Zoeken

Test: Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX

Italiaans werkpaard

11 februari 2010
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX
Pagina 2
Grazieuze libelle
Vlotte pakezel
Luidruchtige gems
Italiaans werkpaard
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi Stelvio NTX

Terrasje pakken in de Vogezen met de Moto Guzzi Stelvio NTX? Daar zeg je geen nee tegen.

Als allroad – en zeker als de banden erop afgestemd zijn – verwacht je het asfalt te kunnen verlaten. In de Vogezen zijn daar genoeg mogelijkheden voor. De Stelvio zal echter niet alle mogelijkheden daarvoor benutten. Zolang het niet al te offroad wordt, hoef je niet om te keren als het asfalt ophoudt. Zeker bij begaanbare verharde en onverharde paden kan je met de Stelvio vermaken. Wordt het echt 'offroad' rijden, dan is de Stelvio minder geschikt. Maar daar zullen de meeste rijders van dit soort motoren toch al rechtsomkeer voor maken. Tot dat punt aanbreekt, zijn er nog genoeg paden te berijden die men op een andere motor links laat liggen. Daarbij is op de Moto Guzzi het ABS uit te schakelen, want bij offroad rijden genereer je juist remvertraging door een blokkerend achterwiel. Over de remmen en het ABS is overigens niks negatiefs te melden. Er is een goede remvertraging en het ABS grijpt gevoelsmatig laat in en is gebruiksvriendelijk. Oftewel... geen tikkende remhendel als het systeem zijn werk doet.

Moto Guzzi Stelvio NTXMet de motor weg te gaan is altijd een genot. Is de motor een Moto Guzzi Stelvio helemaal. Is het dan ook nog eens de NTX, dan wordt het nog meer feest. De extra accessoires maken niet alleen de motor af, ze wordt zeker door de koffers een ideale gebruiksmotor waarmee je maar wilt blijven rijden. Dat blijkt vooral als de terugreis wordt ingezet. Zoveel mogelijk wegen worden gekozen om maar in de Vogezen te kunnen blijven rijden, al is de motor weer volgepakt. In Duitsland wordt zoveel mogelijk de snelweg vermeden en als het even kan een zo groot mogelijke omweg. Het resulteert dat de terugreis met honderden kilometers extra wordt afgelegd en dat we pas laat in de nacht weer thuiskomen. Dat het goed uit te houden is op de Stelvio blijkt wel uit het feit dat we na al die kilometers en tijd op de motor nog erg fris thuis afstappen.

In het donker krijgen we mooi de kans om één van de NTX accessoires te gebruiken: de mistlampen cq verstralers. Tenminste zolang ze het doen, want de verbindingen zijn niet helemaal op hun taak berekend. Nadat eerst bij de ene lamp de stekker tussen draad en lamp is afgebroken, begeeft op de terugweg ook de tweede stekker het. Als ze het doen zeker een handige en leuke toevoeging, maar wel graag de stekkerverbinding wat sterker maken zodat ze niet meer afbreken.

Verbruik Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX

Hoogst: 1 op 15,2
Laagst: 1 op 20,8
Gemiddeld: 1 op 18,3

Een best grote variatie in gebruik, wat ons inziens vooral wordt veroorzaakt door de tankvorm met daarbij dat je bij een warme motor de Stelvio niet geheel vol kan gooien. Als je tenminste niet wilt dat de dure benzine via de overloop de tank verlaat. Het hoogste verbruik is hier zeker het gevolg van gelet op de andere verbruikcijfers. Zelfs het gedeelte waar een grote delen de kruissnelheid 160 was en tevens lange stukken 190 km/u op de teller stond - met volle bepakking - kwam het verbruik niet onder de 1 op 17. De 1 op 20 die zijn gehaald zijn tevens uitschieters als we alle verbruikwaardes naast elkaar leggen. Het gemiddelde van 18,3 kilometer op 1 liter benzine is voor de Stelvio dan ook de beste richtlijn voor het verbruik van deze Moto Guzzi.

Bij de lange rit naar huis wordt vooral een ander minpunt van de Stelvio benadrukt: de actieradius. Met een 18 liter tank is de voorraad minimaal te noemen voor dit soort motoren en had het wat meer mogen zijn wat ons betreft, maar we plaatsen onze vraagtekens of deze inhoud gehaald wordt. Zeker als de motor warm is. De tankvorm is niet alleen nadelig dat er bijvoorbeeld geen (universele) tanktas meegenomen kan worden, als er getankt wordt kan je bij een warme motor maar beter tijdig stoppen met vullen. Sta je namelijk na het tanken even stil en heb je de Stelvio volgegooid, dan wordt de (kostbare) benzine namelijk door de overloop er net zo hard weer uitgegooid. Daarnaast gaat al erg snel het reservelampje branden - vaak al rond de 220 km - en samen met een onduidelijke benzinemeter, ga je dan snel op zoek naar een tankstation. Sneller dan je op dit soort motoren zou willen. Met een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 18 zou je theoretisch 324 kilometer kunnen afleggen, maar als je in landen rijdt waar er minder tankstations zijn en deze ’s avonds – en vooral op zondagavond – dicht zijn, stop je bijna bij elk open tankstation wat je tegenkomt. Meer dan 275 kilometer heeft er bij ons niet tussen tankstops gezeten en dat is voor dit soort motoren - en zeker waar je het zelf ook veel langer op uithoudt - gewoon te weinig.