Zoeken

Exclusief interview Stefan Pierer

Over India, de 500 Twin, Triumph en E-mobiliteit

17 oktober 2019

AC: Hoeveel KTM’s zijn tot nu toe in India geproduceerd?

SP: Vanaf het begin in 2011 tot eind 2018 hebben we 515.000 motoren geproduceerd. Afgelopen jaar waren het er 100.000 en iets meer dan de helft blijft in India en Indonesië, en de rest wereldwijd gedistribueerd, van Oostenrijk tot de VS en van Australië tot weet ik veel. Het is een zeer succesvolle samenwerking en Rajiv (Bajaj, red.) en ik hebben de perfecte partner gevonden. In 2006 waren zij op zoek naar een technologische partner en wij op zoek naar een partner voor lage productiekosten in de grootste markt van de wereld, India.  We werden aan elkaar voorgesteld door een Oostenrijkse gast, een bankier die met ons al werkte in 1996. We ontmoeten elkaar daarna opnieuw tijdens de Geneva Car Show in 2007 waar we onze X-Bow voor het presenteerden en er was meteen chemie. 

 

AC: Tot nu toe heeft Bajaj alleen eencilinder KTM’s gebouwd. Is er een capaciteitsplafond voor deze motoren en zullen er in India alleen eencilinders worden gemaakt, of ook tweecilinders?

SP: Nee, want we werken momenteel samen aan een 500cc twin die 100% in het Bajaj R&D center in Pune wordt ontwikkeld, met ondersteuning van onze R&D jongens. Het is een paralleltwin gelijk aan het format dat we hebben met de 790, maar dan 500cc omdat dat de toekomst is in opkomende markten, evenals het A2 rijbewijs. Ik geloof dat de R&D afdelingen bij zowel Bajaj als wij bij ons het neusje van de zalm zijn – bij ons werken er 700 en in Pune zelfs 1.000. De twee leidinggevende figugren, Phillipp (sic) Habsburg en joe Joeseph kennen elkaar erg goed en zijn goede vrienden, dus we werken erg nauw samen met Bajaj die ons in staat stellen om ook een leidinggevende positie in te nemen in de elektro-mobiliteit. 

 

AC: Komen er ook Husqvarna versie van de 500 Twin?

SP: Elk motorplatform kan worden gebruikt door alle merken in de familie.

 

AC: Bajaj heeft een joint venture gevormd met Triumph, die nauwer lijkt dan in eerste instantie aangekondigd. Mocht Bajaj controle over Triumph krijgen los van KTM, wat zou dan je reactie zijn?

SP: We kennen elkaar erg goed, dus ik weet wat er gaande is, maar iedereen heeft veel werk te doen om dit voor elkaar te krijgen. Ik denk echter dat we een helder plan hebben, als het anders uitpakt. 

 

AC: Zou KTM dus betrokken zijn bij een overname van Triumph, met Bajaj als substantiële partner met minderheidsaandeel in KTM?

SP: Ik weet het niet. Maar als Triumph een zekere relatie wenst te hebben, dan heb ik daar zeker ideeën over. Dankzij de Brexit is het echter voor de Indiërs gemakkelijker om met de Britten te praten vergeleken met iemand uit centraal Europa – het is dus moeilijker om met John Bloor vanuit Oostenrijk te praten, dan vanuit India. Je hebt een speciale aanpak nodig. Dat is wat ik in India heb geleerd, dat het komt zoals het komt en het is zoals het is en dat je dat moet accepteren. Dus als het komt, zijn we voorbereid. 

 

AC: Dus wat Bajaj en Triumph ook besluiten te doen, jij past je aan?

SP: We praten met elkaar.

 

AC: Als we naar andere aspecten van je samenwerking met Bajaj kijken, wat is de positie van KTM’s elektrische motorfiets programma? Het lijkt momenteel stil te staan – je begon met een range aan E-motoren, maar daar is het bij gebleven en je hebt niet de E-scooter gemaakt die iedereen had verwacht. Je hebt E-fietsen, maar wat gebeurt er bij Bajaj, dat enorm onder druk staat om E-fietsen te ontwikkelen vanwege de zeer strenge milieueisen die zijn aangekondigd.

SP: Ik denk dat het van buitenaf zo lijkt om redenen die ik begrijp, maar intern zijn we toonaangevend op het gebied van E-mobiliteit. Bij KTM hebben we het om twee redenen afgeremd. Ten eerste, vanwege de integratie van Husqvarna. Zo’n groot merk overnemen kost tijd en in plaats van 6.000 motoren produceren we er nu 50.000 en met winst. Ten tweede wilden we een goede winstmarge met E-motoren, in de beginperiode van E-mobiliteit waren high-voltage concepten niet winstgevend.

Als je terugkijkt naar de afgelopen 10 jaar – de beginfase van E-mobiliteit, Vextrix was de eerste en ging ook als eerste failliet – iedereen heeft alleen geld verbrand. Wat we hebben geleerd is de focus te leggen op low voltage modellen met 48-volt motoren die niet zulke grote veiligheidsvoorschriften vereisen op het gebied van logistiek en het dealernetwerk, waarmee je een performance range van E-fietsen tot A1 motorfietsen hebt – het is rond de 10 kW, en dat lukt wel met 48 volt motoren.

Dus in de komende twee jaar zal je een grote variatie aan E-producten bij al onze merken zien – KTM, Husqvarna, GasGas, Bajaj. Dat is omdat we samen met Bajaj een range aan motorplatforms hebben ontwikkeld variërend van 3 kW tot 10 kW die lucht- of watergekoeld zijn, al naar gelang het concept. Deze zullen in India worden gemaakt, net als onze eencilinder viertakt platforms, en ze zullen de aandrijflijn zijn van een grote variatie aan producten.

 

AC: Motoren en scooters?

SP: Beide. Weet je, in het begin dacht iedereen dat het erg gemakkelijk zou zijn om een elektrisch product te hebben, gewoon de motor van een generator pakken of zoiets. We ontwikkelden een kinderfiets waarvan ik je kan vertellen dat het een moeilijke taak was. We deden dat samen met een zeer geavanceerd Zwitsers bedrijf, maar desondanks was de motor niet wat ik had verwacht. Dat heeft ertoe geleid dat we het besluit namen om het samen met Bajaj te doen en het in India te industrialiseren, zodat we de productiekosten kunnen berekenen en China voor kunnen zijn. Want in India is er grote druk op E-mobiliteit sinds Modi iedereenheeft verteld in 2020 elektrisch te gaan – het is bizar, maar de druk is er echt.

AC: De voor de hand liggende vraag is dan of je het Bajaj-geproduceerde elektrische product naar China gaat verschepen om daar bij CFMoto te assembleren en verkopen?

SP: Dat gaat de komende jaren niet gebeuren, omdat de focus ligt op de ontwikkelende E-markten. China is een grote elektrische markt, maar in het begin willen we ons zeker richten op India. Ik denk dat de ontwikkelde markten klaar zijn om serieuze marges te creëren, zodat je eindelijk flink geld kunt verdienen aan E-motoren.

AC: Ga je hiermee ook naar de VS, waar de E-markt zich ook enorm aan het ontwikkelen is?

SP: We zijn afgelopen jaar al ingestapt met elektrische fietsen onder de naam Husqvarna en Raymon als onderdeel van een joint venture, en dit jaar verkopen we al 65.000 units in Europa. 

AC: Waar worden deze geassembleerd?

SP: Deels in Bulgarije, deels in het Verre Oosten, maar het distributiecenter is in Duitsland. Het is een joint venture met een lokale familie met lange ervaring in de fiets-business, die twee jaar geleden begonnen en ons vroegen om samen iets te doen. 

AC: Interessant. Dat is niet alom bekend!

SP: Dat weet ik. Het komt omdat onze holding is gevestigd in Zwitserland, waardoor ik riskante dingen zeer voorzichtig en geruisloos moet doen. Je begint dus eerst buiten de boeken en kijkt hoe het gaat en als je zeker bent dat het werkt, dan ga je dat integreren. We gebruiken het voormalig KTM Industries bedrijf, dat is hernoemd naar Pierer Mobility AG, omdat we niet alleen KTM hebben, maar ook Husqvarna motoren, Husqvarna fietsen, Raymon, WP en nu GasGas, dus het is helpvoller om de merknaam KTM ver van stekeligheden te houden.