Test: 1956 Montesa 125 Sprint Racer
Sell on Monday
Vanaf het moment dat het Montesa team op het eiland arriveerde voor hun derde TT-avontuur, een maand voor de races om bekend met het circuit te raken, verliep alles probleemloos. De enige teleurstelling was het uitvallen van John Grace, die – niet verrassend – in de training de snelste Montesa coureur was geweest, in de race met koppelingsproblemen, waardoor ze de Team Prize verspeelden. De resterende drie coureurs van het viermansteam reden een probleemloze race en finishten 2e, 3e en 4e in de 98 mijl lange race over 9 ronden achter Carlo Ubbiali op de fabrieks-MV Agusta. Marcelo Cama had slechts 5 seconden toegegeven op de 26-jarige Italiaan, die als 2-voudig 125 cc wereldkampioen dat jaar in de 125 cc én de 250 cc 5 van de 6 races zou winnen en daarmee beide raceklassen domineerde. Start van de 1956 125cc Isle of Man TT, Marcel Cama (2) op de 125 SprintGeen slechte prestatie voor Cama, die met de kleine fiets al veel races in Spanje had gewonnen. Het waren de hoogtijdagen van Montesa in de internationale wegrace motorsport, de een enorme sprong in verkopen van 30% naar 10.008 motoren in 1957 was daar ongetwijfeld grotendeels het directe gevolg van.
Na in 1955 het kantoorgebouw al te hebben verplaatst om in de fabriek meer ruimte voor productie te creëren, bouwde Permanyer in 1957 een nieuwe, veel grotere fabriek op een lap grond buiten de stad bij Esplugas de Llobregat. Vanwege de enorme kosten die hiermee waren gemoeid, en het gelijktijdige Economische Stabiliteitsplan van het Franco regime dat een vermindering van de winst tot gevolg had, nam hij het besluit om als onderdeel van de bezuinigingsplannen de raceactiviteiten van Montesa voorlopig te staken, tot de uitbreiding van productie in de nieuwe fabriek dat weer mogelijk zou maken.
Paco Bultó was het echter totaal niet eens met die beslissing, zo oneens dat hij besloot ontslag te nemen en bij zijn vertrek 13 afdelingshoofden en iedereen van de raceafdeling, een totaal van 39 man personeel inclusief hijzelf. Samen richten zij een nieuw bedrijf genaamd Bultaco op (Bultó Paco), dat niet lang daarna z’n eerste motorfiets lanceerde, de Bultaco 125 Tralla 101. Twee maanden later nam Bultaco voor het eerst deel aan de Spaanse Grand Prix in Montjuic, waar nuMontesa fabrieksrijder John Grace slechts één tiende seconde achter de Montesa Beschermende kleding stond nog in z'n kinderschoenen. Paco Gonzalez (li) en Johnny Grace (re) in de 1956 Isle of Man TTvan racewinnaar Juan Elizalde finishte. Twee weken later draaide Grace de rollen echter om en scoorde hij de allereerste overwinning voor Bultaco. Maar dat is stof voor een ander verhaal…
Er wordt aangenomen dat er tot 10 Montesa 125 Spint motoren werden gebouwd voor het 1956 seizoen, voor gebruik in races in heel Spanje, evenals de excursie naar de Isle of Man TT. Een exemplaar met latere stroomlijn is te vinden in de Pere Permanyer Collection of historic Montesas in het Nationaal Museum voor Wetenschap en Technologie van Catalonië in Terrassa, net buiten Barcelona. De andere motoren zijn schijnbaar van de aardbodem verdwenen – daarom was ik ook zo opgewonden toen ik de fiets van Faustino Arcediano Mártinez zag verschijnen tijdens het Jarama Historic evenement op het voormalige Spaanse GP-circuit net ten noorden van zijn thuisstad Madrid. Vooral toen bleek dat het om een echte ging en geen replica, hoewel de stroomlijnkap een met de hand geslagen aluminium blauwdruk is van de originele plastic badkuip stroomlijn. Faustino verwierf de fiets in 1998 in niet-lopende status, waarbij niet alleen de plastic kuip ontbrak, maar ook de speciale zesversnellingsbak die alleen voor die tien fietsen was ontwikkeld. In plaats daarvan had hij een standaard vierversnellingsbak van een Montesa Brio 90 racefiets gemonteerd om hem weer geschikt te maken voor het circuit.