Zoeken

Exclusief interview Stefan Pierer

Over Husqvarna

17 oktober 2019

 

AC: Stefan, KTM heeft zijn No.1 positie in Europa afgelopen jaar vastgehouden, toen je voor het eerst meer dan 250.000 motoren in een jaar hebt verkocht. Ben je tevreden met de manier waarop het bedrijf blijft groeien. En waar zie je groei in de toekomst?

SP: Nu we met Husqvarna een tweede straatmerk erbij hebben is het duidelijk dat we via hen de snelheid waarmee we groeien kunnen versnellen. Ik ben op dit moment dus erg tevreden, en helemaal als ik zie wat er gaat komen. Er komt aardig wat goeds aan, dus naar mijn mening is een half miljoen motoren per jaar helemaal niet ver weg – binnen een decennium vanaf nu, zeker, misschien nog wel sneller. Husqvarna heeft zeker veel potentie, vooral in groeimarkten, omdat we de productie van de kleine Husqvarna’s in december naar India gaan verplaatsen, waardoor de complete productie van die motoren voor het eerst in Pune zal worden gedaan. Vanwege de lagere productiekosten kunnen we nu voor het eerst ook groeimarkten als India, de Aziatische markten en Latijns Amerika met Husqvarna gaan bereiken. 

 

AC: Ik herinner me dat je me zei dat Rajiv Bajaj oorspronkelijk niet betrokken wilde raken met Husqvarna’s, omdat hij dacht dat hij ze niet in India zou kunnen verkopen.

SP: Ik denk dat er enig verschil is tussen Europa en India. Ik zou zeggen dat geduld het sterke punt is van India, en in Europa is het tegenovergestelde het geval. Als je die twee kunt combineren, dan denk ik dat je de beste oplossing hebt. Het is duidelijk dat Royal Enfield momenteel hard aan het groeien is en de kleine Husqvarna’s zijn perfect als tegengas, door te richten op het premium deel van de markt, wat in India heel erg groot is. 

 

AC: Rajiv zei me ook dat hij niet dacht dat er een markt was voor kleine Street Enduro’s in India, maar met de aanstaande KTM 390 Adventure lijkt hij van mening te zijn veranderd. 

SP: Dat kwam door ontwikkelingen in groeimarkten als Latijns Amerika, evenals India en Azië, maar het gaat zeker komen en zelfs Royal Enfield probeerde zo’n motor te lanceren. 

 

AC: Ja, hun Himalayan Adventure tourer lijkt aan te slaan.

SP: Het is geen succes, hoewel het product er van een afstand goed uitziet, maar het is ongetwijfeld – kijk, een Allroad is een fiets voor lange afstanden, en om zoiets te creëren is de moeilijkste taak die je jezelf kunt voorleggen. Het is veel gemakkelijker om een Naked te maken vergeleken met een langeafstand dual purpose Street Enduro. We leerden dat 20 jaar geleden met de 950 Adventure – die heeft me een les geleerd. 

 

AC: Dus de toekomstige groei van Husqvarna zal meer onroad dan offroad zijn?

SP: In offroad hebben we denk ik een enorm marktaandeel, en deze markt zal min of meer op het huidige niveau blijven. De grote groei zal dus komen van onroad, van straatfietsen, zowel met kleine cilinderinhoud als de middenklasse en op middellange termijn lanceren we een Husqvarna tweecilinder range als 2022 model, met de nieuwe 890 paralleltwin die dit jaar op de EICMA in Milaan zal worden onthuld. 

 

AC: Zal dit een KTM remake zijn van de 900 Nuda uit het BMW tijdperk?

SP: Ik heb niet achterom gekeken, want als een racer kun je dat niet doen of je begint te verliezen – je moet altijd vooruit blijven kijken. Nee, het is helder – wat we doen is in principe gelijk aan de auto-industrie. Je moet zulke platforms creëren en ze dan delen met je andere merken, anders raakt je geld op. Ik heb dat in de auto-industrie geleerd, waar ze dat in perfectie doen. Kijk naar VW, Audi, Skoda en SEAT – het werkt, het is een bewezen strategie. Toen we Husqvarna overnamen verwachtte niemand dat, ik nam het over met een jaarlijkse productie van 6.000 units en nu zijn dat er 50.000, dus is het merk wel gevestigd als onroad merk. Het helpt echter ook wanneer je twee merken in een familie hebt die contrasterend zijn, omdat KTM een merk is met een scherpe positionering is – het is Ready to Race, het probeert altijd op de pole position te staan. Als je met een KTM aankomt, dan verwacht iedereen een goede harde motor, en vooral voor beginners is dat niet gemakkelijk. Husqvarna is toegankelijker, ietwat zachter, een cool merk – ik weet dat dat gek klinkt, maar ik denk dat Husqvarna het tegen Honda moet opnemen, waar voor KTM voor mij de serieuze speler Yamaha is. Zo simpel is het.

 

AC: Als je kijkt hoe het publiek de nieuwe Husqvarna’s ziet, dan vinden ze de styling ofwel geweldig ofwel spuuglelijk. Denk je niet dat je iets met een bredere uitstraling moet hebben om meer klanten aan te spreken?

SP: Het is ongetwijfeld een leercurve, omdat toen we eind jaren ’90 met KTM aankondigen onroad te gaan duurde het tien jaar om de juiste reputatie, de juiste productlijn en vooral het juiste distributienetwerk te realiseren om ons als een serieus onroad merk te vestigen. Met Husqvarna zal het niet zolang duren, maar nog een paar jaar ongetwijfeld. 

 

AC: Is het een feit dat tot voor kort Husqvarna dealers vooral de focus op offroad hadden een issue?

SP: Ongetwijfeld. Je moet onroad dealers aanspreken, en daar zijn er veel van, maar je moet ook accepteren dat ze een bepaalde productrange nodig hebben waar ze geld mee kunnen verdienen – niet alleen een 400cc motor in een paar verschillende designs. Het is denk ik helder, ze hebben zwaardere motoren nodig zoals de tweecilinder Husqvarna range, en die gaan we ze geven. Zelfs een 1300 V-twin met de naam Husqvarna zou tot de mogelijkheden kunnen horen – het is niet onmogelijk. 

 

AC: Er zou dus een Husqvarna versie van de Super Duke kunnen komen?

SP: Een Husqvarna interpretatie van het KTM model, ja.