Test Kawasaki 200 pk trio: ZX-10R, ZZR1400 en Ninja H2
Snelsten ter wereld
Inhoudsopgave |
---|
Test Kawasaki 200 pk trio: ZX-10R, ZZR1400 en Ninja H2 |
Wapenwedloop |
Snelsten ter wereld |
Titanenstrijd |
Mountain Course |
Conclusie |
Technische gegevens |
In 1990 had Kawasaki met de ZZR1100 opnieuw een primeur met een Ram Air luchtinlaat. Zes jaar lang zou het de snelste productiemotor ter wereld zijn
In 1990 deed Kawasaki de wereld opnieuw versteld staan met de lancering van de ZZR1100, die in de Verenigde Staten onder de naam Ninja ZX-11 op de markt werd gezet. De 1.052cc viercilinder lijnmotor had een topvermogen van 145 pk en een topsnelheid van 282 km/u, 16 km/u harder dan de op een na snelste motor op de markt, de oude ZX-10 die de ZZR1100 had vervangen. Was de GPz900R ’s werelds eerste motor met vierkleps techniek, d
e ZZR100 was de eerste motor die van een Ram-air geforceerde luchtinlaat was voorzien, wat volgens Kawasaki de motor op topsnelheid nog extra vermogen gaf. Zes jaar lang zou de ZZR1100 de snelste productie motorfiets ter wereld zijn.Het waren de hoogtijdagen van de pk-wedloop. In 1996 raakte de ZZR1100 de titel kwijt aan de Honda CBR1100XX Blackbird, die met een vermogen van 162 pk een topsnelheid van 290 km/u realiseerde. Drie jaar later lanceerde Suzuki de173 pk sterke GSX-R1300 Hayabusa, de eerste motor die harder liep dan 300 km/u. En meteen de laatste, de pk-wedloop had in het Europese parlement inmiddels zoveel stof doen opwaaien dat onder andere onze minister van verkeer en waterstaat Tineke Netelenbos destijds riep dat ze verboden zouden moeten worden, waarna door de fabrieken als gentlemen’s agreement de topsnelheid op 300 km/u werd begrensd.
Als gevolg van de ophef in het Europese parlement leek de wedloop ten einde te zijn gekomen. Kawasaki verving de ZZR1100 na 12 jaar trouwe dienst in 2002 door de ZZR1200, waarbij het accent meer op souplesse was gelegd. Het was echter stilte voor de storm die in 2006 weer in alle hevigheid losbarstte met de ZZR1400, met 190 pk – 200 pk met Ram-Air – opnieuw ’s werelds sterkste productiemotor. In 2012 werd de cilinderinhoud van 1.352cc naar 1.441cc vergroot en groeide het vermogen naar 200 pk – 210 pk met Ram-Air. D
e ZZR1400 was trouwens niet de eerste motor die de magische grens bereikte, die eer was een jaar eerder naar de compleet vernieuwde 2011 ZX-10R gegaan. Officieus was BMW Team Green trouwens al voorgegaan met de S1000RR, die op papier weliswaar ‘maar’ 193 pk had, maar op de bank boven de 200 pk werd gemeten, maar dat even terzijde.Met topvermogens van 200 pk en een (begrensde) maximum snelheid van 300 km/u leek in de wedloop de grens nu wel bereikt, tot Kawasaki het afgelopen jaar nog één keer genadeloos toesloeg (wat heet, ze deelden een ongenadige mokerslag uit) met de Ninja H2R, ’s werelds eerste van compressor voorziene productiemotor die werd opgegeven voor het bizarre topvermogen van 310 pk – wat op de bank maar liefst 325 pk bleek te zijn – en een topsnelheid van meer dan 340 km/u. De niet-gehomologeerde H2R werd vergezeld door de straatlegale Ninja H2, waarbij het topvermogen op 200 pk en de maximum snelheid op 300 km/u was teruggezet.
Waren we net aan 200 pk gewend, presenteerde Kawasaki in 2014 op de Intermot in Keulen de Ninja H2R, een van supercharger voorziene 1000cc vier in lijn met een topvermogen van 310 pk. Goedemorgen