Introductie: Aprilia SL 750 Shiver
Pagina 7
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Aprilia SL 750 Shiver |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Conclusie
Er is een nieuw tijdperk voor Aprilia aangebroken, en de SL 750 Shiver moet dat in gaan luiden. De ontwikkeling van de Shiver tot aan de productie heeft, volgens de nieuwe doelstellingen van de fabriek, 24 maanden geduurd. Hiermee was 15 miljoen euro gemoeid. Een zelf ontwikkeld motorblok met technische hoogstandjes waar koppel het toverwoord voor is. Sportieve aspiraties gecombineerd met een Italiaans design. Allround inzetbaar en makkelijk en soepel te berijden voor een beginnende rijder maar ook genoeg uitdagingen voor de ervaren rijder. Het zijn maar een paar termen waarmee Aprilia de Shiver 750 presenteerde, en samenvatte in één krachtterm: Nuda Emozione. Eigenlijk is er maar weinig op te merken aan de Aprilia Shiver, zoals wij konden ervaren tijdens de introductie in Italië.
Het is wel jammer dat er standaard totaal geen bagageruimte is om iets mee te nemen. En onder de 2500 toeren zou de motor nog wel iets soepeler mogen lopen. Nu leek, zeker bij een koude motor, er enige vertraging bij het gas geven te zijn en is gebruik van de koppeling soms wenselijk om bij langzaam manoeuvreren toch soepel te rijden. Met alle mooie plannen van Aprilia kan het alleen nog maar beter worden voor de Shiver. Het ride-by-wire geeft de mogelijkheid om de motorkarakteristiek naar eigen voorkeur af te stellen. Zowel voor de vermogensafgifte als het remmen op de motor.
Maar in Noale hebben ze nog meer plannen. Zo konden wij tijdens het fabrieksbezoek al een mal van klei zien voor een Shiver met een tophalf kuip en bij de persconferentie werd ons medegedeeld dat er in de toekomst niet alleen een versie voor het klein rijbewijs komt, maar ook nog waarschijnlijk een Shiver 1250. Ook zal er in de toekomst ABS op de Shiver verschijnen. Wil je niet op de toekomst wachten en neem je genoegen met de Shiver zoals die nu is, dan is het al zeker een serieuze optie wanneer je geïnteresseerd bent in een naakte middenklasser die op veel fronten kan worden ingezet, met de nodige emotie!
De komende maanden zullen er, om te beginnen, 2000 Shivers de fabriek in Noale verlaten. In augustus zal de Shiver bij ons verkrijgbaar zijn voor een prijs van € 8990,- in Nederland en in Belgie voor € 7990,-.
- Vermogensafgifte
- Stuureigenschappen
- Souplesse
- Design
- Rijden in (zeer) lage toeren
- Geen ruimte onder de buddyseat
Een heerlijk kontje om naar te kijken..... die van de Shiver wel te verstaan
En als die Shiver staat voor het nieuwe tijdperk, dan kunnen het wel eens hele mooie tijden gaan worden met motorfietsen uit Noale. De emotie is er zeker, waarbij techniek en koppel een hoofdrol spelen. Behalve helemaal onder in het toerengebied werkt het ride-by-wire goed en staat in het hele toerengebied de koppel tot je beschikking. De motor rijdt onder andere hierdoor heerlijk soepel zonder dat ook de emotie van het rijden verdwijnt. Daarnaast is de motor ook nog eens gemakkelijk te rijden en houdt van het betere stuurwerk, maar voelt zich gemakkelijk op verschillende terreinen thuis. Ze heeft veel in huis om gezien te worden als een allround naakte motor. Het is zitten, rijden en genieten. Beginnend of gevorderd, beide zullen op de Shiver genoeg emotie kunnen beleven. De Shiver is een twin motor, maar zoals de motor rijdt zou ook een niet-liefhebber van twins zich thuis kunnen voelen deze motor. Terwijl juist een liefhebber van twins zich óók nog thuis voelt op de Shiver. Veel potentie voor veel verschillende wensen en mensen. En alles komt ook nog eens met een echt Italiaans design.