Zoeken

EICMA 2024: enorm veel motornieuws

H - K

19 november 2024

Honda CB350

De geheel nieuwe CB350 verwijst naar de klassieke CB’s uit de jaren zeventig. De CB350 wordt aangedreven door een luchtgekoelde, 348cc SOHC eencilindermotor met injectie en twee kleppen per cilinder. Het blok levert 21 pk @ 5.500 tpm, wat wordt gecontroleerd door Honda’s HSTC-tractiecontrole. De vijftrapstransmissie is voorzien van een zelfbekrachtigende slipperkoppeling. De motor staat op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel.  

Honda CUV

De CUV is een elektrische scooter voor de moderne forens. Dubbele Honda Mobile Power Pack e: batterijen zorgen voor de aandrijving van zijn 6kW EDrive zijmotor. Dat geeft hem een topsnelheid van 83 km met een bereik van meer dan 70 km. De oplaadtijd is 6 uur vanaf 0 - 100% en slechts 3 uur vanaf 0-75%. De uitneembare batterijen kunnen binnen in speciale oplaadstations worde geladen. Een 5 of 7 inch

TFT-scherm biedt navigatie en andere functies, als onderdeel van de nieuwe Honda RoadSync Duo-interface. 

Honda EV Fun Concept en EV Urban Concept

Honda liet op de Eicma in Milaan twee concepten voor elektrische motoren zien. De EV Fun Concept is een sportmotor, waarvan in 2025 toch een variant op de markt moet komen. De Urban concept is een visie op hoe een stadsverkeer-variant er uit zou kunnen zien. Beide zouden een range van meer dan 100 km moeten hebben. In 2040 zouden alle Honda motoren CO2-neutraal moeten zijn.

Honda CMX 500 Rebel

De CMX500 krijgt subtiele upgrades voor meer rijcomfort. Zo is de bumpstop achter verbeterd, terwijl ook het zitcomfort van het zadel is aangepast bij een gelijke zadelhoogte van 690 mm. Het duozadel kan voor sologebruik worden verwijderd. Er komt ook een CMX500 Rebel ‘S’-Editie met een af fabriek gemonteerde koplampkap, een getint scherm, retro-style voorvorkkappen en beenkappen, alsmede een speciaal bruin zadel met ruitstiksels en bronzen wielen.

Honda CMX 1100 Rebel

De ergonomie van de CMX1100 Rebel is verbeterd, terwijl de 1.084cc tweecilindermotor meer koppel bij lage en middelhoge toeren biedt. Dankzij ride-by-wire heeft de CMX nu drie standaard rijmodi en één door de gebruiker gedefinieerde optie. De modi hebben invloed op de vermogensafgifte, het remmen op de motor, het niveau van Honda Selectable Torque Control, de Wheelie Control en het schakelgedrag van de optionele Dual Clutch Transmission (DCT). Een nieuw 5-inch TFT-display biedt smartphone-connectiviteit en een USB-C-aansluiting. 

Er komt ook een SE-versie, met een koplampkap, speciaal ontworpen vorkpootbeschermers en een kort, sportief voorspatbord.

Honda Forza 750

Het kuipwerk en het design van de 17”-wielen van Honda’s maxiscooter zijn opgewaardeerd, terwijl nieuwe treeplanken het rijcomfort verhogen. Bijzonder is dat veel kuipdelen zijn gemaakt van gerecyclede kunststof of van het biomassamateriaal DurabioTM. De 745 cc tweecilindermotor heeft drie standaard modi en een vrij instelbare modus, waarbij het vermogen wordt bewaakt door de Honda Selectable Torque Control (HSTC) met een verder verfijnde RAIN-modus bevat. 


Honda X-ADV 750 

De Honda X-ADV heeft een nieuw, scherper design gekregen, waarin de dubbele LED-koplampen en de DLR met geïntegreerde richtingaanwijzers een hoofdrol spelen. Veel panelen zijn nu gemaakt van gerecycled kunststoffen of van bio-kunststof Durabio™. Het zadel en het windscherm zijn herzien, achter dat scherm bevindt zich een vernieuwd 5 inch TFT-kleurenscherm, dat via Honda RoadSync-app met smartphones verbindt.


Honda ADV350

Drie jaar na zijn introductie is de ADV350 opgewaardeerd. Hij kreeg een op afstand instelbare veervoorspanning achter, een 5”TFT scherm en zelfuitschakelende knipperlichten. De 330cc-motor kreeg een geregelde katalysator en levert nu 29 pk. Het windscherm is in hoogte verstelbaar, verder heeft de ADV35- een USB-aansluiting en een keyless contact.

Honda Forza 350 en 125

De Forza 350 en Forza 125 profiteren in 2025 van nieuwe ECU-instellingen, een herziene interne katalysator en uitlaatdemper, en een O2-sensor, zodat ze aan EURO5+ voldoen. Alle drie de Forza-modellen hebben een nieuw 5-inch TFT-scherm met vernieuwde menu's en lay-outs en Honda RoadSync smartphone-connectiviteit. Alle modellen zijn standaard uitgerust met HSTC, een USB-C-aansluiting, Smart-Key bediening en een elektrisch bediend windscherm, dat 180 mm in hoogte kan worden versteld.

CB1000 Hornet en Hornet SP

Het nieuwe topmodel in de Hornet-serie wordt aangedreven door een 152 pk sterke viercilinder lijnmotor. Die hangt in een  twin-spar frame, dat wordt afgeveerd door Showa's 'big piston' SFF-BP UPSD-vork. Het remsysteem is van Nissin. De verschillende rijmodi bieden verschillende combinaties van Power, Engine Braking en Honda Selectable Torque Control. Het 5 inch TFT-kleurenscherm biedt connectiviteit, Honda's Emergency Stop Signal (ESS) is standaard. De Hornet komt ook in een SP-variant, die 157 pk aan de krukas heeft. Deze versie heeft een instelbare Öhlins TTX36 achterschokdemper, een standaard quickshifter en Brembo Stylema remmen.


Honda NT1100

De 1.084 cc tweecilindermotor van de vernieuwde Honda NT1100 heeft nu 7% meer koppel. De assistentiesystemen zijn nu bochtafhankelijk en bevatten onder meer Selectable Torque Control, Wheelie Control, Cornering ABS en Rear Lift Control. Optioneel is er elektronisch geregelde Showa-vering leverbaar. Het 6,5-inch TFT-kleuren-touchscreen biedt smartphoneconnectiviteit. Verder heeft de NT1100 cruisecontrol, vernieuwde handvatverwarming, ACC- en USB-laadaansluitingen, zelfdovende richtingaanwijzers, Emergency Stop Signals en een middenbok.

Honda V3 concept

Honda liet in Milaan een prototype zien van een 75° V3 motor met elektrische compressor. Deze zou in de groep met de grotere cilinderinhoud vallen. Het blok heeft twee cilinders naar voren zitten, een cilinder naar achteren. Over krukasconfiguratie of ontstekingsinterval laten ze zich nog niet uit. Wel dat hij een elektrische turbo heeft. Die kan dus al vanaf stationair toerental lucht in de cilinders blazen en zo zorgen voor een goed koppel van onderuit. De tweede toepassing is “downspeeden”: de elektrische turbo kan bij lage toeren werken waardoor je meer koppel hebt en met een langere overbrenging kunt cruisen. Dat geeft een verlaging van het brandstofverbruik. 

 

**********************************************************************************************

Kawasaki Z900 en Z900SE 

De Kawasaki Z900 krijgt voor 2025 een scherper Sugomi-design. De 124 pk-sterke 948cc viercilinderkrachtbron profiteert van een sterker koppel bij lage toeren en is 16% zuiniger geworden. De motor heeft verder een quickshifter, cruisecontrole, radiale remklauwen en bochtafhankelijke assistentiesystemen. Voor het eerst kan er nu ook turn-by-turn navigatie op het 5 inch TFT-kleurenscherm worden weergegeven. De Special Edition-versie heeft een Öhlins-S46 achterschokdemper, Brembo-voorremklauwen en een standaard USB-C poort. Er is ook een 35 kW-versie leverbaar. 

Kawasaki Versys 1100

De viercilinderkrachtbron van Kawasaki’s Adventure Tourer is vergroot naar 1.099cc. Daardoor is het maximumvermogen van 120pk naar 135 pk gestegen. De nieuwe Versys 1100 wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Standard, S en SE. Alle drie de modellen zijn uitgerust met KTRC-tractiecontrole, KCMF-bochtenmanagement, 4 verschillende rijmodi, een USB-C-aansluiting en - voor het SE model - elektronisch gedempte Showa-vering. De S- en SE-uitvoering zijn daarnaast nog voorzien van Cornering Lights, handvatverwarming, zelfreparerende lak en handkappen. 

Ninja 1100SX

De cilinderinhoud van Kawasaki’s Ninja is vergroot van 1.043cc naar 1.099cc. Daardoor is de trekkracht van onderuit verbeterd, terwijl het brandstofverbruik is gedaald van 5,8 naar 5,6 L/100 km. De Ninja 1100 SX is uitgerust met bochtafhankelijk ABS en Tractiecontrole en heeft cruisecontrole, een verstelbare ruit en een standaard USB-C aansluiting. Ook hier zal er een SE-variant beschikbaar zijn met Brembo M4.32 voorremklauwen, een Öhlins S46 achterschokdemper met handversteller en handvatverwarming.

W230 en Meguro S1

Met de W230 en de Meguro S1 introduceert Kawasaki twee fraaie modern classics, waarvan de namen refereren aan de historie van het Japanse merk. Beide modellen zijn uitgerust met stalen spatborden voor en achter, “peashooter”-uitlaten, spaakwielen en conventionele, ronde snelheidsmeters en toerentellers. Voor de aandrijving koos Kawasaki een 233cc tweekleps eencilindermotor met luchtkoeling, die 18 pk levert. Door de lage zithoogte van 740 mm respectievelijk 745 mm zijn de W230 en Meguro S1 toegankelijk voor een breed publiek. Het rijklaargewicht bedraagt slechts 143kg. 

 

**********************************************************************************************

 

KTM Super Duke 1390 GT

Er komt een GT-uitvoering van de Super Duke. Het onderscheid zit onder meer in de toevoeging van de nieuwste generatie WP APEX Semi-Active Technology vering en een verbeterde comfort mode. Brembo Stylema onoblock remklauwen en een multi-click-remhendel zorgen voor de remvertraging. Het ABS kent meerdere (Supermoto-) standen, verder is er een zeer uitgebreid pakket assistentiesystemen, dat gebruik maakt van een frontradar en een IMU. Het 8” TFT-dashboard biedt offline kaartnavigatie. 

KTM 1390 Super Adventure S EVO

De nieuwe KTM 1390 Super Adventure S Evo heeft WP Semi-Active Technology-vering en een 1350cc-LC8-V-twin met Camshift-systeem, goed voor 173 pk @ 9.500 tpm. Ook nieuw is de Automated Manual Transmission (AMT), waarmee je zowel automatisch als “handmatig” kunt schakelen. Het staand gemonteerde V80 TFT- touchscreen geeft toegang tot geheel Ride Modes, connectiviteitsfuncties en tot KTM's nieuwste Adaptive Cruise Control (ACC), die over remassistentie, botsingswaarschuwing afstandswaarschuwing en ACC Stop & Go beschikt. 

 

**********************************************************************************************

Kymco RevoNEX

De RevoNEX is een volledig elektrische high performance straatmotor, ontwikkeld in samenwerking met LiveWire. De RevoNex biedt volgens het bericht het plezier van schakelen, de sensatie van prestaties, de zekerheid van controle, de sensatie van geluid en de veelzijdigheid van modi. Nuttige info biedt Kymco verder niet.

Kymco CV-R5

De CV-R5 is een crossover in de ADV-categorie. Deze scooter heeft een 34 pk sterke SOHC eencilinder met vloeistofkoeling onder het zadel en staat op een 15” voorwiel en een 14” achterwiel. De tankinhoud bedraagt 13 liter, de scooter weegt 210 kg rijklaar.

Kymco AK premium 575

De AK Premium 575 is een Super Touring scooter. Ze wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 574cc tweecilinder lijnmotor, goed voor 51 pk. Deze scooter staat op 15 inch wielen en weegt 240 kg. 

**********************************************************************************************