Test: VOGE 300 Rally
Cheap Tricks
Tekst: Peter Aansorgh
Fotografie: Bart en Peter Aansorgh
Eenvoud, dus...
Als je 5600 euro aftikt bij de dealer en met een VOGE 300 Rally naar buiten rijdt, zou je bijna bang zijn dat de verkoper je achterna komt rennen om “het resterende bedrag” te innen. Maar dat is er niet! Hij kost echt maar 5600 euro. Dat is bijna 3 rooitjes minder dan de Honda CRF300 Rally, die je Ja, de CRF Rally is knetterleuk, maar ook knetterduurals directe concurrent mag aanmerken. Bij VOGE krijg je ondanks het budgetbedrag wel heel fraai vormgegeven allroad, met flinke veerwegen, een laag gewicht, een hoge ruit, een bagagedrager en Bosch ABS.
Verder is de 300 Rally wel wat eenvoudig van uitvoering, maar dat mag je voor dit prijsniveau verwachten. Het schakel- en rempedaal zijn van staal, overbodige rommel als quickshifters, motormodi en in 15 standen instelbare tractiecontrole zoek je (gelukkig) tevergeefs, de hendels van de kabelbediende koppeling en de hydraulisch bediende voorrem zijn niet instelbaar. Dat laatste is jammer, want de remhendel staat voor mij net iets te ver van het stuur. Verder heeft de motor goede spiegels, waar je in jeheel veel ziet. Hij heeft ook handkappen, die je klauwen uit de koude rijwind houden. Verder ziet hij er leuk uit,met dubbele koplampunits, waarin de knipperlichten zijn verwerkt. Dat de koplampen nog met halogeenpeertjes werken, doet wel een beetje Gelukkig is er nu een alternatief. Dezelfde uitstraling, maar dan veel goedkoperprehistorisch aan. Net als het LCD-dashboard, dat geen klokje en geen benzinemeter heeft. Het straalt in het donkerblauw uit en overstraalt de controlelampjes in het donker een beetje. Vooral die blauwe, van het grootlicht. Naast het dashboard heeft hij een USB-aansluiting. Dat is leuk voor een telefoon, maar een TomTom kun je daar natuurlijk weer niet op aansluiten, daarvoor heb je een 12 volt aansluiting nodig.
Beenlengte
De VOGE 300 heeft serieuze offroad-aspiraties en dat betekent dat de machine een flinke bodemvrijheid heeft, met vering die – afhankelijk van de website die je bezoekt – 205 of 240 mm veerweg heeft. Zoiets heeft natuurlijk invloed op de zithoogte, die met 920 mm aan de bovenkant van het bruikbare spectrum zit. Het kost dan ook wat moeite om je been over de zitting te slingeren. Zodra je zit blijk je echter toch nog goed met de voeten bij de grond te kunnen, omdat de motor rank en slank is. Desondanks is het zadel zelf nog redelijk breed. De meeste offroads hebben een zadel dat net zo comfortabel zit als een dranghek bij de tour de France, maar bij de VOGE worden beide zitbotten goed ondersteund. Het zit dan ook best comfortabel, je kunt het er gemakkelijk een dik uur op uithouden. Ik ben ermee van Nijmegen naar Almere heen en weer gereden en op de terugweg begon ik het pas te voelen. De zitpositie is ook gewoon goed. De voetsteunen staan niet te hoog, waardoor mijn knieën in een comfortabele positie zitten, mooi in de uitsparingen van de tankpanelen. Voor mijn zoon, die net iets langere benen heeft,
Jawel, ze zijn er nog, motoren met halogeenkampen. Display is behoorlijk karig
Ruimte voor de knie houdt niet over. Maar wel een bagagedrager, dat dan weer wel... Kun je mooi een Enduro-tasje op vastknopen, om je schrijfremslot in op te bergen. Ruimte onder het zadel is er uiteraard niet
zijn die uitsparingen te kort. Hij zit er met zijn knieën tegen. Dat krijg je als je je kinderen te veel te eten geeft. Qua zit heb ik nog wel een andere opmerking: de bevestiging van de bagagedrager steekt nogal uit en is niet glad afgewerkt. Ik vraag me af hoe dat uitpakt bij een calamiteit. Aan de andere kant, hij heeft tenminste een bagagedrager. Heel groot is die niet, maar hij heeft veel aanknopingspunten voor een spin. Op de bagagedrager zelf had ik met kabelbinders het spatbord-tasje van mijn offroad gemonteerd. Want waar laat je anders je slot? Onder het zadel is geen plek en als je de motor ergens in den vreemde parkeert, zul je hem voor de verzekering toch aan een ART-gekeurd slot moeten leggen.
Snelweg, oh nee...
Hoe meer ik met de VOGE 300 rijdt, hoe leuker ik hem vind. Ik heb altijd de grootste lol met lichte motoren. Ze rijden gemakkelijk, de gasreactie is meestal soepel en je kunt er lekker relaxt mee rijden. Wil je wel vlot rijden, dan kun je ze in diverse versnellingen nog lekker door het toerenbereik jagen voor je in illegale snelheden terecht komt. Dat laatste is met de VOGE 300 Rally nog wel een Leuk voor erbij. Die VOGE dan welteverstaan. uitdaging, trouwens. De topsnelheid is door zoonlief vastgesteld op 124 km/uur, plat op de tank, wind in de rug, de zon in de uitlaat. De stal is met 26 paarden natuurlijk niet rijkelijk gevuld, dat hoort bij een 300.
Dat is bij de Honda CRF niet anders, die is geloof ik 1 pk sterker. Dus ook die trekt nog geen haar uit een wenkbrauw. Het eenpittertje van de VOGE draait bij 124 bijna 9000 tpm, dus het lijkt me ook niet iets om heel lang te doen. Het goede nieuws is echter dat het blok dus wel sterk genoeg is om op de snelweg mee te komen. Je mag toch maar 100 km/uur en dan draait hij exact 7000 tpm. Dat gaat perfect. Je zit prinsheerlijk achter het hoge windscherm, dat niet alleen meer dan genoeg winddruk wegneemt, maar dat dat ook nog zonder turbulentie doet. En de stabiliteit van de motor is tot aan zijn topsnelheid ook, hij is ook nauwelijks gevoelig voor spoorvorming en reparatiesleuven. Je voelt wel wat trillingen in het stuur en het zadel bij 7000 tpm, dat is precies rond de 100 km/uur. Heel vervelend is dat echter niet.
Plannen
De snelweg kan, maar de meeste lol heb je met zo’n VOGE 300 natuurlijk op secundaire wegen. De koppeling grijpt soepel aan en is licht in de bediening, de gasreactie is soepel en goed te doseren, de bak schakelt netjes en het motorblok gromt een tikje rauw en ongepolijst als je gas geeft. Ik houd daar wel van, het geeft zo’n motor karakter. Maar het is een beetje “de muis die brulde”. Eens kijken of ik geen ruimte kan vrijmaken in mijn garageDe motor trekt lekker van onderuit weg en loopt mooi door tot de 9000 tpm. Je voelt nergens een dip of een piek in de koppelkromme, maar heel erg veel trekkracht zit er ook niet in. Hij scoort een acceleratietijd van 3,5 seconden. Niet van 0, maar van 90 naar 100.
Die paar keer dat ik een camper voorbij wilde snorren, moest ik dan ook twee of drie tikken terugschakelen en dan nog moest ik de expeditie goed plannen. Je moet zeker weten dat je genoeg vrije baan hebt om de klus te klaren. Dat moet je natuurlijk altijd, maar nu heb je best veel vrije baan nodig. Maar het kan en het is erg leuk en ontspannen rijden, waarbij het ook nog heel prettig is dat je veel benzinepompen voorbij kunt rijden. Er gaat maar 11 liter in de tank, maar de VOGE is er enorm zuinig mee. Ik haalde 31 km uit een liter, dus kun je 341 km rijden voor je naar de sapzuil moet. Moet je wel hopen dat die Super 98 heeft, want volgens de tankdop mag er alleen E5 in. Beetje jammer dat die tankdop er helemaal uit moet, trouwens. Het was handiger geweest als die had gescharnierd.
Peulenschil
Wat heel prettig is, wanneer je met de VOGE 300 Rally onderweg bent, is de wendbaarheid en het veercomfort. De VOGE draait enorm gemakkelijk af, keren op de weg is – mede dankzij de rechte zit en het hoge stuur – echt een peulenschil. Het is het een feest om de slechts 158 kg lichte VOGE over rotondes te slalommen. Het is opvallend hoe rustig en neutraal de VOGE daarbij blijft. Bij het aanremmen van de rotondes duikt de VOGE niet extreem veel, maar dat heeft ook met de remmen te maken.
Tankdop scharniert niet, helaas. Hoezo geen E10? Steekt lelijk uit, die ophanging van 't rekje
Instelbare hendels? Helaas Pindakaas. ABS kan daarentegen worden uitgeschakeld
Geen hightech bij de remmen, maar dat hoeft ook helemaal niet. Vering krijgt een dikke voldoende
Stug genoeg om feedback te geven, en soepel genoeg om hobbels op te vangen
Staan op de voetsteunen gaat makkelijk. Beugels zijn wel zo'n lekkere gedachte offroad
De voorrem grijpt goed aan, maar heeft een stevig hand nodig om tot aansprekende remkrachten te komen. Gelukkig is de achterrem wel van de potente soort.
De voorvork zal trouwens ook niet direct in de adelstand worden verheven, daarvoor heeft de vork veel te veel stickslip. Dat merk je vooral als je voor het stoplicht aankomt. De motor duikt dan wat schokkerig in de veren, omdat die door de remkracht onder buigspanning wordt gezet. Dat levert wrijving op. Als je stilstaat, blijft de voorvork soms onderin staan tot je de rem weer loslaat, dan komt hij omhoog. Toch krijgt de upside-down voorvork – met diameter 37 of 41 mm, al naar gelang de website – van mij een dikke voldoende. Net als de achtervering is die soepel genoeg om hobbels op te vangen, stug genoeg om feedback te geven en voorzien van ruim voldoende demping om te zorgen dat de motor na een hobbel direct weer stil staat. Dat draagt bij aan een goede stabiliteit en bruikbare offroad-eigenschappen.
Offroad rijden gaat er dan ook prima mee. Je staat gemakkelijk op de voetsteunen, je kunt daarbij goed bij het stuur. De motor vangt de meeste kuilen en bulten prima op en zorgt dat de motor onder controle blijft. En natuurlijk mogen de wielen en banden daarbij niet onvermeld blijven: de VOGE 300 Rally is voorzien van een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel, net als echte enduro’s. De Timsun-banden zijn daarbij een positieve verrassing: ze bieden aardige grip op straat en hebben ook op onverhard aardig wat tractie. Wil je driftend een bocht uitkomen, dan heb je een uitdaging. Dat heeft natuurlijk niet alleen met grip te maken, maar ook met het bescheiden koppel van 25 Nm…
Leuk voor erbij
Het ideale aantal motoren in mijn garage is wat ik heb, plus 1. Die ene zou best een VOGE 300 rally mogen zijn, zeker voor dat geld. Het is een erg leuke en handzame motor voor de stad en tochtjes over secundaire straten. Dan hoef je de onverharde wegen en bospaden niet eens links te laten liggen en mocht je een stukje snelweg moeten nemen, dan kan hij ook prima met het verkeer mee. Er gaat wel hele dure benzine in, maar het voordeel is dan weer dat je er erg weinig van nodig hebt. Datzelfde geldt voor de Euro’s die je uit je zak moet trekken bij de aanschaf. Dat samen maakt de VOGE 300 rally tot een ijzersterke troef in het 300-segment.
Karaktervol blok
Erg zuinig
Licht en wendbaar
Vering met voldoende demping
Bagagedrager standaard
Multifunctionele inzet
Zitcomfort
Windbescherming
Stick-slip voorvork
Prestaties voorrem
Geen klokje en benzinemeter
Geen instelbaar remhendel
Geen LED-koplamp
Technische gegevens
Merk/model | VOGE 300 Rally |
Motor | |
Type | eencilinder |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 292 cc |
Boring x slag | 78 x 61,2 mm |
Compr. verh. | 11:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | digitaal |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | Bosch EFI elektronische injectie |
Smering | wet sump |
Vermogen | 26 pk @ 8.500 tpm |
Koppel | 25 Nm @ 7.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | o-ring ketting |
Koppeling | nat,meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Semi-dubbel wiegframe |
Wielbasis | 1.430 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | KYB upside-down, niet instelbaar |
Vering achter | KYB monoshock, veervoorspanning instelbaar |
Veerweg voor | 240 mm |
Veerweg achter | 240 mm |
Voorrem | enkele schijf 265 mm, 2-zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | enkele schijf 220mm, 1-zuiger remklauw, uitschakelbaar ABS |
Voorband | 3.00 21" |
Achterband | 5/10 18" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.120 mm |
Breedte | 875 mm |
Hoogte | 1.360 mm |
Zadelhoogte | 920 mm |
Gewicht | 149 kg droog |
Tankinhoud | 11 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 5.599,00 |
Adviesprijs BE | € 4.799,00 |
Importeur NL | BW Import |
VOGE.be |