Vergelijk: Hyperstrada versus Stradale 800
MV Agusta Stradale 800
Een jaar na de lancering van de Rivale 800 heeft MV Agusta het driecilinder gamma uitgebreid met de Stradale 800, na de Turismo Veloce voorlopig de laatste nieuwe driecilinder uit Varese. Net als de Hyperstrada van de Hypermotard is de Stradale 800 van de Rivale 800 afgeleid, maar in tegenstelling tot Ducati is MV Agusta veel verder gegaan dan alleen een ruitje, een ander zadel en zadeltassen. De wielbasis is met 50 mm vergroot, terwijl de vork een graad onderuit is gezet en de naloop iets is vergroot, waardoor hij qua sturen neutraler zou moeten zijn.
Echter, waar we twee jaar geleden nog onder de indruk van de stuureigenschappen van de Rivale waren kon dat ditmaal niet van de Stradale 800 worden gezegd. Naarmate de kwaliteit van het weer en het wegdek achteruit ging, gingen ook de stuureigenschappen van de Stradale 800 achteruit. In de bocht was de Stradale moeilijk op lijn te houden en straalde daarbij weinig vertrouwen uit. Terwijl dat onder die omstandigheden juist essentieel is. Met de Stradale 800 richt MV Agusta zich op de toeristische rijder, maar heeft daarbij wel enkele essentiële zaken over het hoofd gezien. Die rijder neemt namelijk graag meer mee dan alleen een schone onderbroek en stapt aan het eind van de dag het liefst zonder zadelpijn af.
Klein en niet waterdicht, zelfs de verlichting gaf er soms de brui aan. De ophanging oogt best oké, maar is vanwege de losse connector onhandig
bron van veel ergernis, de bult in het zadel die maar één manier van zitten mogelijk maakt. De auto-blipper quickshiter is een plus, hoewel het terugschakelen niet altijd vlekkenloos ging
Instelbaarheid troef bij de Stradale. Geldt voor het ruitje en geldt ook voor de vering
- design, souplesse driecilinder, hoogteinstelling ruitje
- nukkig sturen, zadel, inhoud zadeltassen, terugschakelen met auto-blipper