Introductie: Triumph Modern Classics
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Triumph Modern Classics |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
De Scrambler
Triumph had van de drie modellen een hele range motorfietsen (10 stuks) meegenomen naar de Belgische Ardennen waaronder een Bonneville T100 (met toerruitje en koffers) en een Thruxton met open dempers, iets waar ze in België minder moelijk over doen dan bij ons, en de Scrambler, het eerste model waar wij mee zouden gaan rijden.
De Scrambler heeft een uniek imago en dankt dat aan een ronduit authentieke styling. Het vlakke zadel, de kleine koplamp en het eenvoudige, maar compleet uitgevoerde, dashboard zijn unieke stijlgegevens die perfect passen bij de looks van de fraai gevormde, karakteristieke uitlaatdempers. De motor van de Scrambler, een 865cc staande parallelle twin, heeft een dubbele bovenliggende nokkenas, een 8 kleps cilinderkop en 270 graden ontstekingsvolgorde. Dit in tegenstelling tot die van de 'andere twee' die een 360 graden ontstekingsvolgorde kennen. Deze krachtbron staat borg voor een koppelrijke en karakteristieke vermogensafgifte. Gebruik makend van een stevig stalen buizenframe dat dubbel is uitgevoerd, een 41 millimeter telescoop voorvork en instelbare achterschokbrekers, is de Scrambler klaar om de oneffenheden van de weg voor je glad te strijken. Misschien wat té glad want de Scrambler voelt wat week aan, een setje andere veren zou hem goed doen. En als je dan toch bezig bent, monteer dan ook andere banden. De gemonteerde all-road banden mogen hem wel een stoere look geven, maar met een paar normale wegbanden zal de Scrambler zeker weten veel beter uit de voeten komen. Hoewel de looks off-road kwaliteiten suggereren pakt dat in de praktijk anders uit, je zult met een Scrambler namelijk niet zo snel een bospad inrijden. Dáár zijn zowel de banden als de vering niet op berekend.
Verder is het rijden met de Scrambler goed bevallen. Het blok loopt mooi rond en is trillingvrij, wat je ook weer merkt in de spiegels waarin je goed zicht hebt en de wereld achter je niet vertroebeld. Koppelen en schakelen verloopt als vanzelf en hij reageert mooi op het gas, de injectie is goed voor elkaar. Hoewel later op de dag anders zou blijken, maar schrik niet, de injectie is écht goed! De Scrambler heeft een geheel eigen look en omgeeft zich met een sfeer die alleen hij weet op te roepen. Dat wordt natuurlijk deels veroorzaakt door de wetenschap dat iconen als James Dean en Steve Mc Queen met de oude Scrambler reden. Niettemin staat zijn iconisch voorkomen een breed gebruiksgebied niet in de weg, zonder dat hij daardoor verwordt tot eenheidsworst. Een gaaf ding!