Zoeken

Exclusief interview Stefan Pierer

Over MotoGP

17 oktober 2019

AC: Ducati heeft tot vorig jaar alleen V-twins voor op straat gemaakt, maar heeft na te zijn gaan racen met een V4 in de MotoGP  nu een range V4 straatfietsen gemaakt. KTM heeft een V4 MotoGP racer – komt er ooit een V4 KTM straatfiets? 

SP: Nee. Onze V4 is puur en alleen gefocust op high-end competitie, namelijk MotoGP.

 

AC: Maar toen je in 2016 besloot om opnieuw in de MotoGP te stappen, vertelde je me dat het ultieme doel van dit programma was om een klanten-circuitfiets te ontwikkelen, omdat je niet geloofde dat high-performance motoren als de RC8 nog op straat thuishoorden. Ga je de RC16 voor gewone klanten nog maken?

SP: Het is niet helemaal uitgesloten, maar ik denk dat we de komende drie jaar voledig zullen focussen op de MotoGP. We willen winnen! Dat is de reden dat we gaan racen – het is geen kwestie van alleen meedoen, zoals de Olympische Spelen. Puntje bij paaltje willen we winnen. Hou het simpel!

 

AC: Dus daarom heb je twee teams in de MotoGP en niet gewoon een?

SP: Precies. Het helpt enorm omdat je meer data krijgt. Een van de grote problemen voor ons in het begin was dat we geen data hadden, waardoor de anderen enkele jaren voorsprong op ons hadden, voor elk circuit al data hadden hoe de motor af te stellen. Ons eerste jaar hebben we alleen data verzameld, en nu in het derde jaar kunnen we eindelijk met die data werken.

 

AC: Maar heb je daarvoor niet een ervaren coureur nodig? Goed, jullie hebben Pol Espargaro, maar jullie hebben Johann Zarco vrijgegeven.

SP: Ja, maar gelukkig een van de grootste en beste beslissingen die we hebben gemaakt is Dani Pedrosa als onze testrijder in te lijven, want hij was de man die precies dat deed bij Honda en hij is werkelijk een uitmuntende technische gast! Een groot deel van de progressie die je ons de afgelopen maanden hebt zien maken is Dani te danken. Omdat hij zulk een sterke reputatie heeft, als Dani zegt dat iets zo is, dan is er enorm veel respect, vooral van de jonge garde. Dus ik ben erg blij met de progressie van ons GP programma. 

 

AC: Het kost je echter behoorlijk veel geld en het budget je moet hebben om te kunnen meedoen in de MotoGP, laat staan winnen, is significant voor een klein bedrijf als KTM tegen de drie Japanse merken.

SP: Vanaf het begin hebben we ongeveer 3% van ons jaarlijks verkoopvolume aan factory racing besteed, in alle verschillende klassen van Rally tot Supercross en van Motocross tot MotoGP. 

 

AC: Kun je dat in cijfers uitdrukken, hoeveel was dat afgelopen jaar?

SP: 3% van 1,5 miljard euro is 45 miljoen, dus dat is de netto exposure en het is altijd zo geweest. Dit jaar hebben we echter voor het eerst iets minder gespendeerd dan het jaar ervoor, omdat het harde werk van het MotoGP project achter ons ligt en het nu een kwestie van finetunen is. Dat kost veel minder dan een conceptfiets ontwikkelen en de juiste mensen om je heen verzamelen. Ik denk dat dit het belangrijkste is – het juiste team hebben, de juiste mensen met kennis van zaken. Zij zijn onze basis van succes. Geld – oké, het is een platform, maar zelfs wanneer je er nog eens 10 miljoen in zou stoppen, dan gaat het niet veel sneller. Ik denk wat we goed hebben gedaan is in eigen huis een concept maken, gecreëerd hier dicht bij de fabriek, met het hele team hier in het hart van KTM Racing, en nu is het tijd hier klinkende munt uit te slaan. Ik heb echter dit jaar een les geleerd – ik hoopte dat met een tweede rijder ik de zaak zou kunnen versnellen, maar helaas heeft dat niet zou uitgepakt omdat zijn ervaring met een ander type motorconcept was. Pol heeft echter geweldig werk geleverd en hij is de man die bij ons aan de leiding ligt, daarnaast leert onze jonge gast Miguel (Oliveira, red.) snel – hij is een slimme rijder. Volgend jaar komt ook Brad (Binder, red.) bij ons team en ze kennen elkaar goed, dus ik ben daar erg blij mee. 

 

AC: Waarom stopt KTM volgend jaar met de Moto2? Heb je geen raceklasse nodig die gasten als Oliveira en Binder naar boven brengt?

SP: Kijk, we zijn er nog steeds met Aki (Ajo, red.) die ons team runt, maar zonder een door KTM ontworpen machine – ik denk dat hij weer met Kalex gaat racen. Het team zal echter nog steeds het KTM GP Academy team worden genoemd, dus onze beste jonge rijders zullen nog steeds kunnen rijden in die klasse – het is puur dat KTM de machine niet meer ontwikkelt. Daardoor kunnen we beter focussen op de MotoGP. 

 

AC: Heb je een financiële relatie met Kalex – heb je aandeel in het bedrijf gekocht?

SP: Nee, Aki heeft al een goede relatie met hen en we denken dat het geen zin heeft om dit nog nauwer te maken, dat zou alleen de kosten verhogen. Ik denk dat Kalex geweldig werk levert, net als Speed Up – laat ze daar ook blijven. 

 

AC: Maar in de Moto3 rijdt je volgend jaar met een Husqvarna team. Zal er ook een KTM factory Moto3 team zijn? 

SP: Zeker. We moeten. We doen het net als in de MotoGP, met twee teams en vier rijders. Peter Öttl runt het Husqvarna team. 

 

AC: Waar denk je dat de Honda momenteel sterker is in de Moto3? Het blok, het chassis – wat is het dat KTM momenteel mist om het tij te keren?

SP: Ik hou niet van die situatie. Het is omdat we gefocust waren op de MotoGP en we daar dus alle goede mensen hebben verzameld en niet meer de beste mensen hadden in de Moto3 – zo is het. Dat is een andere reden om met de Moto2 te stoppen – we besloten ons te focussen op de lichte klasse, waar we tien jaar geleden kwamen en van meet af aan wonnen. Hoewel de MotoGP nog steeds onze prioriteit heeft kun ja vanaf volgend jaar wel iets zeer bijzonders verwachten in de Moto3, vertrouw me. Moto3 is een kweekvijver voor toekomstig talent, Moto2 heeft alleen een professioneel team nodig met Aki die dat talent verder kneed en de MotoGP is het summum. 

 

AC: Waarom Moto3 met Husqvarna – om het neer te zetten als straatmerk?

SP: Ja, om te helpen dat het publiek bij Husqvarna de perceptie van een straatmerk krijgt. Honda racet daar ook, dus waarom Husqvarna niet?