Zoeken

Test: Suzuki GSX-R 25th anniversary

Conclusie

15 juli 2010
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R 25th anniversary
Er is er een jarig
De straat
Het circuit
GSX-R750
GSX-R1000
Conclusie
Technische gegevens

GSXR_25th_IMG_9960.jpg
Als Suzuki het niet doet, dan doen wij het toch? Per slot van rekening, als je 25 jaar wordt dan mag dat best op passende wijze worden gevierd. Niet dan?

Het is vijfentwintig jaar geleden dat Suzuki geschiedenis schreef met de lancering van de GSX-R, een hypersport die het begrip sportieve motorfiets voor eens en altijd in een compleet andere dimensie zou neerzetten. Echter, zo indrukwekkend en knallend als de lancering van de oervaderen van deze familie, de 1985 GSX-R750 en 1986 GSX-R1100, was geweest, zo geruisloos en onopvallend werd het zilveren jubileum van de GSX-R dit jaar gevierd.

Natuurlijk, men lanceerde een speciale GSX-R25th website waar veel over de geschiedenis van het model is terug te vinden, maar in tegenstelling tot 2005, toen Suzuki twee écht opzienbarende 20th anniversary modellen lanceerde, bleef het feest voor 2010 beperkt tot wat kleine details links en rechts en dat is zondermeer jammer te noemen. Niet in de laatste plaats omdat beide modellen veel beter verdienen dan ze nu hebben gekregen: met de GSX-R750 bleef Suzuki als enige fabrikant ter wereld het 750cc segment 25 jaar onafgebroken trouw en laat anno 2010 zien dat er wel degelijk een markt is voor deze motor, per slot van rekening is het - alle S1000RR en RSV4 hype ten spijt - nog steeds met verve de best verkochte supersport in Nederland. Terwijl de GSX-R1000 zondermeer de beste duizend is die Suzuki heeft gebouwd, maar op marketinggebied het onderspit moest delven tegenover de gehypte Crossplane-R1.

Nu zijn wij de beroerdste niet om zelf een leuk verjaardagsfeest te vieren, maar de volgende keer graag weer een écht feest, met échte jubilarissen. Deal?

GSXR_25th_1940.jpg
Zelfs te snel voor de fotograaf, of zoiets... 

GSX-R750

  • Verbruik, stuurt als 'n 600, smoelt lekker, scherpe prijs
  • Hard knijpen voor serieuze vertraging, waarom geen échte Japanse jubilaris?

GSX-R1000

  • Verbruik, beste GSX-R1000 ooit, chique uitstraling, prijs
  • Hard knijpen voor serieuze vertraging, karige jubilaris