Test: Triumph Tiger 1200
Bonus
Als extra bonus bovenop de test heeft Triumph de tweede dag een heus offroad parkoers voor ons uitgezet, waarbij de groep in drieën wordt gesplitst: beginners, gemiddeld en gevorderden, zodat iedereen op z’n eigen niveau aan den lijve kan ervaren wat de Triumph Tiger 1200 XC zo allemaal offroad kan. Vanaf het circuit van Almeria is een prachtige route uitgezet die varieert van rotsachtige ondergrond tot zwart zand dat veel losser en muller is dan het oog doet vermoeden. De standaard Metzeler Tourance Zijn we al in Zimbabwe?Next banden zijn ingeruild voor Pirelli Scorpion Rally, waarvan de bandenspanning is verlaagd om extra grip in het losse zand te creëren.
Van de twee rijmodi die Triumph voor offroad gebruik heeft bedacht (Offroad en Offroad Pro) start ik de route in Offroad, waarbij de demping van de vering op offroad gebruik is aangepast, de ABS op het achterwiel is uitgeschakeld en de tractiecontrole een bepaalde mate van wielspin toelaat. Hoeveel wielspin kan Triumph’s technische goeroe Stuart Wood ons echter niet zeggen, hij houdt het op een significante hoeveelheid wielspin. In Offroad Pro zijn normaal gesproken ABS en tractiecontrole uitgeschakeld, maar voor deze test heeft Triumph de setting aangepast en is er nog een kleine mate van ABS op het voorwiel. Elke rijmodus kan namelijk nog geheel naar eigen inzicht worden aangepast, wat de ‘Personal’ rijmodus in feite overbodig maakt, maar dat even terzijde.
Waar ik had verwacht dat de route zou beginnen op gravelpaden en gaandeweg steeds zwaarder zou worden heeft Triumph duidelijk een ander plan bedacht en gaat het vanaf het circuit van Ameria meteen best pittig offroad. Tenminste, voor ondergetekende die bij gebrek aan een “beginner plus’ groep met de ‘gemiddelde’ groep meerijdt en zich al meteen afvraagt of dat wel zo’n slimme zet is geweest. Echter, nog voordat ik echt jaloers kan worden op de Nederlandse collegae die wijselijk hebben gekozen voor ‘beginners begin ik steeds meer grip te krijgen op de route en de Tiger, die dit alles verbluffend gemakkelijk doet.
Arrow demper is standaard voor de XRT en XCA. Aluminium carterbescherming en valbeugels horen tot de standaarduitrusting van de XC
Ook zo'n fraaie: zadelverwarming. Kofferset kan zo worden gemonteerd Tenminste, voor een 248 kilo offroad (drooggewicht, wat neer zal komen op een rijklaargewicht van pak ‘m beet 270 kilo). De nu veel soepelere vering slikt alle oneffenheden voor zoete koek, maar had daar geeneens voor in Offroad modus hoeven te staan: volgens Stuart Wood switcht de vering ook in de andere rijmodi automatisch (na 6 seconden) over op Offroad setting als tijdens het rijden offroad gebruik wordt gedetecteerd.
Naarmate de route vordert ontdek ik meer en meer dat de tractiecontrole, die zeker in het begin als heerlijk vangnet fungeerde, een beperkende factor wordt, doordat de Tiger nu niet 100% met de achterkant kan worden gestuurd. Zodra het achterwiel op het gas als gevolg van wielspin mooi uitbreekt grijpt de tractiecontrole op een bepaald moment in, waardoor je de bocht niet driftend af kunt maken. Gelukkig heeft Triumph daarvoor Offroad Pro bedacht, het enige nadeel dat we konden ontdekken is dat je vanuit Offroad niet tijdens het rijden kunt switchen naar Offoad Pro (en visa versa).