Zoeken

Test: Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX

Pagina 2

11 februari 2010
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX
Pagina 2
Grazieuze libelle
Vlotte pakezel
Luidruchtige gems
Italiaans werkpaard
Conclusie
Technische gegevens

de

generatie" />

Moto Guzzie Stelvio NTX 

De Moto Guzzi is nog een benjamin in het brede segment van (dikke) allroad’s. In 2008 op de markt verschenen, maar eigenlijk wel met de tweede generatie alweer bezig. Ten opzichte van het geïntroduceerde model – welke bij Motorfreaks ook in winterse omstandigheden gelijk in een vergelijkingstest werd ingezet, bewees haar mannetje te staan – is in 2009 al het nodige veranderd. Niet in het uiterlijk, want daar zat het wel snor mee. De techniek is wel degelijk veranderd.

Moto Guzzie Stelvio NTXHet ‘QuattroValvole’ is namelijk op verschillende punten intern aangepast waarbij de belangrijkste aanpassing van het in 2006 geïntroduceerde motorblok het nokkenasprofiel is. Samen met een grotere airbox en aangepaste uitlaat zorgen deze aanpassingen voor een toename van het beschikbare koppel bij een minder aantal toeren. Wat vooral een winst zou moeten opleveren bij lagere toeren. Het maximale koppel van 113 Newtonmeter wordt bereikt bij 5.800 toeren per minuut ten opzichte van de 108 Nm bij 6.400 tpm. Ook de ontsteking en injectie mapping zijn aangepast.

De aanpassingen hebben geen (nadelige) invloed gehad op het aantal paardenkrachten. Het motorblok met een inhoud van 1.151 cc levert nog steeds bij 7.250 toeren per minuut 105 Pk. Onveranderd is tevens het design. Zoals al eerder gezegd zit het daar ook wel snor mee. De Stelvio is dan misschien wel een benjamin in het allroad segment, maar voor het design is het misschien wel conventioneel. Zien we vaak in dit segment dat de modellen ‘strakker’ en gestroomlijnder worden neergezet, de NTX heeft nog een robuuste Moto Guzzie Stelvio NTX(avontuurlijk) voorkomen. De afkomst straalt nog naar de ‘eerste’ allroad modellen uit en ook heeft men duidelijk naar de ‘oermotor’ en meest succesvolle motor in dit segment – de BMW GS – gekeken. Dat wil niet zeggen dat het kopie is, want we hebben het altijd nog over een Italiaanse motor. De Stelvio heeft dus zeker zijn eigen design die er zijn mag.

Het avontuurlijke uiterlijk van de NTX wordt extra benadrukt door de accessoires die erop zijn gemonteerd. Het is niet alleen een aanduiding. De NTX is de ‘aangeklede’ versie van de ‘gewone’ Stelvio. Zoals al gezegd heeft de NTX aluminium zijkoffers, maar daar blijft het niet bij. De NTX heeft tevens nog handkappen en mistlampen. Er zijn verschillende beschermingen voor diverse onderdelen. Zo is de NTX uitgerust met valbeugels, carterbescherming en een cardanasbeschermer. Vooral dus accessoires om het avontuur wat sneller om te zoeken en tevens het rubber is daarop aangepast. Geen Pirelli Scorpion maar Metzeler Tourance om nog sneller het asfalt te verlaten en de maat van de achterband is daarbij aangepast naar 150/70 “17 ten opzichte van de ‘normale’ 180/55 “17 maatvoering.

Een verschil ten opzichte van de introductie en de vergelijkingstest, is dat de Stelvio NTX standaard is uitgerust met ABS. Sterker nog: was er in 2008 nog geen ABS voorhanden van de Stelvio, nu is de Stelvio zowel in Nederland als België niet meer verkrijgbaar zonder ABS. Naar onze mening een juiste ontwikkeling. Zeker omdat het ABS op de Stelvio gemakkelijk aan en uit is te zetten, iets wat je ook wilt op een motor waarmee je op het onverharde kan rijden.

Moto Guzzi Stelvio NTX