Zoeken

Test: Suzuki GSX-R 25th anniversary

GSX-R1000

15 juli 2010
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R 25th anniversary
Er is er een jarig
De straat
Het circuit
GSX-R750
GSX-R1000
Conclusie
Technische gegevens

GSXR_25th_IMG_9757.jpg

GSXR_25th_IMG_9773.jpgHoewel het model officieel pas in 2001 het levenslicht zag gaat de geschiedenis van het model veel verder terug. We schrijven het jaar 1986, een jaar na de lancering van de GSX-R750, als Suzuki een tweede GSX-R model lanceert dat eveneens inslaat als een bom: de GSX_R1100. Een motor die in grote lijnen was gebaseerd op die zevenenhalf: hetzelfde stalen boxframe, full-floater swingarm, lucht-oliegekoelde vierinlijn en eenzelfde stroomlijn. De motor was met een drooggewicht van 197 kilo wel een stuk zwaarder dan de 750, maar wist dat met zijn ongekend sterke motorblok ruimschoots te compenseren. De 1052cc grote motor had een topvermogen van 128 pk en een koppel van 101 Nm, en dat waren (evenals de GSX-R750 een jaar eerder) indrukwekkende cijfers.

Net als de GSX-R750 zou het model de nodige modificaties ondergaan, waarbij het vermogen groeide naar 145 pk maar de motor ook een stuk zwaarder zou worden. De 1992 versie woog maar liefst 226 kilo (droog), maar het zou een jaar later nóg erger worden toen de lucht/oliegekoelde motor werd vervangen door een 1074cc watergekoeld exemplaar. De motor, die nu 155 pk bij 10.000 toeren wist te mobiliseren, was nu goed voor een drooggewicht van 231 kilo en had zich daarmee redelijk uit de markt gepositioneerd. GSXR_25th_IMG_9880.jpgMet dank ook aan Honda, dat datzelfde jaar de 185 kilo lichte en 124 pk sterke Fireblade lanceerde en daarmee een compleet nieuwe wending gaf aan het begrip supersport. Suzuki probeerde nog met alle macht de fiets lichter en wendbaarder te maken, maar het zou nog tot 2001 duren voordat het roer bij Suzuki omging en het model een écht waardige opvolger zou krijgen.

De nieuwe GSX-R1000 werd in 2001 gelanceerd en sloeg dat jaar in als een bom. De motor werd dat jaar door 13 internationale bladen verkozen tot motor van het jaar, en terecht. De GSX-R1000 was niet langer meer een opgeboorde – en vooral zwaardere – versie van de 750cc superbike, maar een van de grond af aan compleet nieuw ontwikkelde machine. Zo hadden de afmetingen van de motor meer met de RGV500 tweetakt Grand Prix racer gemeen dan de GSX-R750. De 988cc grote watergekoelde viercilinder was goed voor een vermogen van 160 pk en woog daarbij slechts 170 kilo, meer dan zestig kilo lichter dan de GSX-R1100. Twee jaar later zou het model zijn eerste modificatie krijgen en daarbij een paar kilo lichter en een paar pk sterker worden, maar een écht rigoureuze verandering onderging het model in 2005. Het model, dat al snel als K5 door het leven zou gaan, had niet alleen een vernieuwend en verfrissend uiterlijk aangemeten gekregen, maar rekende daarnaast definitief af met het ‘old-school’ rijgedrag waar de GSX-R1000 om berucht was geworden. Niet alleen het lichte stuurgedrag was opmerkelijk, daarnaast was de nieuwe 999cc viercilinder met 178 pk beduidend sterker dan zijn voorganger, terwijl het gewicht zelfs nog iets afnam naar nu 166 kilo.

Twee jaar later kreeg het model zijn eerste update, kreeg met 185 pk meer topvermogen maar moest in het lage toerengebied veel van het bullige karakter van de K5 inleveren. Ook nam het gewicht toe naar nu 172 kilo. Het afgelopen jaar onderging het model opnieuw een complete modificatie, die ongetwijfeld de geschiedenis in zal gaan als de minst opvallende maar meest indrukwekkende. Qua technische specificaties waren de verschillen nog geeneens zo groot, maar vooral op het gebied van rijdbaarheid en wendbaarheid had Suzuki grote stappen vooruit gezet. Daar waar de K7 zich als een echte duizend liet rijden was de K9 meer als een zevenenhalf op anabolen. Haast net zo wendbaar, maar dan wel veel sterker.

De 2010 GSX-R1000 Anniversary is het enige gelimiteerde jubileummodel dat door Suzuki zelf is uitgebracht. De aanpassingen die het feestvarken onderging zijn slechts minimaal, maar passen daardoor wel perfect in het beeld van de GSX-R1000: opvallend onopvallend. Naast een anniversary embleem op de kroonplaat en een anniversary logo op de uitlaat onderscheidt de motor zich alleen door het goudkleurige logo op de kuip en de wit/titanium kleurstelling, die speciaal voor deze jubileumuitvoering werd ontworpen.

GSXR_25th_IMG_9766.jpg