Zoeken

Exclusief interview Stefan Pierer

Over China en GasGas

17 oktober 2019

AC: Ik begrijp dat je de rechten van een specifiek KTM blok aan je partners in China hebt verkocht, CF Moto. Wat gaan zij daar mee doen? 

SP: We hebben onze 790 paralleltwin naar de joint venture die we samen met ze hebben overgebracht, dus in plaats van geld hebben we intellectueel eigendom overhandigd. Op basis van dat motorplatform hebben we ze geholpen om alles in China te laten produceren om nagenoeg hetzelfde blok te bouwen, maar met kleinere toleranties en kleine detailverschillen. De performance is iets minder dan hier in Europa. 

 

AC: Is dit puur voor de Chinese markt?

SP: Het is voornamelijk voor de Chinese markt, maar we praten met CF Moto ook over hoe hun motoren buiten China te distribueren. Ze hebben wat aardige producten waar Gerald Kiska een aandeel in heeft gehad en we zijn tevreden over onze samenwerking. De grootte van het bedrijf past bij KTM, en we hebben een goede relatie, laten we nu zien wat dat kan voortbrengen. Hun 790 blok is echter al klaar om te testen en binnen een jaar zal de productie starten van hun eigen 2021 modellen, met de MT800 of zoiets als eerste. We zijn intern aan het bespreken welk merk we op die tank moeten zetten. 

 

AC: Je zou het dus als KTM product willen adopteren?

SP: Nee, niet als KTM, maar misschien Husqvarna, of misschien een derde merk dat ons dan in staat zou stellen in te stappen in een in ontwikkeling zijnde markt met relatief geavanceerde, hoge performance. Ik had niet zo een positieve ontwikkeling verwacht, omdat met China moet je altijd heel voorzichtig zijn – maar ik ben blij met de Lai familie te werken, die anders is dan de meeste typische Chinese ondernemers. Het is een familie die je echt kunt vertrouwen en dat waardeer ik. 

 

AC: Je sprak over een derde merk, kun je onthullen welk merk?

SP: In principe zijn we overeengekomen om een meerderheidsaandeel te verkrijgen in GasGas in Spanje, waar we een nieuw bedrijf hebben opgezet waarin we een meerderheidsbelang hebben. We hebben een overeenkomst getekend die tegen de EICMA rond moet zijn, waar we alle plannen uit de doeken zullen doen. Wat we met GasGas gaan doen is helder, omdat we dat laatste product in de offroad wereld nog steeds missen, namelijk Trial motoren. GasGas is al jaren toonaangevend in dat segment. Ten tweede zullen we ongetwijfeld dezelfde strategie als bij Husqvarna toepassen, dus we zullen ons KTM platform gaan gebruiken om een nieuwe GasGas Enduro range op de markt te zetten en wat ik de lezers van Motorfreaks kan verklappen is dat we met GasGas ook in de Motocross gaan deelnemen, in alle klassen. We zullen dan drie verschillende merken hebben om de Japanners te verslaan – dat is supercool. 

 

AC: Zullen deze machines KTM motorblokken hebben?

SP: Het motorplatform zal KTM zijn, met kleine modificaties zoals in de auto-industrie – zoals al eerder gezegd. 

 

AC: Blijft de productie van GasGas in Spanje, of wordt deze naar KTM in Oostenrijk verplaatst zoals je met Husqvarna hebt gedaan?

SP: Die blijft in Spanje, omdat het een joint venture is en niet een overname en omdat Spanje een zeer belangrijke motormarkt is. Hoe dan ook, je moet niet vergeten dat we al een R&D afdeling met 50 man hebben in Barcelona, die we naar 100 man willen uitbreiden. En Girona waar de GasGas fabriek ligt is niet ver daar vandaan, dus past dat voor ons perfect. We komen graag in Spanje.

 

AC: Barcelona is de No.1 motorstad in Spanje, maar het is ook het centrum van elektrisch. Ga je de productie voortzetten van GasGas elektrische fietsen onder hun merknaam Torrot?

SP: Ja, absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat in de komende jaren Trial het eerste offroad segment zal zijn dat bijna 100% elektrisch zal omarmen, omdat de elektromotor perfect voor Trial is, waar actieradius niet belangrijk is, en we willen milieuvriendelijk zijn – het is perfect. Voor kids bikes is elektrisch ook belangrijk, Barcelona zal zeker een sterk R&D center worden voor elektrische mobiliteit. 

AC: Komen er ook elektrische GasGas straatfietsen naast Trials?

SP: Nee, nog niet. Misschien is er in de toekomst ruimte voor GasGas op straat, maar voor de komende drie jaar ligt de focus op GasGas als een origineel Spaans merk in de offroad competitie van Trial tot Motocross.

 

AC: Zal er een GasGas team gaan rijden in Afrikaanse Rally’s en de Dakar?

SP: Het zou kunnen. Vergeet niet dat we een zeer beroemde Spaanse rijdster hebben, Laia Sanz. Hmm – Laia op een GasGas zou aardig zijn. 

 

AC: Heeft dit effect op je relatie met Beta, dat ook een groot merk in Trial is?

SP: We hebben geen relatie met Beta meer, of diens eigenaar. Ik had een relatie met zijn wijlen vader, maar helaas was met de volgende generatie geen klik. 

 

AC: Worden er in de toekomst GasGas machines in India gebouwd?

SP: Voordat je dat beslist moet je een strategische beslissing nemen – gaat GasGas naar de straat? Tot nu toe is dat een groot vraagteken – maar zoals het in de beroemde James Bond filmen altijd wordt gezegd, zeg nooit nooit!