Zoeken

Exclusief interview Stefan Pierer

Over 10-jarenplan

17 oktober 2019

 

AC: Wat zijn je plannen voor KTM de komende 10 jaar? Wil je ermee naar de beurs gaan, of blijft het een private onderneming?

SP: Ik heb zelf al een beursgenoteerde onderneming in Zwitserland. Ik ben twee jaar geleden van Oostenrijk naar Zwitserland verhuisd, wat een zeer goede beslissing was omdat de aandelenbeurs in Zürich de grootste van Europa is. Het heeft enorm veel liquiditeit – er is zoveel geld daar en je kunt er serieuze lange-termijn investeerders vinden. Dus 38% van KTM equity is op de markt, en 62% is nog steeds in handen van mijn familiebedrijf. Dat is goed, ik denk dat een combinatie van genoteerd staan en een duidelijk industriële voorsprong hebben altijd goed is. 

 

AC: KTM groeit nog steeds substantieel. Hoeveel mensen werken er nu alles bij elkaar?

SP: In en rond Mattighofen hebben we 3.625 mensen werken, in totaal wereldwijd zo’n 4.300. 

 

AC: Moet dit meer worden, met je aanstaande E-mobiliteit producten?

SP: Ja, maar de productie daarvan gaat in India plaatsvinden. Dat helpt ons enorm, omdat een van de grootste bottlenecks hier in Centraal Europa is momenteel personeel zien te vinden. Omdat enerzijds in Europa de bevolking aan het vergrijzen is, anderzijds zou ik zeggen dat de helft van de jeugd de verkeerde opleiding geniet. Wat we nodig hebben zijn gedigitaliseerde technici, engineers, laboratorium medewerkers en dergelijke, en die zijn echt zeldzaam, dus het is niet gemakkelijk om die te vinden. We hebben daarnaast bijna 150 arbeiders uit landen als Oekraïne, Moldavië enzovoort, omdat we simpelweg in Oostenrijk niemand kunnen vinden. Om in Centraal Europa productie te groeien is dus niet gemakkelijk, waardoor de capaciteit die India heeft me enorm helpt. Wij hoeven ons dan alleen te focussen op R&D, racing, marketing, verkoop en dergelijke. 

 

AC: In dat geval, ga je overwegen een fabriek te starten in de Verenigde Staten, wat per slot van rekening een van je grootste markten is? 

SP: Als we gedwongen worden dat te doen, dan kunnen we direct acteren. We begrijpen erg goed hoe zulke operaties werken, omdat we als zes offshore assemblage faciliteiten hebben in Colombia, Brazilië, Argentinië, China, Maleisië en de Filipijnen, plus natuurlijk onze basis in India – we hoeven dus maar een blauwdruk te maken, waardoor het slechts een logistieke kwestie is. Amerika is echter nog steeds onze grootste markt, 20% van onze productie gaat daar naar toe. Wat het erg interessant maakt is dat het specifieke marktsegment waarin wij zitten daar de afgelopen jaren continue aan het groeien is. Dankzij Harley krimpt daar de totale markt, maar wij blijven groeien, zowel offroad als onroad. Beide groeien, maar uiteraard is offroad erg sterk. We verkochten 100.000 offroad motoren afgelopen jaar en 160.000 straat. Straat groeit wel sneller dan offroad. 

 

AC: Is offroad op z’n retour?

SP: Ik zou zeggen dat er een plafond is, maar we hebben 60/70% marktaandeel, hoe dan ook. Dat is echter de reden dat het zo belangrijk is om ook met sportieve producten in E-mobiliteit te stappen, omdat een E-mountainbike min of meer een twist-n-go offroad Enduro motorfiets is. En dat is zeer belangrijk, want onze jonge klanten komen uit dat tijdperk dat geen verbrandingsmotoren meer zal aanraken. 

 

AC: Dus om de toekomst samen te vatten: blijven door blijven gaan!

SP: Absoluut, we hebben een zeer heldere toekomst voor ons omdat ons specifiek segment van aangedreven tweewielers terugkeert als transportmiddel, dankzij meerdere dingen. Een is het dichtslibbende verkeer in stedelijke gebieden, maar ook geld speelt een rol omdat de middenklasse steeds minder geld heeft. Je bent sneller op een motor, je neemt minder ruimte in beslag, het rijdt goedkoper en met elektrisch wordt het als cool gezien, en je kunt de wereld redden. Het is voor het eerst dat grote steden nu nadenken hoe de infrastructuur voor tweewielers kan worden verbeterd, het van vierwielers te scheiden. Aparte wegen maken net als in Nederland. Dat is dus aan het veranderen, en wij maken daar deel van uit. We bieden hier en nu een specifieke oplossing voor transport over korte afstanden. De toekomst voor motorrijden is zonnig en we zien het nu als zeer positief voor alle drie onze merken.