Test: BMW S1000RR Superbike racers
BMW Motorrad Commune
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW S1000RR Superbike racers |
HP Race Support |
BMW Motorrad Commune |
#38 RSA SBK GP |
#21 IDM Superbike |
#46 BSB Superbike |
#13 EWC Superbike |
#84 WSBK Superbike |
#8 IOMTT Superbike |
BMW Motorsport Marketing Director Udo Mark vertelt met trots dat BMW inmiddels de grootste commune van BMW Motorrad racers wereldwijd heeft gecreëerd en zichzelf ten doel heeft gesteld pionier te zijn voor wat innovatieve ideeën in de motorsport betreft. Innovatieve ideeën als de BMW Motorrad Race Trophy, een kampioenschap binnen een kampioenschap die het afgelopen jaar voor het eerst werd georganiseerd en waarvoor 69 rijders zich registreerden. “Verschillende coureurs vechten met de S1000RR voor de overwinning in verschillende k
ampioenschappen wereldwijd, op nationaal en internationaal niveau. We wilden al deze coureurs samenbrengen in een Race Trophy, waar virtueel tegen elkaar wordt geracet.” In totaal maken 24 wegrace kampioenschappen onderdeel uit van de Trophy, variërend van mondiaal niveau als het WK Superbike, het WK Endurance, maar ook het WK Zijspannen en het Road Race kampioenschap tot nationale kampioenschappen als het Duitse IDM en het Britse BSB Superbike, evenals voor ons onbekende kampioenschappen als het Maleisië Superbike kampioenschap of de Zuid Afrika SuperGP Champions Trophy. Alle punten die worden gehaald in het kampioenschap waarin men racet worden met een omrekenformule toegewezen aan de Trophy, dit omdat niet elk kampioenschap evenveel wedstrijden heeft. In totaal zijn er 400 punten te behalen, 300 op basis van uitslagen en 100 door middel van bonussen.Udo benadrukt nog dat BMW duidelijk een lange termijn visie heeft op de Race Trophy. “We zijn hier niet mee begonnen om over een paar jaar er de stekker uit te trekken. Kijk maar naar onze auto raceafdeling, daar doen we het al behoorlijk lang. Dat hebben we ook met motoren voor ogen. De Race Trophy is nog niet perfect, maar we willen zo geleidelijk mogelijk aanpassingen doen, om te voorkomen dat we ineens een halve stap terug moeten zetten. De top 15 van de Race Trophy wordt op 28 november in Beieren gehuldigd, maar het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat we in de toekomst een Cup Final gaan organiseren, waarbij de top 15 met standaard motoren tegen elkaar moet racen.” De BMW Motorrad Race Trophy is in ieder geval lucratief genoeg: in totaal is er 100.000 euro aan prijzengeld, waarvan 20.000 euro voor de Trophy winnaar. Het succes van de S1000RR laten ook de statistieken zien: de 104 i
ngeschreven coureurs hebben tot het moment van schrijven 202 podiums en 65 overwinningen gescoord. En dat in totaal 24 kampioenschappen in 22 landen, door 72 teams.Om ons een idee te geven van waar de S1000RR anno 2015 toe in staat is had BMW maar liefst zes racers voor ons klaargezet: de #38 machine van Lance Isaacs in de Zuid Afrika SuperGP Champions Trophy, de #21 machine van Markus Reitenberger in het Duitse IDM, de #46 machine van Tommy Bridewell in het Britse BSB, de #13 machine van het BMW Motorrad France Team Penz13.com in het WK Endurance, de #84 machine van Ayrton Badovini in het WK Superbike en last but not least de #8 Isle of Man TT racer van Guy Martin. En om aan het circuit te wennen werd er afgetrapt met een run op de standaard S1000RR. Vooral dat laatste zal voor mij bittere noodzaak zijn: ik heb nog nooit op dit circuit, dat pas in 1999 is gebouwd gereden en dan meteen met waarschijnlijk de zes snelste BMW racers ter wereld wordt een flinke kluif. BMW heeft voor elke fiets drie ronden ingepland (outlap, flying lap, inlap), maar met zeven machines achter elkaar is dat ineens wél een sessie van ruim een uur. De drie rondjes op de standaard fiets voel ik me als een gigantische amateur die voor het eerst een voet op een circuit zet, en in feite is dat laatste ook zo: het Ricardo Tormo Circuit in Valencia stond bij mij op de lijst van circuits waar ik nog nooit gereden heb. En je kunt thuis oefenen op de Playstation wat je wilt, in het echt ziet een circuit dan toch heel anders uit. Vooral bocht 8 blijkt een instinker te zijn: het asfalt gaat er rechtdoor voor een alternatieve layout, waardoor ik met de standaard RR tot drie maal toe bijna de linkse doordraaier mis.