EICMA 2024: enorm veel motornieuws
S - Z
Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM
Suzuki brengt een totaal vernieuwde DR-Z4 in een Street-allroad-versie en in een SuperMotard-versie. Beide worden aangedreven door een 38 pk sterke eencilinder DOHC-motor met slipperkoppeling, die net als de tractiecontrole diverse modi kent. Het ABS is op de S-versie voor en achter uitschakelbaar, op de SM alleen achter. De S heeft een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel, de SM staat op 17 inch velgen. Verschil is er ook in de veerwegen: de S heeft 280mm voor en 296mm achter, de S heeft 260mm respectievelijk 277 mm.
**********************************************************************************************
Triumph Speed Twin 900
Voor 2025 kreeg de Triumph Speed Twin 900 een update van het uiterlijk en van het rijwielgedeelte. Dat profiteert nu van Marzocchi vering en een nieuwe, stijvere, aluminium swingarm. Het achterframe en het achterspatbord zijn smaller. De Speed Twin kreeg ook nieuwe wielen en een vierzuigerremtang in het voorwiel. De 900cc Bonneville-twin heeft ride-by-wire en levert 65 pk @ 7.500 tpm. Er zijn twee rijmodi beschikbaar. Het TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn-navigatie. Verder is een USB-C -aansluiting standaard, cruisecontrol is als optie leverbaar. Er is ook een A2-versie leverbaar.
Triumph Speed Twin 1200 and 1200RS
Triumph komt met een upgrade voor de Speed Twin 1200 en een nieuwe RS-uitvoering. De 1200cc 270°-twin krijgt 5 pk meer en levert nu 105 pk @ 7.750 tpm., ook krijgt de twin een nieuw ontwikkelde bochten-ABS en tractiecontrole. Het nieuwe TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn navigatie. De RS-versie krijgt sportievere ergonomie, een Marzocchi voorvork, Öhlins achtervering, Brembo Stylema remmen en Metzeler Racetec RR K3-banden, alsmede Triumph Shift Assist.
Triumph Tiger Sport 800
De Triumph Tiger Sport heeft een geheel nieuw ontwikkelde 800cc driecilinderkrachtbron. Die goed is voor 115 pk @ 10.750 tpm, waarbij de vermogensafgifte via drie rijmodi kan worden beïnvloed. Aan de krachtbron is een zesversnellingsbak met Triumph Shift Assist gekoppeld. De nieuwe Triumph staat op 17”-wielen en Showa vering met 150 mm veerweg. De Tiger heeft radiale vierzuigerremklauwen voor, een zithoogte van 835 mm en een rijklaargewicht van 214 kg. Bochten-ABS en dito tractiecontrole zijn standaarde. Het nieuwe TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn navigatie.
Triumph Trident 660
Met nieuwe assistentiesystemen en betere vering gaat de Triumph Trident 2025 in. De Trident krijgt een IMU-gestuurd Optimised Cornering ABS en dito Tracticontrole, alsmede Shift Assist en cruisecontrole. Het nieuwe TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn navigatie. Het rijwielgedeelte profiteert van Showa’s SFF-BF Big Piston voorvork en een monoschokdemper van hetzelfde merk.
***********************************************************************************************
Vespa GTS310
Vespa introduceert de nieuwe GTS 310. De slag van de eencilinder is vergroot van 63 mm naar ruim 70 mm, waardoor de cilinderinhoud stijgt van 278 naar 310 cc en het vermogen naar 25 pk. De motor voldoet aan de Euro 5+-norm en is bovendien efficiënter, wat het brandstofverbruik en de uitstoot verlaagt. Zoals gebruikelijk heeft ook deze Vespa een zelfdragende, stalen carrosserie. De GTS 310 staat verder op 12-inch velgen en is voorzien van ASR-tractiecontrole en ABS. Het VESPA MIA-connectiviteitsysteem is standaard.
**********************************************************************************************
Voge 800 DS Rally
Nieuw bij Voge is de 800DS Rally. Deze allroad heeft een vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 800cc onder de framebuizen. Dit blok levert 94 pk @ 9000 tpm en betrekt zijn benzine uit een 24 litertank. De 213 kg droog wegende DS Rally staat op spaakwielen, met een 21” voorwiel en een 18” achterwiel. Nissin verzorgt de remmen, de instelbare vering is van KYB, met 200 mm veerweg voor en 190 mm achter. Een stuurdemper is standaard net als ABS en tractiecontrole. Die laatste twee zijn afgestemd op offroadgebruik.
Voge Valico 625
Het kleine broertje van de DS is de Valico 625. Hoewel de naam meer zou suggereren, heeft de tweecilinder lijnmotor een inhoud van 581 cc. Daarmee genereert ze 63 pk @ 9.000 tpm. De 191 kg wegende machine heeft een 17,6 litertank, 19” en 17” spaakwielen, Nissin remmen en KYB vering. ABS en tractiecontole zijn standaard.
**********************************************************************************************
Yamaha R3
Yamaha heeft de lichte supersport, de R3, vernieuwd. Hij kreeg een nieuw design met opvallende dubbele, geïntegreerde koplampen en positielichten, die de op de M1 geïnspireerde luchtinlaat flankeren, boven de nieuwe aerodynamische winglets.
De 321cc tweecilindermotor voldoet nu aan Euro 5+ tweecilindermotor en is voorzien van een Assist & Slipper-koppeling. De motor levert 42 pk @ 10.750 tpm. Een nieuw LCD-instrumentenpaneel met connectiviteit en een handige USB-aansluiting vervolmaken de nieuwe R3, die slechts 170 kg op de schaal brengt.
Yamaha R9
Yamaha’s nieuwe R9 wordt aangedreven door de bekende 890cc driecilindermotor, die in een lichtgewicht, aluminium deltabox-frame hangt. De R9 is voorzien van KYB vering en Brembo Stylema remmen. De R9 is verder voorzien van een up-and-down quickshifter en van cruisecontrole met een instelbare snelheidsbegrenzer. Uiteraard zijn er diverse rijmodi en bochtafhankelijke assistentiesystemen, zoals Traction Control, Slide Control System, ABS, Back Slip Regulator, Engine Brake Management en Front Wheel Lift Control. Voor circuitgebruik kan ABS worden uitgeschakeld. Er is ook een geïntegreerd navigatiesysteem beschikbaar via de Garmin StreetCross app.
Yamaha MT-07
De Yamaha MT-07 kreeg een gestroomlijnd nieuw uiterlijk, een nieuw frame, verbeterde vering en nieuwe, superlichte wielen. Mede daardoor weegt de MT-07 slechts 183 kg. De bekende 690 cc CP2-motor is nu voorzien van een slipper-assist-koppeling en een nieuw ride-by-wire-systeem. Er zijn drie ride-modi, terwijl ook de tractiecontrole in drie standen instelbaar is. De automatisch schakelende Y-AMT is ook op de MT-07 leverbaar, net als een up-and-down quickshifter. Cruise control behoort tot de standaarduitrusting. Het TFT-dashboard heeft connectiviteit via de gratis MyRide-app.
Yamaha Tracer 9, 9 GT en 9 GT+
De nieuwe Tracer 9 heeft een groter, verstelbaar windscherm gekregen, met daarachter een 7" TFT-kleurendisplay met connectiviteit. Alle drie de versies hebben bochtverlichting, waarbij de Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ met adaptieve Matrix LED-technologie zijn uitgerust. De Tracer 9 GT heeft bovendien elektronisch geregelde vering, een elektrisch verstelbaar windscherm, handvatverwarming, keyless contact en cruisecontrole, terwijl de GT+ daarbij ook nog het radar-ondersteunde pakket met adaptieve cruise controle, dodehoekdetectie en Front Collision Warning heeft, alsmede Unified Braking, Vehicle Hold Control en bandenspanningscontrole. De Tracers zijn leverbaar met de Y-AMT Yamaha Automated Manual Transmission.
Yamaha Ténéré 700 en 700 Rally
De Yamaha Ténéré 700 kreeg een nieuwe LED-koplamp en een 6,3” TFT-scherm met smartphone-connectiviteit en USB-C-aansluiting. De tweecilinder lijnmotor is nu voorzien van ride-by wire, verkiesbare rijmodi en geoptimaliseerde schakelklauwen. Voor offroadrijders zijn ABS en tractiecontrole uitschakelbaar. De machine profiteert verder van een nieuwe, volledig instelbare 43mm UPSD-voorvork met 210 mm veerweg en een volledig instelbare achterschokdemper. Er is daarnaast een variant met een lagere zithoogte en kortere veerwegen. Ook komt er een Rally-uitvoering, met meer bodemvrijheid, een aluminium carterbeschermplaat, titanium voetsteunen en high-end Kayaba-vering, met 230 mm veerweg.
Yamaha TMAX
Yamaha heeft de T-Max vernieuwd. Ze kreeg een nieuwe look, werd Euro 5+ en ze kreeg een nieuwe “Brake Control” remsysteem, dat bochtafhankelijk is. Er is nu een 7 inch dashboard, dat uiteraard connectiviteit biedt, hetgeen ook Garmin Navigatie mogelijk maakt via de Garmin Motorize app. Verder maakt de TMAX gebruik van keyless contact.
**********************************************************************************************
Zero XE
In de komende twee jaar zal Zero zes gloednieuwe modellen introduceren die allemaal een prijs hebben van minder dan €10.000. Voor 2025 trapt ze af met de XE, een lichte allroad/offroad in de A1/B-rijbewijsklasse. Zijn piekvermogen bedraagt 15,5 kW (21 pk), terwijl het gewicht met 101 kg uitzonderlijk laag is. De Zero XE heeft een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel. Zowel voor als achter gebruikt de XE dubelzuigerremklauwen. Het dashboard heeft 2,5 inch TFT-display. De XE heeft een 74 V-batterij met een capaciteit van 4,3 kWh, wat zorgt voor een rijbereik van 100 km. De batterij is uitneembaar en op te laden in 5,5 uur. De eindaandrijving gebeurt via ketting. Uitschakelbare tractiecontrole is standaard. De XE gaat € 6.510,- kosten. De prijzen zijn identiek in Nederland en België.