Test: Suzuki GSX-R 25th anniversary
GSX-R750
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-R 25th anniversary |
Er is er een jarig |
De straat |
Het circuit |
GSX-R750 |
GSX-R1000 |
Conclusie |
Technische gegevens |
Als er één motor is die met recht de titel evergreen verdient, dan is het de Suzuki GSX-R750. De motor zag voor het eerst het levenslicht in 1985 en sloeg destijds in als een bom. Niet in de laatste plaats dankzij zijn – voor die tijd – indrukwekkende prestaties: een topvermogen van 106 pk bij een drooggewicht van 176 kilo. De lucht/oliegekoelde viercilinder zou meer dan tien jaar het beeld vormen van Suzuki’s 750cc superbike. De motor zou in die periode meerdere modificaties ondergaan, waarbij de motor telkens een stuk zwaarder werd terwijl het vermogen slechts minimaal toenam naar uiteindelijk 118 pk in 1995.
In 1996 gooide Suzuki het roer van de GSX-R750 rigoureus om met de lancering van de SRAD, de eerste watergekoelde GSX-R die niet alleen met 130 pk een stuk krachtiger, maar tevens met een opgegeven gewicht van 179 kilo weer redelijk terug bij de basis was gekomen. De motor werd wereldwijd met verademing ontvangen, maar zou al na vier jaar compleet worden herzien. Het inmiddels 16e model van de GSX-R750, dat in 2000 werd gelanceerd, was zowaar nóg indrukwekkender: het vermogen was gegroeid naar 141 pk terwijl het gewicht was gereduceerd tot 166 kilo. Ook werd voor het eerst bezine-injectie toegepast op de 750cc superbike. In 2004 werd voor het eerst de link gelegd met de eveneens populaire GSX-R600 en kreeg de zevenenhalf hetzelfde rijwielgedeelte als zijn kleinere broertje aangemeten. Vanaf dat moment gaan beide modellen als Siamese tweeling door het leven: twee modellen die op de cilinderinhoud na 100% identiek zijn aan elkaar. Het vermogen van de GSX-R750 steeg tot 155 pk, terwijl het gewicht nog iets afnam naar nu 163 kilo.
Vier laar geleden onderging de GSX-R750 zijn grootste styling update sinds de lancering van de SRAD en kreeg in grote lijnen hetzelfde uiterlijk aangemeten als de een jaar eerder gelanceerde GSX-R1000 (K5). Hoewel het vermogen met 5 pk afnam naar 150 (en het gewicht met 163 kilo gelijk bleef) was de motor in alle opzichten beter dan zijn voorganger. Twee jaar later onderging het model zijn laatste modificatie en kreeg daarbij zijn huidige uiterlijk aangemeten. Veranderingen aan het motorblok zorgden voor meer topvermogen (nu 158 pk) en een hoger koppel, terwijl lichtere wielen, verbeterde remmen en nieuwe vering voor betere rijeigenschappen moesten zorgen en het nieuwe compacte design vooral aerodynamisch beter moest zijn.
De GSX-R750 25th anniversary doet daar nog een schepje bovenop. Het model, dat niet door Suzuki zelf maar door de Nederlandse importeur werd samengesteld, is naast een 25th anniversary embleem op de kroonplaat voorzien van behoorlijk wat accessoires die de het sportieve karakter van de motor alleen maar onderstrepen. Zo is de motor voorzien van een Arrow einddemper die zelfs met gemonteerde dB killer – hoewel wel redelijk beschaafd – al een stuk sportiever klinkt. Daarnaast kreeg de motor een getint ruitje en een uitgebreid carbon pakket met onder andere een carbon koppelings- en dynamodeksel en een tankpad.