Test: BMW S1000RR Superbike racers
#38 RSA SBK GP
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW S1000RR Superbike racers |
HP Race Support |
BMW Motorrad Commune |
#38 RSA SBK GP |
#21 IDM Superbike |
#46 BSB Superbike |
#13 EWC Superbike |
#84 WSBK Superbike |
#8 IOMTT Superbike |
Met het zweet na drie rondjes al in m’n helm – in tegenstelling tot Nederland was het in Valencia nog extreem warm zomers weer, stap ik over op de #38 machine waarmee privérijder Lance Isaacs in het Zuid Afrikaanse kampioenschap racet. Ik bereid me voor op wederom drie ronden prutswerk, maar ondanks dat deze racer ontzettend dicht bij de straatversie staat is er een wereld van verschil en glijdt de onwennigheid met het circuit ineens van me af. Het vermogen is nog geeneens wat zoveel indruk maakt, de machine wordt opgegeven voor een topvermogen van 210 pk bij 13.500 toeren per minuut, maar het is vooral de precisie waarmee elke bocht kan worden ingestuurd: alsof ik met een RSV4 aan het rijden ben. Voor m’n gevoel is de racer minstens 25 kilo lichter dan de standaard RR, terwijl het verschil veel kleiner is: de machine wordt opgegeven voor een drooggewicht van 180 kilo, vijf kilo meer dan het SuperGP reglement als minimum gewicht voorschrijft en dat is maar een handjevol kilo’s minder dan een standaard RR.
De #38 machine staat zoals gezegd het dichts bij het productiemodel. Volgens het SuperGP reglement mogen er geen aanpassingen aan het motorblok worden gedaan, net als aan het frame, de vering, de achterbrug, de wielen en de remmen. Ook de airbox, het inlaatsysteem, de benzinetank en de bedrading moet gelijk aan de standaard fiets zijn. Het enige wat mag worden aangepast is de veer, gas en olie van de achtershock en de veer van de voorvork. De rest moet exact conform de standaard fiets in de showroom zijn. En dus racet Lance met de semi-actieve vering, die me geeneens tegenvalt. Het grootste verschil met de standaard RR is dat de #38 machine veel strakker is afgesteld en veel beter in balans is, waardoor er lichtvoetiger en sneller kan worden gestuurd. De standaard S1000RR voelt als een straatfiets, dit voelt als een racer.
De Zuid Afrikaanse Superbike staat erg dicht bij de straaffiets, maar voelt toch compleet anders
Aan het blok mag haast niks worden aangepast, de quickshifter heeft een auto-blipper
De koeling is wel aangepast, de vering en remmen zijn nagenoeg standaard
Model | #38 RSA S 1000 RR |
Motor | |
Type | viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Boring x slag | 80 x 49,7 mm |
Compr. verh. | 13,0: 1 |
Race equipment | DTC Dynamic Traction Control, 4 rijmodi (Rain, Sport, Race, Slick), ECU mapping HP Race PowerKit, open applicatie van de parameter via HP Race Calibration Kit 3, HP Shift Assist Pro, 2D Suspension kit travel sensor, BMW/2D Race data logger (voor trainingen), HP gesmede wielen, HP Akrapovic uitlaatsysteem zonder katalysator, Dynojet Power Commander 5 met secundaire benzine module |
Vermogen | 210 pk @ 13.500 tpm |
Chassis | |
Lengte | 2.049 mm |
Breedte | 532 mm |
Wielbasis | 1.425 mm |
Tankinhoud | 17,5 liter |
drooggewicht | 180 kg |
Vering voor | BMW 46 mm upside down, DDC met HP Race Calibration Kit 3 |
Vering achter | BMW Monoshock, DDC met HP Race Calibration Kit 3 |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, standaard vierzuiger radiale remklauw, SBS gesinterde remblokken |
Achterrem | Enkele schijf 220 mm, eenzuiger remklauw, SBS gesinterde remblokken |
Voorwiel | BMW HP gesmeed 17" x 3.5" |
Achterband | BMW HP gesmeed 17" x 6" |
Banden | Pirelli Supercorsa |