Test: 1956 Montesa 125 Sprint Racer
Spaanse Tweetakt TT-geschiedschrijver
Oké lezers, en dan vooral TT-fans – het is tijd voor de Pub-quiz. Wat was de eerste tweetaktmotor die in de top twee eindigde, in welke klasse dan ook, van een Isle of Man TT, toen die roemruchte race nog onderdeel van het wegrace Grand Prix wereldkampioenschap was? Yamaha, hoor ik je zeggen, of misschien Suzuki – of wacht even… was het niet DKW? Niet slecht, want de West-Duitse bitaktikussen wisten enkele derde plaatsen te scoren, met name 1956 Madrid 125 GP op Retiro Park circuit. Marcelo Cama won die race op de Montesa 125 Sprintde finish van Cecil Sandford in de Junior TT van 1955 op zijn 75 ° V3 machine, door Honda later gekopieerd met de NS500. De Duitse fietsen eindigden echter nooit hoger dan dat in de IOMTT – dus… ah, zeg je, hoe zit het met Bultaco?
Nou, dat zit redelijk dicht in de buurt - maar je krijgt nog steeds geen gratis bier. Bultaco bestond in 1956 namelijk nog niet, het jaar dat de toen 21-jarige Marcelo Cama een trio van 125cc Montesa tweetakt-eencilinders met kenmerkende badkuip stroomlijn naar de finish leidde van de 1956 Ultra-Lightweight TT met massa-start, die toen werd verreden op het 17,63 km lange Clypse circuit.
In die race werden Cama en teamgenoten Paco González en Enrique Sirera als tweede, derde en vierde achter de uiteindelijke 125cc-wereldkampioen van dat jaar, de zegevierende Carlo Ubbiali op zijn MV Agusta. Van de 22 coureurs die aan de start hadden gestaan haalden slechts 9 coureur de finish en van de 11 MV’s hadden er 8 de finish niet gehaald. Dat stond in schril contrast met Montesa, dat weliswaar op de streep één MV voor had moeten laten gaan, maar wel met alle drie de coureurs de finish had gehaald en voor die andere 10 MV’s was gefinisht.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Stefano Gadda