Test: Triumph Tiger 1200
Technische gegevens
4 december 2017

| Merk/model | Tiger Explorer XRT | Tiger Explorer XCA |
| Motor | ||
| Type | driecilinder lijnmotor | driecilinder lijnmotor |
| Koelsysteem | vloeistofkoeling | vloeistofkoeling |
| Cilinderinhoud | 1.215 cc | 1.215 cc |
| Boring x slag | 85 x 71,4 mm | 85 x 71,4 mm |
| Compr. verh. | 11:01 | 11:01 |
| Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
| Ontsteking | Digitaal, ride by wire, instelbare tractie controle, 5 rijmodi | Digitaal, ride by wire, instelbare tractie controle, 6 rijmodi |
| Starter | Elektrisch | Elektrisch |
| Benzinetoevoer | Multipoint injectie, ride by wire | Multipoint injectie, ride by wire |
| Smering | wet sump | wet sump |
| Vermogen | 141 pk @ 9.350 tpm | 141 pk @ 9.350 tpm |
| Koppel | 122 Nm @ 7.600 tpm | 122 Nm @ 7.600 tpm |
| Transmissie | ||
| Aantal versnellingen | 6 | 6 |
| Eindoverbrenging | cardan | cardan |
| Koppeling | nat, meervoudige plaat, hydraulisch bediend, anti-hop | nat, meervoudige plaat, hydraulisch bediend |
| Chassis | ||
| Frame | Stalen buizenframe | Stalen buizenframe |
| Wielbasis | 1.520 mm | 1.520 mm |
| Balhoofdhoek | 23,2° | 23,2° |
| Naloop | 99,9 mm | 99,9 mm |
| Vering voor | 48 mm WP upside down, semi-actieve elektronisch geregelde demping | 48 mm WP upside down, semi-actieve elektronisch geregelde demping |
| Vering achter | WP monoshock, semi-actieve elektronisch geregelde demping | WP monoshock, semi-actieve elektronisch geregelde demping |
| Veerweg voor | 190 mm | 190 mm |
| Veerweg achter | 193 mm | 193 mm |
| Voorrem | Dubbele schijf 305 mm, Brembo 4-zuiger remklauw, schakelbaar ABS | Dubbele schijf 305 mm, Brembo 4-zuiger remklauw, schakelbaar ABS |
| Achterrem | Enkele schijf 282 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, schakelbaar ABS | Enkele schijf 282 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, schakelbaar ABS |
| Voorband | 120/70 R 19" | 120/70 R 19" |
| Achterband | 170/60 R 17" | 170/60 R 17" |
| Afmetingen | ||
| Lengte | 2.230 mm | 2.230 mm |
| Breedte | 930 mm incl handkappen | 930 mm incl handkappen |
| Hoogte | 1.470 mm (zonder spiegels) | 1.470 mm (zonder spiegels) |
| Zadelhoogte | 835 - 855 mm | 835 - 855 mm |
| Gewicht | 243 kg droog | 248 kg droog |
| Tankinhoud | 20 liter | 20 liter |
| Reserve | n.b. | n.b. |
| Gegevens | ||
| Rijbewijsklasse | A | A |
| Garantie | 2 jaar | 2 jaar |
| Adviesprijs NL | n.n.b. | n.n.b. |
| Adviesprijs BE | n.n.b. | n.n.b. |
| Importeur NL | Triumph Benelux | Triumph Benelux |
| www.triumphmotorcycles.nl | www.triumphmotorcycles.nl |

| Triumph Tiger Explorer 1200 | XR | XRX | XRX LOW | XRT | XCX | XCA | |
| Lichtgewicht einddemper | • | • | • | • | |||
| Arrow titanium en carbonfiber einddemper | • | • | |||||
| LED mistlampen | • | • | |||||
| LCD display | • | ||||||
| 5" TFT instelbaar display | • | • | • | • | • | ||
| verlichte stuurschakelaars met 5-assige joystick controller | • | • | • | • | • | ||
| Contactsleutelloos contact | • | • | • | • | • | ||
| Bulb koplamp met LED positielicht | • | ||||||
| LED koplamp en LED dagrijverlichting | • | • | • | • | • | ||
| Adaptieve bochtenverlichting | • | • | |||||
| LED zelfuitschakelende knipperlichten | • | • | • | • | • | • | |
| zadelverwarming (rijder en duo) | • | • | |||||
| Comfortzadel (rijder en duo) | • | • | |||||
| Elektrisch verstelbaar Touring windscherm | • | • | |||||
| Elektrisch verstelbaar windscherm | • | • | • | • | |||
| Geavanceerde boardcomputer en startonderbreker | • | • | • | • | • | • | |
| Offroad Pro rijmodus | • | • | |||||
| Zes rijmodi | • | ||||||
| Vijf rijmodi | • | • | |||||
| Vier rijmodi | • | • | |||||
| Drie rijmodi | • | ||||||
| 6-assig IMU | • | • | • | • | • | ||
| Ride-by-wire gasklepbediening | • | • | • | • | • | • | |
| Cruise control | • | • | • | • | • | • | |
| Triumph Sift Assist | • | • | |||||
| Geoptimaliseerde bochten-ABS | • | • | • | • | • | ||
| Geoptimaliseerde bochten-tractiecontrole | • | • | • | • | |||
| ABS en tractiecontrole | • | ||||||
| Hill hold control | • | • | |||||
| Triumph semi-actieve vering | • | • | • | • | • | ||
| Instelbare vering | • | ||||||
| Middenbok | • | • | • | • | • | • | |
| Carter beschermplaat | • | • | • | • | |||
| Power sockets (1x 12V, 1x USB) | • | ||||||
| Power sockets (2x 12V, 1x USB) | • | • | • | • | • | ||
| Handvatverwarming | • | • | |||||
| Handkappen | • | • | |||||
| aluminium carterbeschermplaat | • | • | |||||
| radiateur beschermplaat | • | • | |||||
| Gietwielen | • | • | • | • | |||
| Spaakwielen | • | • | |||||
| Motor beschermingsbeugels | • | • | |||||
| Adviesprijs NL | €18.400,00 | €20.450,00 | €20.450,00 | €22.550,00 | €21.450,00 | €23.750,00 | |
| Adviesprijs BE | €15.780,00 | €17.830,00 | €17.830,00 | €19.930,00 | €18.830,00 | €21.130,00 |