je niet op de basisversie van de XR bent gestapt – buiten de standaard XR zijn namelijk alle uitvoeringen (XRX, XRX LRH, XRT, XCX en XCA) met een bijzonder fraai TFT-kleurendisplay uitgerust, wat dit jaar voor het eerst op de Street Triple R en RS z’n opwachting heeft gemaakt en net als bij de Street geheel naar eigen geur en smaak aan te passen is. Bij de drie genoemde XR-varianten valt te kiezen uit 1 thema met drie verschillende stijlen, de twee XC-varianten hebben zelfs 2 thema’s met elk 3 verschillende stijlen. Het derde verschil dat je inmiddels ook al hebt ontdekt is de nieuwe armatuur,
De XC en XR hebben meer elk hun eigen look gekregen, zegt Triumph, maar wij hebben 't nog niet ontdekt

De koplampunit maakt 'm nu wel heel herkenbaar, bochtenverlichting trouwens met 4 LED's. Over het logo op de tank waren de meningen verdeeld

TFT scherm met tot wel 6 verschillende layouts, omdat het kan. Nu alleen nog Google Maps en je bent klaar
wat in onze ogen misschien nog wel de belangrijkste verbetering is. Weg lompe knoppen aan het stuur, hallo heerlijk ergonomisch doordachte schakelaars van het type dat we al enkele jaren kennen van BMW, KTM en Ducati. Naast dat de schakelaars veel beter in de hand liggen en nu alle belangrijke functies op de linker stuurhelft zijn ondergebracht zijn ze ook nog eens omrand verlicht, waardoor ze ook in het donker goed te bedienen zijn. Chapeau.

Niet alleen de verlichte knopjes zijn trouwens nieuw, Triumph heeft de Tiger 1200 voor 2018 rondom van LED verlichting rondom (koplamp, knipperlichten en achterlicht) voorzien, bij de modellen met TFT-display aangevuld met LED dagrijverlichting. De twee topmodellen XRT en XCA zijn daarnaast ook nog eens met LED bochtenverlichting is uitgerust die volgens Triumph geavanceerder dan die van de concurrent moet zijn. In plaats van 3 heeft Triumph 4 LED’s toegepast die bovendien niet abrupt aan/uit worden gezet maar geleidelijk oplichten, waardoor een meer natuurlijke flow moet ontstaan. Nu zullen we dat laatste voor waarheid aan moeten nemen, rijden in het donker zat er helaas niet bij. En dan zijn we d’r nog niet wat accessoire-nieuwtjes betreft: alle XR en XC-modellen hebben nu standaard een elektrisch verstelbare ruit, aangevuld met handvatverwarming (geldt niet voor de basisversie XR) en zadelverwarming voor rijder I dit it My way! Misschien origineel uit de VS, maar die bedoel ik effe niet!en duopassagier (alleen voor de topmodellen XRT en XCA). De handvat en zadelverwarming kan trouwens ook als accessoire op de andere versies worden gemonteerd. Tot slot is de Tiger standaard met een 5V USB en 12V aansluiting voorzien.

Verminderde enertia

Kloppend hart van de Tiger 1200 is de 1.215 cc driecilinder, die nu wordt opgegeven voor een topvermogen van 141 pk bij 9350 toeren en een koppel van 122 Nm bij 7.600 toeren per minuut en dat is wat topvermogen betreft een fractie hoger dan z’n voorganger. Nu zijn een paar extra paarden natuurlijk nooit verkeerd, maar veel belangrijker dan dat extra span dat voor de kar kan worden gezet is het hele ride-by-wire systeem dat behoorlijk is vernieuwd, als in een sterk verbeterde ECU en IMU, en de sterk verminderde inertia. Het vliegwiel is maar liefst 2,5 kilo lichter gemaakt, terwijl op de krukas zelf ook nog eens een halve kilo Nanaablablabla... with a Heart of Glassaan gewicht is bespaard, waarmee er in het blok nu 3 kilo minder roterende massa is. En dat vertaalt zich niet alleen naar een blok dat veel vlotter oppakt, maar door de verminderde inertia ook naar een fiets die op hoge toeren veel gemakkelijker van richting te veranderen is.

De lijst met gewichtsbesparingen gaat trouwens nog even door: de titanium einddemper met carbon eindkap die standaard op de twee topmodellen is gemonteerd is 2,1 kilo lichter, de standaard demper van de andere uitvoeringen (die trouwens 40 mm korter is) 315 gram, het magnesium kleppendeksel 300 gram, de beschermbeugels van het blok 1,3 kilo, de aluminium carterbeschermplaat 0,5 kilo, de accu maar liefst 2,6 kilo en tot slot is op de kleinere, maar volgens Triumph wel helderdere mistlampen een halve kilo aan gewicht bespaard. Tel dat bij elkaar op en je komt op een gewichtsbesparing van 11 kilo, hoewel dat alleen voor de twee topmodellen geldt, bij de standaard XR is volgens Triumph de gewichtsbesparing slechts 2 kilo.