Zoeken

Test: MFR Ducati Mutant

Conclusie

28 februari 2023

Na een hele dag met de Mutant te hebben gestuurd ben ik in meerdere opzichten totaal verrast. Misschien wel het meest opmerkelijke kenmerk van de Mutant was de kwaliteit van de bouw. Dit was namelijk een imposant, origineel tweewielig pakket dat voortreffelijk was ontworpen en Er zijn slechtere manieren om de dag door te brengenuiterst verfijnd was in ontwerp en fabricage. Het was niet zomaar een cruiser met een dikke achterband die toevallig een Ducati-motor had, maar een goed doordachte, goed ontworpen motor die het Desmo-merk in een marktsector positioneerde waarin het nog nooit eerder was geweest. Gebouwd door iemand die ‘m ontwikkelde voor precies dit segment. 

"Bij het creëren van de Mutant wilden we vasthouden aan het meer klassieke cruiser-genre van de chopper ", zegt Dave Frisoli. “Maar ik besefte niet hoeveel plezier ik ermee zou hebben! Ik wist dat ik deze motor wilde bouwen en andere Ducati-eigenaren of andere Cruiser-rijders iets anders wilde bieden, iets dat goed werkte en gebouwd was rond Ducati's styling en tradities. Maar ik realiseerde me niet hoe leuk de fiets zou zijn om op te rijden, vooral op langere tochten door bergpassen, enzovoort. Hij is comfortabel op de openbare weg en op de snelweg gewoon lekker cruisen, maar je kunt er veel plezier aan beleven en ermee spelen door de bochten. Het is een onverwacht echte allrounder.”

Mee eens - en het beste compliment dat ik Dave Frisoli kan geven, is dat zijn afwijkende Desmo alle kwaliteiten had van een product vers uit de fabriek, in plaats van een handgebouwde special in beperkte oplage, zelfs een die op dealerniveau was bedacht door mensen die Ducati’s leefden, ademden en dronken. Het had als toegevoegde bonus dat ‘ie vol originele ideeën zat, dus misschien had Ducati na de Diavel moeten overwegen om de Deviant te maken…..sorry, Mutant!