Promotor Super Alpen Tour
Mattighofen
Inhoudsopgave |
---|
Promotor Super Alpen Tour |
Oberstdorf? Gaschurn zal je bedoelen |
Großglockner Hochalpenstraße |
Meehobbelen met het verkeer |
Witte kronkelende wegen op de kaart |
Mattighofen |
Epiloog |
Ter afsluiting van de Super Alpen Tour was een bezoek aan de KTM fabriek in Mattighofen ingepland, maar ook dat ging niet geheel zonder slag of stoot. Waar ik had verwacht dat de trip naar de fabriek gezamenlijk zou worden afgelegd of ten minste onze reisleider nog in het oorspronkelijke pension - waar de meesten waren ondergebracht - aanwezig zou zijn, blijkt bij aankomst al haast iedereen te zijn gevlogen. Topservice
De laatste ochtend blijkt voor ondergetekende de kater nog extra zwaar te zijn. De KTM Adventure R was voor het hotel op wat de parkeergelegenheid heette te zijn geparkeerd, maar de op het oog erg stevige ondergrond bleek in de praktijk niet zo stevig te zijn, waardoor mijn KTM samen met nog een BMW F650GS door z'n hoeven was gezakt en er gezellig bij was gaan liggen. In eerste instantie leek de schade beperkt tot een afgebroken linker spiegel, maar als na het opbinden van de bagage de motor wordt gestart blijkt de schade toch flink erger te zijn. In het digitale display is totaal geen actie te bespeuren, waarop ik constateer dat deze uit de ophangpunten is uitgescheurd en ook de connector is afgebroken. Een serieuze schade dus en het enige wat ik nog heb is de snelheidsaanduiding in de TomTom, maar om op die manier terug naar Nederland te gaan lijkt me niet zo'n goed plan.
Bij de KTM fabriek leg ik mijn probleem voor, waarna contact wordt opgenomen met een KTM dealer in de buurt, die naar de motor zal gaan kijken. In hoeverre ze mij kunnen helpen weet men bij KTM nog niet, maar in het ongunstigste geval zal er een noodreparatie worden gedaan om het display weer te laten functioneren en ik weer veilig naar huis kan rijden. In twintig minuten tijd brengt de TomTom me naar de KTM dealer toe, waar in de naastgelegen bakkerij in de stralende zon een Kaffee mit Kuchen wordt genuttigd om de tijd tot twee uur s' middags de doden. Bij KTM Wimmer worden de zaken grondig aangepakt; nadat in de werkplaats de schade is opgenomen geeft Herr Wimmer zelf de monteur opdracht de gloednieuwe Adventure R uit de showroom te halen en alle beschadigde onderdelen over te zetten.
Kijk, dát noemen we nog een service, en terwijl in de werkplaats hard aan mijn motor wordt gewerkt geniet ik buiten op het terras van de bakkerij van de heerlijk stralende zon. Het repareren van de Adventure R blijkt een flinke puist werk, niet alleen moet de complete neus van mijn fiets worden gedemonteerd, dat moet ook met de spiksplinternieuwe motor worden gedaan, waarna weer alles op mijn motor moet worden opgebouwd. De monteur draait er echter z'n hand niet voor om en garandeert me dat de motor nog deze middag weer klaar zal zijn.
Zo gastvrij en behulpzaam als de dealer is ook de vriendelijke meid van de bakkerij, die contact opneemt met een pension in de buurt en daar voor mij een overnachting weet te regelen. Laat in de middag nog naar Nederland terug zou gekkenwerk zijn geweest. Iets na vijven wordt de motor door de monteur voor een proefrit gestart, waarna ik de dealer voor zijn perfecte service bedank. De service van de dealer blijkt nog eens extra als ik bij de bakkerij wil afrekenen, maar te horen krijg dat KTM Wimmer dat al heeft gedaan.En dat terwijl tijdens de laatste avond het gezellig naborrelen met z'n allen er al bij in was geschoten omdat dat de groep in tweeën was gesplitst. Nu had de uitbater van het pension wel aangeboden om ons van en naar het andere pension te brengen, maar drukte ons wel op het hart dat rond elf uur 's avonds het glas toch echt leeg zou moeten zijn, teneinde te voorkomen met de benenwagen terug te moeten gaan, waardoor de laatste avond veel te vroeg tot een einde kwam.
Ik sluit me aan bij de laatste rijders die op het punt staan weg te gaan, maar met de reisleider al als een van de eersten weg ontstaat al snel verwarring als in Mattighofen de fabriek wordt gespot, maar bij de receptie niemand van een fabrieksbezoek blijkt te weten. Enkele telefoontjes later blijken we bij de verkeerde fabriek te zijn, wij zijn in de fabriek waar de motorblokken worden geproduceerd, waar het bezoek in de assemblagefabriek is ingepland. Na een korte uitleg leggen we de laatste meters tot de juiste fabriek af, waar een KTM medewerker ons al staat op te wachten. De rondleiding is echter van korte duur, helaas heeft men niet veel tijd omdat de volgende dag een grote groep dealers uit Australië wordt verwacht, waar nog het nodige voor moet worden voorbereid. Ook is KTM niet over de komst van een journalist geïnformeerd, waardoor het voor mij niet is toegestaan om binnen te fotograferen.
De beste man heeft de rondleiding echter goed voorbereid en begint enthousiast met zijn verhaal, dat ergens in de jaren '90 van de vorige eeuw begon toen Stefan Pierer CEO van de Oostenrijkse onderneming werd en grootse plannen ontvouwde om van KTM binnen enkele decennia de grootste Europese fabrikant te maken. Met mijn vragen maai ik echter het gras onder z'n voeten weg, de informatie dat KTM inderdaad Europa's grootste motorfabrikant geworden is had de beste man tot het eind willen bewaren. Dat KTM inderdaad een mega onderneming is blijkt alleen al uit het feit dat in Mattighofen drie fabrieken zijn: één voor de fabricage en assemblage van de motorblokken, één voor de assemblage van de motorfietsen zelf en één groot opslagdepot waar naast alle reserveonderdelen ook de KTM Power Parts zijn opgeslagen.
Ondanks dat men had aangegeven dat het een 'korte tour' zou zijn neemt onze gids alle tijd voor ons en heb ik op geen moment het idee in turbotempo door de fabriek te gaan. Met ons fabrieksbezoek van MV Agusta nog vers in het geheugen ben ik verbaast hoeveel anders zaken hier in Mattighofen gaan. Of eindelijk ook weer niet, per slot van rekening rollen er in Oostenrijk een factor tien meer motoren van de band. Op vier banden kunnen dagelijks tot 300 motoren worden geassembleerd, afhankelijk van het type motor. Een crosser, waar niet zoveel onderdelen aan zitten, zit zo in elkaar, terwijl een model als de Adventure R behoorlijk wat extra tijd vergt. Naast de 4 assemblage-lijnen heeft KTM nog een extra prototype lijn, die uiteraard geheel aan ons oog onttrokken blijft. Op die prototype lijn worden alle fabrieksmotoren voor de cross en enduro motorsport geassembleerd en daarnaast wordt de lijn gebruikt om de assemblage van een compleet nieuw model uit te testen en te finetunen, een fase die drie maanden in beslag neemt. Hier wordt de meest efficiënte manier van assembleren uitgewerkt en worden alle mogelijke problemen al op voorhand uitgefilterd. Op de inspectieafdeling wordt elke motor die van de assemblageband afrolt aan een grondige controle onderworpen, evenals alle de lichte Duke modellen (125 Duke, 200 Duke en 390 Duke) die in India bij partner Bajaj worden geassembleerd.