Test: BMW S1000RR Superbike racers
#84 WSBK Superbike
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW S1000RR Superbike racers |
HP Race Support |
BMW Motorrad Commune |
#38 RSA SBK GP |
#21 IDM Superbike |
#46 BSB Superbike |
#13 EWC Superbike |
#84 WSBK Superbike |
#8 IOMTT Superbike |
Terwijl Badovini me vertelt dat zijn fiets voor me klaar staat snak ik naar een korte adempauze. De run met de Endurance racer was fysiek zo zwaar dat mijn onderarm even moet ontspannen en tegelijkertijd mijn vochtniveau weer op pijl breng. De SBK machine wordt door BMW Motorrad Italia als privéteam gerund, maar wordt net als de BSB en IDM machine direct ondersteund vanuit BMW, met specialisten die op de baan nauw met de engineers van het team samenwerken. Het technisch regelement is afgeleid van het EVO reglement van afgelopen jaar, wat inhoudt dat motorisch er aanpassingen aan cilinderkop, krukas, nokkenas, nokkenastandwielen en drijfstangen mogen worden gedaan. Daarnaast mogen remmen, vering, koppeling, uitlaat, stroomlijn, windscherm en zadel worden aangepast, waarbij het uiterlijk en de locatie van de tank wel gelijk aan het productiemodel moet zijn. Onderhuids mag de tank, met een inhoud van 24 liter, wel worden aangepast.
De SBK racer wordt opgegeven voor een vermogen van meer dan 220 pk bij een drooggewicht van 169 kilo, maar z’n belangrijkste troef is uit uitgebreide elektronicapakket waarmee de machine is uitgerust. De DWO/FIM goedgekeurde Superbike Kit, die voor € 7.600 kan worden gekocht, heeft de machine zó gemakkelijk te rijden gemaakt, dat ‘ie totaal niet intimiderend aanvoelt. Na het armpje drukken met de Endurance racer is deze run een verademing: de machine stuurt heerlijk licht en is op elke lijn te leggen, waarbij de elektronica het vermogen continue reguleert. Het systeem gaat daarbij zo ver dat in de bocht desgewenst één of twee cilinders worden uitgeschakeld, wat ook goed te horen is. Zeker vergeleken met Tommy’s BSB machine voelt de Superbike racer ontzettend tam, ook op het rechte stuk houdt de tractiecontrole het voorwiel netjes aan de grond, en vanaf de eerste meters voelt de machine alsof je na een lange reis in je eigen bed ploft. Voor m’n gevoel gaat het helemaal niet hard, maar het is wel de enige fiets waarmee ik op het korte rechte stuk van slechts 650 meter de zesde versnelling haal en uiteindelijk de snelste rondetijd zet.
Geen fabrieksfiets, wel fabrieksondersteuning. De fiets ziet er zonder meer gelikt uit
De Öhlins voorvork en Brembo remmen zijn een wereld van verschil. De voetsteunen hebben veel instelmogelijkheden
Meer dan 220 pk, maar dankzij de waanzinnige elektronica eet de fiets uit je hand. De radiateur is een tikkie forser dan het standaard exemplaar
Model | #86 WSBK S 1000 RR |
Motor | |
Type | viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Boring x slag | 80 x 49,7 mm |
Compr. verh. | 14:01 |
Race equipment | DTC Dynamic Traction Control, 4 rijmodi (individueel geprogrammeerd), open applicatie van de parameter via HP Race Calibration Kit Pro, mct quick shift assist, Akrapovic titanium uitlaatsystem |
Vermogen | meer dan 220 pk @ 14.200 tpm |
Chassis | |
Lengte | 2.056 mm |
Breedte | 532 mm |
Wielbasis | 1.440 mm |
Tankinhoud | 23,9 liter |
drooggewicht | 169 kg |
Vering voor | Öhlins fgr300 Superbike |
Vering achter | Öhlins TTX36 Monoshock |
Voorrem | Dubbele schijf 328 mm, Brembo vierzuiger racing radiale remklauw |
Achterrem | Enkele schijf 220 mm, Brembo tweezuiger remklauw |
Voorwiel | 17" x 3.5" |
Achterband | 17" x 6" |
Banden | Pirelli Slicks |