Zoeken

Het 600 cc-vergelijk: heilig vuur

7: Conclusie

18 juli 2008
Inhoudsopgave
Het 600 cc-vergelijk: heilig vuur
2: Openbaring
3: Verschijning
4: Verlichting
5: Yamaha YZF-R6
6: Suzuki GSX-R600
7: Conclusie
8: Technische specificaties

Conclusie

Supersport_2008_ 257.jpg

Supersport_2008_ 183.jpgBeide motoren waren al niet slecht, maar zijn weer een generatie verder. Met het verstrijken van de tijd hebben de goeroes die het ooit uit hebben moeten denken zich op nieuwe meditatieniveaus moeten werken om maar het licht, het nirvana, het ideale pakket voor ogen te kunnen zien. Met een nieuw aangewakkerde vurigheid is vervolgens alles in het werk gesteld dit visioen in een tastbare vorm te gieten, waarvan hier voor ons akte.  En ondanks dat de verschillen zo ontzettend klein zijn, zijn die verschillen er weldegelijk, eenvoudigweg omdat de filosofieën van de beide heren niet parallel lopen. Het is en blijft een kwestie van keuzes natuurlijk, in deze wereld. Supersport_2008_ 162.jpgEn waar Yamaha gaat voor het extreme wat ze met haar vorige R6 al hadden laten blijken, is Suzuki juist sterk gefocust op gebruiks- vriendelijkheid, Allroundheid en meer de gulden middenweg, mocht die bestaan. Evengoed heeft de GSX-R een sprong vooruit gemaakt, dichter in de richting van de Yamaha. Stap je van de een over op de andere, dan merk je dat de verschillen kleiner zijn geworden. Evengoed is de Suzuki voelbaar meer in zijn element op momenten dat het niet extreem hard hoeft (of kan), bij tussensprints, bocht uit, overal wat je niet als ‘volle plank vooruit’ zou kunnen bestempelen dus, en laat dat in de echte wereld  voor het overgrote deel van de tijd het geval zijn. Echter, in de gevallen dat je er écht voor gaat zitten en je gewoon per se zo hard als maar menselijk mogelijk is willen, dan schraapt de R6 nog eens goed zijn keel en schiet je in een baan om de planeet. Dat dit ook op de ring duidelijk naar voren kwam onderstreept het nog eens. En dan nog blijven de twee als we eerlijk zijn zodanig dicht bij elkaar dat van een echt significant verschil haast geen sprake is. Valt alles samen dan zal de Yamaha sneller zijn, schakel één keer mis en je zit beter op de Suzuki om het goed te maken. Staat je pet net verkeerd, dan pak je beter de andere.

Supersport_2008_ 379.jpg

De Supersportklasse is de plek waar de klappen vallen. Stilstand is achteruitgang, je doet mee om te winnen. Maar je moet wel winnen van gelijken, anders is het niet leuk. En laten deze 600jes nou precies elkaars gelijke zijn. Sommige echter wat meer gelijk dan anderen...

Supersport_2008_ 416.jpg

Meer foto's van deze motoren zijn te vinden in onze wallpaper sectie