Zoeken

Eerste test: Suzuki GSX-R1300 Hayabusa

Waarom hier ophouden?

16 oktober 2007

Suzuki_GSX-R1300_Hayabusa_IMG_2248.jpg

Wat we missen? Met ál de aanwezige gegevens, meters, wijzers en displaymogelijkheden? Een acceleratiemeter. Aangezien het blok aan alle kanten is voorzien van tempering en bovenin (op een knappe manier) electronicht wordt tegengehouden zodat je zachtjes ophoudt met accelereren als je de veelbesproken snelheidslimiet haalt, moet je je kick ergens anders uit halen. En goed, het fraaie rijtje tellers is ook voorzien van een wijzer voor de snelheid, maar ga je er voor zitten dan zijn a) de cijfers wat aan de kleine kant om een goed beeld te geven van je snelheid en b) schiet de naald daar zó snel voorbij dat die op zijn beurt haast een bekeuring zou krijgen. Die acceleratie is waar het om draait bij dit beest, sneller dan je voor mogelijk hield op belachelijke waarden uitkomen, dát is de nieuwe kick. Maar hoe vertel je dat aan je maten? Precies: zet er nou voor de gein een G-krachtenmeter bij en schep vervolgens op over de waarden die je dáár haalt!

HIMG_1385.jpg

Dúbbele kroonplaat, met de clipons als één geheel. Apart. Knopje rechts scheelt heel veel spannende momenten

Want echt, zoals het ding van kiet gaat is ongehoord en haast niet te bevatten. Het is dat we de videobeelden nog hebben, dat we het zelf meegemaakt hebben, want in woorden is het maar moeilijk uit te drukken. Draai zondag ’s morgens vroeg de snelweg op, geef een dot gas bij het invoegen, en bij 160 zegt de achterband nog gewoon ‘doe ’t lekker zelf’ en zet het op een spinnen. Dat moet je meemaken. Of liever, als Suzuki nou zo op beheersbaar vermogen mikt, zou je dat niet mee horen te maken. Daarom is het ook vreemd dat de motor bij aanzetten van het contact gewoon in de ‘open’ A-modus staat. Juist bij koude banden of een nog niet volledig opgewarmde rijder (al dan niet in combinatie met het weer ja) is een setting B of C een stuk veiliger. Ach, puntje voor de volgende versie: een koppeling van de mappings aan de bandentemperatuur en weersverwachting of zoiets. Tegelijkertijd is het dashboard vervangen door een groot digitaal display met geïntegreerde routeplanner en dus een op GPS gebaseerde kilometeraanduiding. Echte kilometers willen we zien! O, en iets van Lamborghini-achtige uitklappende ram-air ducts, of vleugeltjes of zo. Als we dan toch doorslaan, waarom zou je hier genoegen mee nemen? Ja toch, niet dan?

HIMG_1349.jpg