Zoeken

EICMA 2024: enorm veel motornieuws

A - D

19 november 2024

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia brengt een bijzondere uitvoering RSV4. Uniek is, dat het kuipwerk van de ex3ma gebruikmaakt van ground effect, waardoor de motor in bochten harder op het wegdek wordt gedrukt. De RSV4 X ex3ma weegt slechts 165 kg, de 1099cc- V4-krachtbron levert 230 pk @ 13.500 tpm. De motor heeft Ohlins vering, Brembo remmen en carbonfiber wielen met slicks. Er worden er slechts 30 van gebouwd, ter ere van de eerste 250 cc wereldtitel die Aprilia met Max Biaggi won in 1994.

 

Aprilia Tuono 457

Aprilia’s nieuwe Tuono is gebouwd op basis van de 48 pk sterke 457cc tweecilinder lijnmotor. Hij heeft een zeer licht, aluminium twin-spar frame en een asymmetrische stalen achterbrug. De remmen zijn van ByBre en worden ondersteund door een Bosch ABS-systeem. Er zijn drie rijmodi, die zowel het vermogen als de tractiecontrole beïnvloeden. 

Aprilia Tuono 660 Factory

Er komt een nieuwe Factory-versie van de Tuono 660. Deze 181 kg wegende machine wordt aangedreven door een verbeterde 660cc paralleltwin, die 105 pk levert. Dat komt onder meer door de 52mm gasklephuizen, 4 mm groter dan voorheen. De machine staat op een 43mm Öhlins NIX voorvork en een STX 46 schokdemper, beide volledig instelbaar. De Tuono 660 Factory beschikt over het volledige, bochtafhankelijk  APRC assistentiesysteem, dat nu ook launch control bevat. Er is ook een 35 kW-versie.

Aprilia RS 660 en RS 660 Factory

Het kuipwerk van de RS660 is geheel nieuw ontworpen. De voorzijde heeft nu een grote vleugel en andere aerodynamische toevoegingen. Ook de RS profiteert van de vernieuwde tweecilinder DOHC-lijnmotor met 52mm-gaskleppen en beschikt dus over 105 pk, alsmede over het volledige, bochtafhankelijk  APRC assistentiesysteem, dat nu ook launch control bevat, naast ABS, tractiecontrole, cruisecontrole, motorremcontrole en een quicshifter. Er is ook een Factory-versie: die beschikt over een 43mm Öhlins NIX voorvork en een STX 46 schokdemper, beide volledig instelbaar.

Aprilia Tuono V4 en V4 Factory

Het design van Aprilia’s Tuono is geheel herzien. Hij heeft nu twee overlappende winglets, die bij 250 k/uur 2,5 kg downforce genereren. De 65° V4-motor is vergroot van 1077 naar 1099cc en levert nu 181 pk @ 11.800 tpm. De assistentiesystemen zijn bochtafhankelijk, verder kun je de elektronische systemen uitbreiden via “in app”-aankopen. De Tuono V4 en de factory-versie onderscheiden zich door de vering: de “gewone” Tuono heeft volledig instelbare Sachs-vering, de Factory heeft een elektronisch veersysteem van Öhlins.

Aprilia RSV4 en RSV4 Factory

Aprilia’s Topmodel, de RSV4, is geheel herzien. Hij heeft nu twee gestapelde winglets en 6% minder luchtweerstand. De 65° V4-motor kreeg een update, waardoor hij nu 220 pk @ 13.100 tpm levert. De assistentiesystemen zijn bochtafhankelijk, verder kun je de elektronische systemen uitbreiden via “in app”-aankopen. De RSV4 en de factory-versie onderscheiden zich door de vering: de “gewone” Tuono heeft volledig instelbare Sachs-vering, de Factory heeft een elektronisch Smart EC 2.0 veersysteem van Öhlins.

Aprilia Tuareg Rally

Er komt een rally-uitvoering van de Tuareg. Deze heeft een hoog spatbord, een aluminium carterbeschermplaat en handkappen met een metalen binnenwerk. Ook heeft hij een nieuwe kettinggeleider, een 20 mm hoger zadel en een hoger stuur. De Tuareg Rally staat op heavy-duty spaakwielen met Ergal velgen, terwijl de Kayaba-vering voor en achter 240 mm veerweg biedt, met een veerkarakteristiek die is afgestemd op offroad-gebruik. Alle Tuaregs profiteren van de Euro 5+-updates aan het motorblok. De Tuareg Rally weegt slechts 199 kg.

 

**********************************************************************************************

Benelli Leoncino Bobber 400

De Bobber 400 is een nieuwe custom in power cruiser stijl. Hij heeft een 15 litertank, een korte aluminium kont en brede, kleine banden: 130/90-16 voor en 150/80-16 achter. De Bobber 400 is de eerste Benelli die is voorzien van een 60° V-Twin. Deze vloeistofgekoelde 385cc-motor levert 35 pk @ 8.000 tpm. 

Benelli Tornado 400

Met de Tornado 400 biedt Benelli een leuke supersport voor opstappers. Hij wordt aangedreven door een 399cc DOHC-tweecilindermotor met vier kleppen per cilinder, die 44 pk @ 9.750 tpm levert. Het blok hangt in een stalen buizenframe, dat wordt afgeveerd door een 37mm UPSD-voorvork. De Tornado staat op 17”-wielen en weegt 172 kg.

Benelli Tornado 550 

Er komt ook een 550cc-versie van de Tornado. Deze heeft een tweecilinder DOHC lijnmotor in het vooronder, goed voor 56 pk @ 8.250 tpm. Deze Tornado heeft een 41 mm Marzochi UPSD-voorvork en staat op aluminium wielen met 120/70-17 en 160/60-17 banden. Twee 320mm voorremschijven zorgen samen met een 260 mm achterschijf voor de vertraging. Het 5” TFT-display biedt connectiviteit.

Benelli Tornado naked 500

De Tornado 500 naked is vernieuwd. Hij heeft een gespierd uiterlijk en wordt aangedreven door een A2-vriendelijke tweecilinder lijnmotor. Deze 500cc-motor levert 48 pk @ 6.000 tpm. De positie van de motor onder het vernieuwde vakwerkframe is veranderd, daarvoor moesten ook de transmissiedeksels aangepast. Een 50 mm UPSD-voorvork zorgt voor het wegcontact, achter gebeurt dat door een monoschokdemper met instelbare veervoorspanning en demping. Het 5” TFT-display biedt connectiviteit.

TRK 902 Xplorer

Ook op het allroad-front heeft Benelli nieuws met de nieuwe TRK 902 Xplorer. Hij heeft het design van zijn kleinere broer, de 702. Uiteraard heeft de 902 een grotere motor: de tweecilindermotor heeft een inhoud van 904cc en levert 100 pk. De motor staat op een 19” voorwiel en een 17” achterwiel. Op de spaakwielen liggen Pirelli Scorpion Rally banden, samen met de 200 mm veerweg voor en achter duidt dat op serieuze offroad-intenties.

 

*********************************************************************************************

 

Bimota KB998 Rimini

Bimota keert terug met de Kawasaki-Bimota 998 en dat betekent dat er ook 500 road-going versions worden gebouwd. Uiteraard is deze voorzien van de 998cc viercilinderkrachtbron uit de Kawasaki ZX-10, in deze uitvoering goed voor 200 pk @ 13.600 tpm. Het blok hangt in een vakwerkframe van chroom-molybdeen buizen, waarin de swingarmas in een verstelbare excenter is gemonteerd. De machine heeft een 43mm Showa USD Balance Free voorvork en weegt 195 kg.

 

**********************************************************************************************

BMW C400X en BMW C400GT

BMW heeft de BMW C 400 X en BMW C 400 GT vernieuwd. ABS Pro is nu standaard en gekoppeld aan de het bochtenmanagementsysteem “Dynamic Brake Control”. Dynamic Traction Control (DTC) en Engine Drag Torque Control (MSR) zijn ook standaard. Het 6,5 inch TFT-scherm is voorbereid op navigatie en biedt connectiviteit. De C 400 GT kan optioneel worden uitgerust met een groot scherm van 10,25”. Wat gebleven is, is de 34 pk sterke ééncilinder krachtbron en de automatische CVT transmissie.

BMW R1300GS Adventure

De nieuwe BMW R1300GS Adventure heeft een 145 pk sterke 1300 cc boxermotor, alsmede een vernieuwd frame en herziene vering. Dynamic Suspension Adjustment en Dynamic Cruise Control (DCC) zijn standaard, verder zijn de drie standaard rijmodi zijn uitgebreid met een Enduro-modus. Adaptieve rijhoogteregeling is net als de Automated Shift Assistant optioneel, net als de Riding Assistant, die Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en het nieuwe Rear End Collision Warning (RECW) biedt. De tankinhoud van de Adventure bedraagt 30 liter.

BMW M1000RR

De BMW M1000RR is voor 2025 wederom vernieuwd. Het vermogen van de viercilinder lijnmotor is met 6 pk gegroeid tot 218 pk. De aerodynamica is verbeterd dankzij een nieuw ontworpen kuip en nieuwe “M Winglets 3.0”, die meer downforce geven. Het Flex Frame eveneens verbeterd en er is werk verricht aan de assistentiesystemen: De Dynamic Traction Control (DTC) is nu voorzien van de nieuwe Slide Control-functie, er is Brake Slide Assist toegevoegd en de M-Rr kreeg een M-gashendel met korte slag.

BMW S1000RR

BMW’s S1000RR is aanzienlijk verfijnd. Hij kreeg een M-gashendel met korte slag, nieuwe winglets, een nieuw voorspatbord met geïntegreerde remleidingen en nieuwe zijpanelen. In 2025 beschikt de S1000RR standaard over de 'Rijmodi Pro'  met extra 'Race Pro'-modi, alsook aanpasbare Engine Brake en Hill Start Control Pro. Een vijfniveaus instelbaar ABS in de 'Race Pro'-modi en de 'Slick' ABS-instelling zijn ook inbegrepen. Bovendien is Dynamic Brake Control (DBC) toegevoegd aan de lijst van standaardfuncties.

BMW M1000R

Voor het komende seizoen heeft de M1000R een dynamischer ontwerp gekregen met een nieuwe dual-flow LED-koplamp en het M-logo in de luchtinlaat tussen de koplampen. Verder is de DTC van de tractiecontrole is ook herzien. 

BMW S1000R

Het vermogen van de BMW S1000R is toegenomen tot 170 pk. Een kortere eindaandrijving verbetert de sprintprestaties. Daarnaast krijgt de S1000R een geoptimaliseerde Shift Assistant Pro, een nieuwe M-gasklep met korte slag en een verbeterde DTC. De nieuwe Single-R is ook voorzien van de nieuwe dual-flow LED-koplamp. De standaarduitrusting bevat de motorsleepkoppelregeling (MSR) met configureerbare 'motorrem', een korte kentekenplaathouder, een USB-C-oplaadaansluiting onder het zadel en de intelligente noodoproep E-Call.

Brixton Crossfire 500 Storr

Een bijzonder leuke allroad bij Brixton: Hij wordt aangedreven door een 486cc tweecilinder lijnmotor goed voor 48 pk @ 8.500 tpm. Hij weegt 209 kg en staat op tubeless spaakwielen met een 110/90-19 voorband en een 150/17 achterband. Remmen doet hij via twee 320 mm voorremschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen.

 

**********************************************************************************************

Can-Am EV

Can-Am presenteerde op de motorbeurs een leuke elektrische motor. De Rotax elektromotor levert 47 pk, de vloeistofgekoelde batterij heeft een inhoud van 8,9 kWh en kan in 50 minuten van 20 tot 80% worden geladen met een 6,6 kW lader. De E-motor is in de swingarm geïntegreerd, de aandrijving van het achterwiel vind plaats met een riem. Er zijn twee versies: de Pulse is een straatmotor, de Origin een allroad.

 

**********************************************************************************************

CFMoto 675R-R

CFMoto presenteerde veel nieuws, waaronder de 675SR-R supersport. Deze wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde driecilinder DOHC-motor, die goed is voor  90 pk @ 11.000 t/min. Het frame is van chroom-molybdeen-staal. De 41mm voorvork en de achterschokdemper zijn van KYB. De remmerij wordt verzorgd via 300mm schijven voor en een 240mm schijf achter. OTA-upgrades voor de elektronica en de status van de motorfiets zijn eenvoudig mogelijk via de CFMOTO RIDE app.

CFMoto 675NK

De 675NK heeft hetzelfde motorplatform als de 675SR-R. Dankzij verfijningen van het kuipwerk is de windbescherming verbeterd. Het buizenframe is van lichtmetaal. De NK heeft in twee standen instelbare tractiecontrole en een topsnelheid van 200 km/u. Het 5” TFT scherm bevat dezelfde functies en interactiviteit als de 675SR-R: CFMOTO RIDE app synergie, OTA upgrades, T-box en Google Maps beschikbaarheid, bovendien heeft de NK een bandenspanningscontrolesysteem. 

CFMoto Master of Speed

MASTER OF SPEED is “een artistieke viering van snelheid en dynamiek en een spirituele visie op een toekomstige CFMOTO high-level sportmotor”. Een concept van een EV dus. 

CFMOTO V4

CFMOTO introduceerde op de Eicma ook een nieuwe V-4-krachtbron. Deze 90 graden V4- heeft 997 cc cilinderinhoud uit een boring van 81 mm en een slag van 48,4. Het verwachte vermogen bedraagt 212pk @ 14.500 t/min en het maximumkoppel 114 Nm.

 

**********************************************************************************************

Ducati Scrambler 10° Rizoma

Ter ere van het 10-jarig jubileum van het Scrambler model brengt Ducati de Scrambler 10° Rizoma Edition. De tank, het motorblok, het rijwielgedeelte en details zoals de bar-end spiegels en het uitlaatsysteem moeten contrasteren met details in Metal Rose-kleur en met het Stone White van de tankcover en het sportieve spatbord.

Ducati Scrambler Icon Dark en Full Throttle

Ducati presenteert de Icon Dark en de Full Throttle. De Icon Dark is het instapmodel, De Full Throttle is geïnspireerd op US Flat Track wedstrijden. Dat uit zich in het nummerschild met nummer 62 en de carter beschermplaat, alsmede het verlaagde stuur en de gehomologeerde Termignoni uitlaatdemper en de up/down quickshifter. Beide modellen worden aangedreven door een luchtgekoelde tweekleps L-twin, goed voor 73 pk. Er is ook een 35 kW/A2-versie verkrijgbaar. 

Ducati Desert X Discovery

De Ducati DesertX Discovery is een reislustige versie van de Desert X. Hij is standaard uitgerust met verstevigde handkappen, verwarmde handvatten, een middenbok alsmede een verstevigde carterbeschermplaat, protectoren voor de waterpomp en voor de radiator. De Discovery heeft bovendien een hogere ruit en standaard aluminium koffers met 76 liter inhoud. Het dashboard biedt Turn-by-turn navigatie, die kan worden gebruikt via de Ducati Link App.

Ducati Multistrada V4

Ducati vernieuwde Multistrada V4 heeft een geoptimaliseerd frame met een hoger geplaatste swingarmas. De Euro 5+ V4 Granturismo motor maakt gebruik van cilinder-deactivering en levert 170 pk bij een 6% lager verbruik. De V4 heeft verder bochtverlichting, Engine Brake Control Wheelie Control en Tractie Control, alsmede bochten ABS met een Electronic Combined Braking system. De Multi is daarnaast ook nog voorzien van een automatisch systeem dat de motor laat zakken als de snelheid onder 10 km/uur komt. Verder biedt het motormanagement vijf rijmodi, waaronder een Enduro-mode en een “Wet Riding Mode”. 

Ducati Multistrada V4S  

Er is ook een sportievere V4 S-versie. Deze Multistrada kan onder meer bogen op semi-actieve Skyhook DSS EVO-vering met voorspellende functies, zoals hobbeldetectie, waarmee de respons van de achtervering in realtime kan worden aangepast. Ook heeft de S automatische hoogteregeling, voor- en achterradarsysteem ter ondersteuning van de Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) Aan deze systemen is nu Forward Collision Warning (FCW) toegevoegd. 

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak  

De V4 Pikes Peak is de sportieve allroad van Ducati. Dat zie je onder meer aan het kleinere 17 inch voorwiel en de speciale kleurstelling met diverse carbonfiber delen en een titanium Akrapovič uitlaatdemper. Ook de Ohlins Smart EC2.0 vering is van een ander kaliber. Net als de andere Multi’s heeft ook de Pikes Peak een uitgebreid assortiment aan assistentiesystemen. De 170 pk sterke 1158cc V4 Granturismo-krachtbron is nu eveneens Euro 5+ gehomologeerd.

 

Ducati Panigale V2 en Streetfighter V2

De nieuwe Panigale V2 en Streetfighter V2 hebben beide een nieuw V2-motorblok en een nieuw monocoque frame. De nieuwe 890cc V-twin heeft variabele kleptiming en levert 120 pk beheersbaar via drie motormodi, terwijl er ook een 35 kW-versie leverbaar is. De voorvork is van Marzocchi, de achterschokdemper van Kayaba, beide zijn volledig instelbaar. Brembo M50 Monoblock remklauwen zorgen voor de vertraging van de machines, die 176 kg respectievelijk 175 kg wegen. Er is van beide ook een S-versie met Öhlins vering en een lithium-batterij.

 

Ducati Panigale V4

De nieuwe Ducati Panigale V4 weegt slechts 187 kg. Hij heeft een Desmosedici Stradale krachtbron met een contra-roterende as en Twin-Pulse timing, goed voor 216 pk bij 13.500 tpm. Elektronisch geregelde Öhlins NPX/TTX-vering verzorgt het wegcontact, verder is deze Panigale uitgerust met  Brembo HypureTM remklauwen en een gecombineerd Race eCBS systeem. De motor heeft enorm veel assistentiesystemen, waaronder de Vehicle Observer (DVO), Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0. 

**********************************************************************************************