Zoeken

Test: VOGE 300 Rally

Eenvoud, dus...

8 juli 2024

Als je 5600 euro aftikt bij de dealer en met een VOGE 300 Rally naar buiten rijdt, zou je bijna bang zijn dat de verkoper je achterna komt rennen om “het resterende bedrag” te innen. Maar dat is er niet! Hij kost echt maar 5600 euro. Dat is bijna 3 rooitjes minder dan de Honda CRF300 Rally, die je Ja, de CRF Rally is knetterleuk, maar ook knetterduurals directe concurrent mag aanmerken. Bij VOGE krijg je ondanks het budgetbedrag wel heel fraai vormgegeven allroad, met flinke veerwegen, een laag gewicht, een hoge ruit, een bagagedrager en Bosch ABS.

Verder is de 300 Rally wel wat eenvoudig van uitvoering, maar dat mag je voor dit prijsniveau verwachten. Het schakel- en rempedaal zijn van staal, overbodige rommel als quickshifters, motormodi en in 15 standen instelbare tractiecontrole zoek je (gelukkig) tevergeefs, de hendels van de kabelbediende koppeling en de hydraulisch bediende voorrem zijn niet instelbaar. Dat laatste is jammer, want de remhendel staat voor mij net iets te ver van het stuur. Verder heeft de motor goede spiegels, waar je in jeheel veel ziet. Hij heeft ook handkappen, die je klauwen uit de koude rijwind houden. Verder ziet hij er leuk uit,met dubbele koplampunits, waarin de knipperlichten zijn verwerkt. Dat de koplampen nog met halogeenpeertjes werken, doet wel een beetje Gelukkig is er nu een alternatief. Dezelfde uitstraling, maar dan veel goedkoperprehistorisch aan. Net als het LCD-dashboard, dat geen klokje en geen benzinemeter heeft. Het straalt in het donkerblauw uit en overstraalt de controlelampjes in het donker een beetje. Vooral die blauwe, van het grootlicht. Naast het dashboard heeft hij een USB-aansluiting. Dat is leuk voor een telefoon, maar een TomTom kun je daar natuurlijk weer niet op aansluiten, daarvoor heb je een 12 volt aansluiting nodig.

Beenlengte

De VOGE 300 heeft serieuze offroad-aspiraties en dat betekent dat de machine een flinke bodemvrijheid heeft, met vering die – afhankelijk van de website die je bezoekt – 205 of 240 mm veerweg heeft. Zoiets heeft natuurlijk invloed op de zithoogte, die met 920 mm aan de bovenkant van het bruikbare spectrum zit. Het kost dan ook wat moeite om je been over de zitting te slingeren. Zodra je zit blijk je echter toch nog goed met de voeten bij de grond te kunnen, omdat de motor rank en slank is. Desondanks is het zadel zelf nog redelijk breed. De meeste offroads hebben een zadel dat net zo comfortabel zit als een dranghek bij de tour de France, maar bij de VOGE worden beide zitbotten goed ondersteund. Het zit dan ook best comfortabel, je kunt het er gemakkelijk een dik uur op uithouden. Ik ben ermee van Nijmegen naar Almere heen en weer gereden en op de terugweg begon ik het pas te voelen. De zitpositie is ook gewoon goed. De voetsteunen staan niet te hoog, waardoor mijn knieën in een comfortabele positie zitten, mooi in de uitsparingen van de tankpanelen. Voor mijn zoon, die net iets langere benen heeft,
Jawel, ze zijn er nog, motoren met halogeenkampen. Display is behoorlijk karig

Ruimte voor de knie houdt niet over. Maar wel een bagagedrager, dat dan weer wel... Kun je mooi een Enduro-tasje op vastknopen, om je schrijfremslot in op te bergen. Ruimte onder het zadel is er uiteraard niet
zijn die uitsparingen te kort. Hij zit er met zijn knieën tegen. Dat krijg je als je je kinderen te veel te eten geeft. Qua zit heb ik nog wel een andere opmerking: de bevestiging van de bagagedrager steekt nogal uit en is niet glad afgewerkt. Ik vraag me af hoe dat uitpakt bij een calamiteit. Aan de andere kant, hij heeft tenminste een bagagedrager. Heel groot is die niet, maar hij heeft veel aanknopingspunten voor een spin. Op de bagagedrager zelf had ik met kabelbinders het spatbord-tasje van mijn offroad gemonteerd. Want waar laat je anders je slot? Onder het zadel is geen plek en als je de motor ergens in den vreemde parkeert, zul je hem voor de verzekering toch aan een ART-gekeurd slot moeten leggen.