Zoeken

Test: Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX

Conclusie

11 februari 2010
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX
Pagina 2
Grazieuze libelle
Vlotte pakezel
Luidruchtige gems
Italiaans werkpaard
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi Stelvio NTX 

Het is al noemenswaardig hoe het merk met de adelaar uit Mandello del Lario de laatste jaren is teruggekomen. Met de Moto Guzzi Stelvio hadden ze al een positief verrassend model op de markt gezet in het allroad segment. Ondanks de mindere condities tijdens de introductie en vergelijkingstest stond ze al haar mannetje onder andere tegenover modellen die al jaren op de markt zijn. Nu met de tweede generatie van het QuattroValvole motorblok is het misschien alleen nog maar beter geworden. Het maximaal aantal koppel is hoger geworden bij een lager aantal toeren. De Stelvio pakt in het hele toeren gebied goed op, al is ze vooral boven de 3.000 toeren in haar element. Mocht je – vooral Moto Guzzi Stelvio NTXbij het betere stuurwerk en/of in de bergen – eens een versnelling te hoog zitten, is het geen enkel probleem. En moet je toch schakelen is de versnellingsbak soepel en zuiver te bedienen. De afstelling van de koppeling(hendel) zou wel wat beter mogen om een afslaande motor bij het wegrijden te voorkomen.

Als ze eenmaal rijdt, is er maar weinig op aan te merken. De rij- en stuureigenschappen zijn goed te noemen, net zoals de vering en de remmen waarbij het ABS een positieve toevoeging is. Zelfs (het extra gewicht) van de bagage en volle koffers heeft weinig tot geen negatief invloed op de eigenschappen n stabiliteit van de Stelvio. Het geluid van de Moto Guzzi is ronduit heerlijk, vooral de roffel bij het gas dichtdraaien. Daar hoef je echt geen andere uitlaat voor te monteren. De NTX uitvoering heeft naast de praktische toegevoegde accessoires tevens een meerwaarde in het toch al zeer geen dertien in een dozijn design. Al zou de vorm en inhoud van de tank wel wat beter mogen. Vooral vanwege de actieradius. De motor en de ergonomie – want daar is ook niks mis mee – vragen er bijna om, om maar te blijven en dan is het prettig als je wat minder vaak hoeft te stoppen om de tank te vullen.

Met de huidige weersomstandigheden kunnen we alleen maar weer dromen tot er weer met de motor erop uit te trekken is. Is het zover en staat de Moto Guzzi Stelvio 1200 4V ABS NTX tot de beschikking om de wijde wereld in te trekken dan zijn dromen geen bedrog maar worden ze de waarheid. 

  • Stuur- en rijeigenschappen, geen 13 in dozijn, ergonomie, geluid en 'wat eigenlijk niet?'
  • Tankvorm, actieradius en plaats 12-Volt aansluiting

Moto Guzzi Stelvio NTX