EICMA 2024: enorm veel motornieuws
M - R
Moto Guzzi V7 Sport
De Moto Guzzi V7 lijn heeft nu rijmodi, cruise control, ABS en traction control. Zo ook het nieuwste model, de V7 Sport. Deze heeft een USD-voorvork en bochtafhankelijke assistentiesystemen dankzij een IMU. Het design kenmerkt zich door nieuwe zijpanelen, een korter spatbord en een agressievere uitlaat. De 853 cc V-twin-motor levert 67,3 pk.
Moto Guzzi V100 Mandello Wind Tunnel Edition
Ter ere van het 70-jarig bestaan van Moto Guzzi’s windtunnel, komt er een daaraan gewijde versie van de V100 Mandelle. Deze onderscheidt zich door een bijzondere kleurstelling, Öhlins semi-actieve vering en bochten-ABS. Er komt ook een S-versie van de Mandello. Die heeft het PFF Rider Assistance-systeem, ontwikkeld met 4D-radartechnologie, voor functies zoals Forward Collision Warning en Blind Spot Information System (BLIS).
Moto Guzzi Stelvio Duocento Tributo
De Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo wordt in een gelimiteerde oplage van slechts 2.758 exemplaren geproduceerd. De Tribitop heeft een speciale kleurstelling en grafische details, alsmede het PFF Rider Assistance Solution-systeem met Forward Collision Warning (FCW), Blind Spot Information System (BLIS) en Lane Change Assist (LCA). Verder biedt de motorfiets verwarmde handvatten, verwarmde zitplaatsen voor rijder en passagier, een middenstandaard, TPMS-bandenspanningssensor en de Moto Guzzi MIA multimedia-interface.
**********************************************************************************************
Moto Morini Calibro
De Calibro is een nieuwe custom-cruiser. Hij heeft een ronde koplamp met DLR-cirkel en een 700cc tweecilinder lijnmotor, die het vermogen via een riem naar het achterwiel brengt. Het dubbel wiegframe is afgeveerd door een 41mm telescoop voor en stereo-vering achter. Een enkele schijfrem met tweezuigerremklauw voor zorgt samen met een enkele schijfrem met enkelzuigerklauw voor de remvertraging. De Calibro staat verder op een 18 inch voorwiel en een 16 inch achterwiel. De zithoogte is 725 mm. Er komt ook een Bagger uitvoering met een grotere tophalf en er zal een 35 kW-versie beschikbaar zijn voor A2-rijder.
Moto Morini Corsaro GT
De Corsaro-familie breidt uit met een GT-versie. Deze GT heeft een allroadachtig uiterlijk en wordt aangedreven door een 90° V-Twin met 750cc inhoud. De GT heeft een verstelbaar windscherm, LED koplampen en een 7-inch digitaal scherm - met navigatie en Bluetooth – bochten-ABS en dodehoekbewaking. De Corsaro GT levert 96 pk - 48 pk in A2 variant - en wordt in de tweede helft van 2025 leverbaar.
Moto Morini Alltrhike
De Alltrhike is een allroad met kleinere cilinderinhoud. De tweecilinder lijnmotor heeft 450cc inhoud en levert 44 pk @ 6.250 tpm. Met een gewicht van slechts 175 kg en een zithoogte van 820 mm biedt de Alltrhike een goede wendbaarheid. De Allthhike heeft een 21" voorwiel en een 17” achterwiel. De 42mm Kayaba UPSD-voorvork biedt 210 mm veerweg, de Kayaba achterschokdemper haalt 190mm. Het ABS is uitschakelbaar, verder heeft de Alltrhike een navigatiesysteem, een verstelbaar windscherm en USB-oplaadpoorten. De 18-liter brandstoftank zorgt voor een groot rijbereik.
Moto Morini Rumble
De Rumble is een echte Bobber. Hij wordt aangedreven door een 350 cc V-twin, die 33 pk levert en dit via een riemaandrijving overbrengt naar het achterwiel. De Rumble heeft brede banden en een breed zadel. Een navigatiesysteem en krachtige LED-koplampen zijn standaard. De motor weegt (droog) 175 kg en heeft een 16-litertank.
Moto Morini 3 ½ Sport
Vijftig jaar na de eerste lancering keert de iconische Moto Morini 3 ½ terug. Het ontwerp eert de agressieve lijnen van het originele model, met een nieuwe 350 cc V2 motor die 33 pk levert. Het blok hangt in een dubbel wiegframe. De zithoogte bedraagt 780 mm, de tankinhoud 15 liter. De 3 ½ weegt slechts 165 kg.
**********************************************************************************************
Piaggio MP3 310
Piaggio breidt het gamma driewielscooters uit met de MP3 310. Zoals de naam zegt, heeft deze een nieuw 310cc-motorblok, dat een lager brandstofverbruik biedt dan zijn voorganger. De MP3 310 heeft een nieuw ontworpen front met volledige LED-verlichting en een LCD-scherm en start via een keyless systeem. ABS en tractiecontrole zorgen voor de veiligheid, het Piaggio MIA connectiviteitsysteem is standaard. De MP3 310 kan met een autorijbewijs worden bestuurd, mits dit voor 19 januari 2013 is behaald.
Piaggio Medley 200
De Piaggio Medley 200 betreedt het middenklasse segment voor motorscooters met een geavanceerde watergekoelde, eencilindermotor die een vermogen van 13 kW en een koppel van 16,5 Nm levert. Ze beschikt over een Start & Stop-systeem, een innovatief anti-diefstal-systeem en het Piaggio MIA-connectiviteitssysteem
**********************************************************************************************
QJ Motor SRT600SX Touring
De SRT600SX Touring is een lichte Allroad crossover. Deze wordt aangedreven door een tweecilinder DOHC-lijnmotor met een inhoud van 554cc, goed voor 56 pk@ 8.250 tpm. De motor staat op een Marzocchi UPSD voorvork n weegt 220 kg rijklaar inclusief standaard driedelige aluminium kofferset. De tankinhoud bedraagt. 20,5 liter. Een 35 kW-variant is leverbaar.
QJ Motor SRT700SX Touring
Met de SRT700SX zet QJ Motor het allroad thema voort, maar nu met een tweecilinder DOHC-motor met 698cc. Dat lever 70 pk @ 8.000 tpm op. Ook deze SRT staat op een Marzochhi UPSD voorvork. De remmen zijn van Brembo, het gewicht is 243 kg rijklaar, wederom inclusief standaard driedelige alu kofferset. De tankinhoud is 19,5 liter, een 35 kW-variant is leverbaar.
QJ Motor SRK600RS
Ook op Supersport-vlak heeft QJ het nodige in huis. Bijvoorbeeld de SRK600RS. Deze deelt de tweecilinder lijnmotor met de SRT, dus ook hier een tweecilinder DOHC lijnmotor met 56 pk @ 8.250 tpm aan de krukas. De SRL staat op een Marzocchi UPSD-voorvork en heeft Brembo remmen. Hij weegt 194 kg en er is een 35 kW-variant verkrijgbaar.
QJ Motor SRK900
Een Power Naked, zo zou je de SRK900 kunnen noemen. De tweecilinder DOHC lijnmotor heeft 904 cc inhoud en biedt daarmee 95 pk @ 9.000 tpm. In lijn met de anderen heeft deze machine een Marzocchi UPSD voor en Brembo remmen. Rijklaar met volle 17,8 litertank brengt hij 220 kg op de schaal. Ook heer heeft QJ Motor aan een 35 kW variant gedacht.
QJ Motor SRT900SX Touring
De 904cc krachtbron is ook terug te vinden in de SRT900SX Touring, die tot de categorie van de Allroads behoord. Dus ook hier 95 pk een Marzocchi UPSD en stoppers van Brembo. Het gewicht lijkt hoog met 263 kg, maar dat is rijklaar en inclusief standaard driedelige kofferset. 35 kW ook weer leverbaar..
QJ Motor SRK921RR
Supersport of hypersport, zeg het maar. De SRK921 heeft een 921cc viercilinder lijnmotor in de machinekamer, goed voor 163 pk @ 13600 tpm. Marzocci verzorgt de wegligging voor en achter, Brembo de vertraging. Rijklaar brengt hi 223 kg op de schaal.
**********************************************************************************************
Royal Enfield Guerrilla 450
De Guerrilla 450 is een nieuwe roadster van Royal Enfield. Een vloeistofgekoelde, 452cc eencilinder DOHC-motor biedt een maximumvermogen van 40 pk @ 8.000 tpm. Het blok heeft twee rijmodi. De Guerrilla-varianten Dash en Flash beschikken over het nieuwe Tripper Dash en een 4-inch infotainmentpaneel dat communiceert met de RE-app. Daarmee kun navigeren, daarnaast biedt het systeem muziekbediening, weersvoorspellingen en uitgebreide voertuiginformatie.
Royal Enfield Flying Flee C6
Met de Flying Flee introduceert Royal Enfield haar eigen merk voor elektrische motorfietsen. De eerste twee telgen in deze serie zijn de C6 en de S6. De C6 is een classic, de S6 is een scrambler. De C6 komt volgend jaar al op de markt. De C6 heeft een aluminium Girder voorvork, een aluminium frame. De Vehicle Control Unit zou 200.000 verschillende rijmodi-combinaties bieden. Over the air updates zijn mogelijk. Het zou leuk zijn als Enfield in hun 1977 woorden tellende zelfverheerlijkingsbericht ook iets hadden verteld over het vermogen en de actieradius.
Royal Enfield Classic 650
De Royal Enfield Classic heeft de looks van een custom-cruiser uit de jaren vijftig. Dat wordt versterkt door de klassieke look van de 650cc tweecilinder lijnmotor, die met zijn 47 pk A2-geschikt is. Hij is standaard uitgerust met een duozadel, maar het passagierszadel en het bagagerek kunnen worden verwijderd via een mechanisme met één schroef.
*********************************************************************************************