Zoeken

Exclusief interview Stefan Pierer

Over Flat Track en Cruisers

17 oktober 2019

AC: Je hebt aangekondigd dat je met een KTM Factory Team gaat deelnemen aan een voor jou compleet nieuwe klasse, American Flat Track. Vertel eens.

SP: Ja, ik denk dat AFT erg populair aan het worden is in de VS, en inderdaad wereldwijd via hun live feed. Het is een zeer betaalbare race-series en ik zie het in de toekomst als een goed platform voor Husqvarna, vooral in de dikke tweecilinder klasse. 

AC: Dus je gaat met een Husqvarna team rijden in AFT?

SP: Ja, hoewel niet volgend jaar, pas vanaf 2021. We doen de kleine eencilinder klasse met KTM waarmee we al de wereldtitel hebben gewonnen – maar met een twin zal het een Husqvarna zijn omdat het een grote aanwezigheid heeft in de VS en we zijn zeg maar in de leercurve een straatmerk te worden. Ik denk dat Flat Track een perfecte plek is waar we Husqvarna zich als iets anders dan een offroad merk kunnen neerzetten. 

 

AC: De logische spin-off van dat zal zijn een klantenfiets te maken, zoals Indian heeft gedaan met de FTR750 tot het punt dat hun klanten het fabrieksteam kunnen verslaan. Ga je hetzelfde doen?

SP: Ja, we zullen datzelfde zeker met Husqvarna gaan doen.

 

AC: Gaat er een Husqvarna street tracker komen op basis van de AFT racer, zoals Indian heeft gedaan met de FTR1200?

SP: Dat is niet ondenkbaar, maar stap voor stap want zelfs bij ons zijn de middelen niet onbegrensd, en we zijn eigenlijk al overal. Maar ja, het zit in onze plannen voor de middellange termijn. 

 

AC: Ga je een 790 of 890 twin gebruiken voor je AFT machine?

SP: Dat moet je de raceafdeling vragen. Eerlijk gezegd weet ik het niet.

 

AC: We hebben het gehad over je platform strategie, maar KTM heeft nog geen Cruiser gemaakt. Heb je interesse om een merk als, zeg, Moto Guzzi te kopen zodat je in dit totaal ander merksegment kunt binnendringen?

SP: Meer dan 20 jaar geleden was ik dicht bij een overname van Moto Guzzi – in 1998 om precies te zijn. Voor mij is namelijk Moto Guzzi hét merk dat de Europese benadering van een Cruiser kan laten zien, daarnaast heeft het een veel rijkere technische geschiedenis dan veel mensen denken. Ze raceten met fantastische machines zoals de V8 en de lichtgewicht eencilinders – en ze wonnen. Moto Guzzi zou voor mij zeker interessant zijn om over te nemen, maar het is ook onderdeel van de Piaggio Group. Ik verwacht dus niet dat de Colanninno familie het merk op de markt gaat zetten. Maar Moto Guzzi is nog steeds een zeer goed Europees merk. 

 

AC: Wat is de langetermijnvisie van KTM wat betreft je tweetakt modellen, die als ik het goed heb nog steeds goed verkopen?

SP: Ja, het is op een zeer stabiel niveau. Vooral sinds de Japanners besloten terug te keren, dat heeft de markt geholpen. En Husqvarna als tweede merk hebben helpt ook. Het zal ongetwijfeld op een bepaald niveau blijven en offroad zal oneindig lang door blijven gaan als het richting gebruik op afgesloten circuits gaat, waar het naar uit ziet. Onze tweetakt machines hebben die speciale benzine-injectie die voldoet aan Euro 4, maar voor Euro 5 gaat het denk ik moeilijk worden. Tweetakten gaan dus richting circuitgebruik alleen, en niet meer op openbare wegen. 

 

AC: Het lijkt dat Husqvarna een opwindende toekomst heeft. Waar zie je dat naar toe gaan?

SP: We moeten Triumph en Ducati overnemen om no. 3 te worden in Europa, dat is ons doel voor de korte termijn. BMW is no. 2 en dat is mijn meest geliefde concurrent, plus dat ik het enorm waardeer dat we Husqvarna hebben kunnen overnemen – dat zal ik nooit vergeten. Ik zie ze niet als een echte concurrent, maar meer als een bondgenoot om het tegen de Japanners op te nemen. BMW en KTM zijn de enige overgebleven serieuze spelers in Europa, en dat is een beetje jammer omdat we al het andere zijn kwijtgeraakt. Zelfs MV Agusta is met de Russen in zee gegaan – hoewel die jonge Russische eigenaar een aardige gast is, en intelligent ook. Ik heb genoten hem een keer te hebben ontmoet – hij is zeer slim. Ik was aangenaam verrast.