Zoeken

Test: MFR Ducati Mutant

Afwijkende Desmo Powerchopper

28 februari 2023
Het idee dat Ducati een custom cruiser zou bouwen zou tot 2011 als een bedrijfsbusje bij Ferrari zijn geweest. Als in, vriend, doe dat nou niet. Maar in dat jaar onthulden de Italianen de Diavel, een Desmo V-Max met de helft aantal cilinders en een styling waar Roland Sands of Jesse James trots op zouden zijn. En was het ineens oké om Ducati als Custom bike fabrikant te zien – eindelijk.

Echter, hun oudste dealer in Zuid-Afrika, de firma die Ducati exact 60 jaar geleden in het donkere continent introduceerde, was ze al voorgegaan – op een meer authentieke wijze. Want de MFR Ducati Mutant Powerchopper was een onwaarschijnlijke mix van verschillende Ducati-kenmerkende stijlelementen, waaronder het vakwerkbuisframe met dito enkelzijdige achterbrug Moeten we hier nog iets aan toevoegen? Nee toch?en de luchtgekoelde 90° V-twin motor, wat in combinatie met het veelvuldige gebruik van carbonfiber, Öhlins vering met een onderuitgezakte voorvork, vette 300-achterband, 2 meter lange wielbasis en relaxte looks had geresulteerd in een fiets die Captain America zou hebben goedgekeurd. Het was een échte Ducati-Desmo, maar dan eentje die in alle opzichten afwijkend was.

Het was echter ook een fiets die vanuit de basis van MFR in Johannesburg wereldwijd beschikbaar was, ofwel als complete fiets in de kleur naar keuze – wat ongetwijfeld alleen rood kon zijn, net als het prototype van geestelijk vader Dave Frisoli – ofwel als een framekit, klaar om van een donorhart in vorm van de luchtgekoelde V-twin van de Multistrada 1000DS te worden voorzien. Nu moet je niet denken dat dit stukje exclusiviteit goedkoop was, het lidmaatschap van de Mutant Maffia begon bij 600.000 Rand (in die tijd zo’n 74.500 euro) voor een complete fiets, of ongeveer de helft voor de kit die alle onderdelen bevatte die de Multistrada donorfiets miste. Dat was dus inclusief frame en achterbrug, uitlaatsysteem, stuur, alle carbonfiber onderdelen inclusief tank, een totaal van 52 CNC-gefreesde aluminium onderdelen, twee Braking remschijven en Brembo remklauwen, de 8 inch halogeen koplamp, die massieve wielen met Metzeler banden, de Öhlins voorvork, de achteruitkijk-camera, LED knipperlichten en achterlicht en diverse bouten en moeren. 

De dag dat ik met de Mutant over de High Veldt highways ten noorden van Johannesburg cruisede op een zwoele zonnige winterdag, ontdekte ik echter dat de Mutant ondanks z’n extreme voorkomen alle vakjes aankruiste in het combineren van functionaliteit met stijl, met een onbetwiste aanwezigheid door zijn facelift met megavette achterband, geëvenaard door de punch en performance waarmee Ducati zijn visitekaartje had gemaakt. Hier is hoe.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Jay Groat