Zoeken

Vergelijk: Hyperstrada versus Stradale 800

Conclusie

23 augustus 2015

Ducati Hyperstrada versus MV Agusta Stradale 800

Als er één ding is dat deze trip ons heeft geleerd, dan is het dat dingen soms anders gaan dan op voorhand gedacht en gepland. Wat op voorhand een heerlijk tripje met twee sportieve pakezels leek te zijn ontpopte zich tot een helse rit, met dank aan het onstuimige weer in Belgische Ardennen. NDucati Hyperstradaiet eerder zóveel regen gehad als tijdens deze trip, maar dat hadden we kunnen weten: per slot van rekening gingen we naar Spa-Francorchamps.

Het slechte weer in combinatie met het de niet al te beste kwaliteit van het Belgische asfalt (moeten we dat nog uitleggen?) had echter wel tot gevolg dat de verschillen tussen de twee fietsen nog meer werden vergroot. De Ducati deerde het slechte weer en het slechte wegdek het minst. Op droog  en strak asfalt komt de fiets misschien te kort voor wat het échte knalwerk betreft, maar het vertrouwen dat ‘ie onder alle omstandigheden uitstraalt maakt dat méér dan goed. Zelfs onder die erbarmelijke omstandigheden kon er nob best met de Hyper worden gstuurd. En dan hebben we z’n flinke bagagemogelijkheden, zo’n soepele motor en z’n gunstig verbruik (en dientengevolge mooie actieradius) nog niet genoemd.

Dan de Stradale. Met de Stradale 800 heeft MV Agusta opnieuw design naar een hoger niveau getild, maar die schoonheid gaat wel met behoorlijk wat nukken gepaard. De manier waarop het vermogen wordt afgegeven is weliswaar subliem, maar dat kan niet van z'n stuureigenschappen worden gezegd. Niet de bocht in willen, zo'n lijn niet vasthouden en - en dat is misschien nog wel het belangrijkste - geen feedback geven en geen vertrouwen uitstralen. Om nog maar te zwijgen van z’n karige bagagemogelijkheden, de zadelpijn, de nukkige auto-blipper en het verbruik dat met 1 op 12 niet meer van deze tijd is.

MV Agusta Stradale 800