Test: BMW R 1200 GS X-Treme (Super)Motard
Pagina 7
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R 1200 GS X-Treme (Super)Motard |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Nakaarten
Na afloop praten we nog na met Franklin van Motor Houtrust over de R1200GS X-treme Supermotard.
Waarom deze R1200GS Extreme?
"Kijken doe je met je oogjes en nu ook met je handjes.............."
Je kunt een motor bouwen welke ongevraagd in de meeste motorbladen (zelfs buitenlandse) komt te staan en wat mensen naar je showroom trekt om te bewonderen maar, je kunt het ook als een rijdende vitrinekast maken. We wilden graag er een schepje boven op doen door een R1200GS zoveel als mogelijk de eigenschappen van een SM te geven. Al brainstormend kwamen we op het idee de vitrinekasten in de showroom niet te vullen maar onze "kale" R1200GS demo te voorzien van alles wat verkoopbaar is en er iets speciaals van te maken.
Wat is jullie doelgroep?
In eerste instantie hebben we ons niet gericht op een bepaalde doelgroep maar wilden we meer laten zien wat je met een BMW kunt. We hebben met onze "X-treme" lijn meer de bedoeling om iedere aangepaste motor een eigen karakter te geven. De klant is nou eenmaal koning.
Hoelang zijn jullie aan het bouwen geweest?
Het idee om een SM te bouwen duurde niet zolang, de meeste tijd ging zitten in het verzinnen van de kleur en de twijfel om de investeringen te rechtvaardigen. BMW kent vrij weinig verschillende toeleveranciers welke goed zijn voor het "pimpen van je Beemer". Eenmaal de verlanglijst naar de baas die vervolgens aan zuurstof moest vanwege de lange lijst accessoires, zijn eerste reactie was dan ook: "Wat hebben we van deze lijst NIET nodig?".
De kleur van de fiets werd beslist door Cees Esser, eigenaar van Motor Houtrust, en vervolgens zijn we de materialen gaan bestellen. Na alles te hebben ontvangen zijn we - inclusief denkwerk en tunen van de GS - ongeveer 6 weken bezig geweest.
Hoe was de GS in het begin?
De motor die wij gebruikt hebben is de meest standaard GS die je kunt kopen. Er zit niets aan fabrieksopties op zoals handvatverwarming of ABS. Het is een motor die in augustus 2005 naar buiten is gegaan. De basiskleur was geel en had een nieuwprijs van € 14.290,=.
Wat voor werkzaamheden moeten nog gebeuren?
We zitten zeer ongeduldig te wachten op een lange buddy. Het is een enduro buddy die het meest lijkt op de buddy die op een SM zit. Verder komt er nog een afdekkapje over het achterlicht heen en hebben we zijkappen liggen die het frame deels afdekken. De cilinderdeksels staan ook nog op de todo lijst, we kunnen de deksels laten spuiten of er komen cilinderbeschermers over heen. Last but not least zijn we nog op zoek naar set "mooie" handkappen die passen. Handkappen zat maar voor een GS is het assortiment redelijk beperkt, we moeten dus nog even zoeken.
Wanneer zal ie helemaal klaar zijn?
Naar verwachting zal de X-Treme in januari helemaal klaar zijn.
Toch nog even een kijkje in de keuken, Wat voor barrières hebben jullie allemaal moeten doorstaan?
Bij een snelheid van +/- 170km/u en bij flink accelereren begon de motor enorm te slingeren. Op zich nog geen nood want we hadden na de keus voor een 17" voorwiel rekening gehouden met de keuze van vering en reactiestang. Maar goed, bij zo'n eerste project weet je niet waar je moet beginnen met afstellen, hiervoor hebben we uiteindelijk wat ervaren mensen met de motor laten stoeien. In eerste instantie heeft onze eigen monteur die de motor heeft opgebouwd zoveel mogelijk aan de motor versteld wat resulteerde dat de motor pas bij een 180,190 begon te slingeren. Daarna hebben we jou gebeld omdat jij dingen met een motor kunt doen die wij niet kunnen of durven. En nog bedankt Leon voor het afstellen van de GS.
Na het besluit om een 17" voorwiel te plaatsen hebben we gekozen om er een Wilbers Supermoto veer in te plaatsen. In de veronderstelling dat er niets uitgebreiders bestond is de shock geplaatst en kwamen we er later bij het afstellen pas achter dat de ingaande demping niet regelbaar was. Voordat we zijn overgegaan op het vervangen van dit artikel à 649 Euro hebben we het er op gegokt dat er goed mee te rijden valt. Hij is in ieder geval goed genoeg voor de snelle straatrijder.
De reactiestang hebben we laten maken door EVA products. Tijdens ons onderzoek naar het rijgedrag van een GS met 17" voorwiel spraken we twee mensen die er mee reden. De een gaf de voorkeur aan een kortere stang, de andere vond juist een langere stang prettiger. Vandaar dat wij op zoek gingen naar een instelbare reactiestang, welke dus door EVA (zelfs in het blauw) products kon worden geleverd.