Vergelijk: Hyperstrada versus Stradale 800
Waterballet
Het leek op voorhand best een goed idee. Ducati organiseerde haar circuitdag op Spa-Francorchamps en voor de trip daarnaartoe was onze keuze gevallen op de Ducati Hyperstrada en MV Agusta Stradale 800, twee comfortabele fietsen uit de ‘gooi en smijt’ categorie voor de toerist die op een comfortabele manier er een paar dagen sportief tussenuit wil gaan. P
recies dat lijkt deze twee Italianen op het lijf geschreven. Beide nazaten van het sportieve ‘gooi en smijt’ model, dat bij Ducati Hypermotard en bij MV Agusta Rivale 800 heet, wiens DNA garant voor flitsend stuurwerk moet staan, maar dan met wat comfort dankzij de grotere ruit ten opzichte van het basismodel, de meer ontspannen zit en de hardshell zadeltassen die plaats moeten bieden voor genoeg spullen om er een paar dagen tussenuit te gaan. Precies zoals ons plan de campagne was: lekker binnendoor naar Spa afreizen, daar de volgende dag op het circuit met een paar Panigale’s gaan rondknallen en vervolgens weer lekker binnendoor terug naar huis.Niets dat onze trip zou kunnen verknallen, tot twee dagen voor vertrek toch maar even de weersvoorspelling wordt gecheckt en we weerplaza ons leert dat precies als wij in België zijn het weer volledig om zal slaan. Vincent heeft de mazzel de Hypermotard te hebben opgehaald en heeft daardoor genoeg opbergruimte voor een extra outfit: de allweather voor de trip naar en van Francorchamps en de eendelige overall voor op het circuit. Tenminste, als ’t daar nog van komen zal, want met 20 mm voorspelde regen ziet ook dat er niet goed uit. Met de bagagemogelijkheden van de Stadale is het echter een stuk slechter gesteld. Net als de Hypermotard is de MV van twee hardshell zadeltassen voorzien, maar daar waar die bij de Duc nog een serieuze inhoud hebben (er past zelfs een integraalhelm in) past in de tasjes van de MV niet meer dan een toilettas, een paar schoenen en een spijkerbroek. En met alle fotoapparatuur in de bagagerol betekent dat voor mij geen ruimte voor een tweede outfit. Vorm is bij MV weer eens belangrijker van functie geweest.
Naast dat de tassen belachelijk weinig inhoud hebben kunnen ze niet een-twee-drie worden gedemonteerd. Terwijl de Stradale er zonder die tassen stukken beter uitziet, beter dan de hypermotard waar dan die drie ophangpunten het fraaie beeld van de achterkant verstoren. Echter, hoe mooi het ophangsysteem van de Stradale ook is, écht handig is het niet. Ter plaatse van de voetsteun is voor extra borging een snelsluiting aangebracht, maar die zit een beetje op een lastige plek. Erger is echter dat tevens de connector voor de verlichting moet worden losgemaakt – de al niet al te grote zadeltasjes zijn van verlichting voorzien omdat het gewone achterlicht niet meer zichtbaar is, en dat ben je snel geneigd over het hoofd te zien. B
ovendien zou blijken dat het geheel verre van waterdicht is, van de rechterkoffer viel de verlichting met regelmaat uit, of er branden slechts 3 van de 6 LED’s. Waarom niet meteen de sleufsluiting van een sleepcontact voorzien, dan was die onhandige connector overbodig geweest. De Hyperstrada heeft wat dat betreft z’n zaakjes beter voor elkaar: de ophanging oogt weliswaar minder mooi maar is toch handiger, de tassen hebben zoals gezegd meer volume en zijn bovendien standaard van waterdichte binnenhoezen voorzien.Waar voor wat betreft bagagemogelijkheden de punten duidelijk naar de Hyperstrada gaan scoort de Stradale weer beter voor wat de bescherming tegen de elementen betreft. In tegenstelling tot bij de Duc is bij de MV het ruitje wel in hoogte instelbaar, waardoor je in de hoge stand beter beschut bent. Niet dat het op de Hyperstrada behelpen is, maar een hoogte-instelling was een welkome aanvulling geweest. De zit lijkt in eerste instantie op beide fietsen prima voor elkaar: de MV zit hoger waardoor ik persoonlijk iets moeilijker met m’n voeten aan de grond kom, terwijl de lagere zit van de Duc voor het sportieve werk eigenlijk iets te laag is. Beide zadels hebben een komvorm waarin je zit, maar waar de Hyperstrada nog ruimte tot verzitten biedt is er op de Stradale slechts één zit mogelijk, vanwege dat van logo voorziene bultje dat in het zadel is aangebracht. Waardoor het telkens de MV piloot is die bij een stop als eerste voorstelt weer te ruilen van fiets. Wat dankzij z’n forse verbruik best regelmatig voorkomt, maar daarover later meer.