Test: Rieju Aventura 500
Spaanse motorgeschiedenis
Vraag een doorsnee motorrijder welke landen een belangrijke rol hebben gespeeld in de Europese motorindustrie en de kans is groot dat Engeland, Italië, Duitsland en Oostenrijk worden genoemd, misschien zelfs Frankrijk, maar dat Spanje over het hoofd wordt gezien. Terwijl dat land op sommige vlakken absoluut toonaangevend is geweest, of dat nog steeds is. Neem Montesa, dat naam en faam heeft gemaakt in de Trial motorsport. Of GasGas, dat zich in offroad en enduro heeft gespecialiseerd. Twee 20-liter tanks. Bij de huidige prijzen wordt je dan niet vrolijk als je moet afrekenen bij de pompOf Derbi, dat zich op de wegrace motorsport richtte en in de 50cc en 125cc Grand Prix meerdere wereldtitels in de wacht heeft gesleept. De gemene deler: van alle drie de merken liggen de roots in Catalonië en alle drie zijn ze overgenomen door giganten in de motorindustrie; Montesa door Honda in 1981, GasGas door KTM in 2019 (dat sindsdien als GASGAS door het leven gaat) en Derbi door de Piaggio Group in 2001.
Ook van Rieju liggen de roots in Catalonië – Figueres om precies te zijn – maar is in tegenstelling tot het hierboven genoemde trio nog steeds een zelfstandige onderneming. Het mag misschien minder bekend zijn bij het grote publiek (en al helemaal hier in Nederland), maar daarmee is niet gezegd dat het geen belangrijke rol in de Spaanse motorgeschiedenis heeft gespeeld. Sterker nog, opgericht in 1934 door de twee jonge ondernemers Luis Riera Carré en Jaime Juanola Farrés is Rieju (spreek uit: Riejieghu) het op een na oudste Spaanse motormerk dat nog steeds actief is. Of misschien zelfs het oudste Spaanse motormerk, het is maar net hoe je het bekijkt. Derbi werd weliswaar 12 jaar eerder in 1922 opgericht (en richtte zich in eerste instantie net als Rieju op gewone fietsen), Maar ja, je hoeft 't dan ook maar eens in de duizend kilometer te doen. Da's 3 keer tanken per jaar voor de gemiddelde motorrijdermaar bracht pas in 1946 haar eerste gemotoriseerde tweewieler (een 48cc eencilinder) op de markt, een jaar nadat Rieju de 38cc “No.1” had gelanceerd, wat net als die Derbi in principe een ‘fiets met motoraandrijving op het achterwiel’ was.
We schrijven het jaar 1953 als door Rieju de allereerste 100% motorfiets wordt gelanceerd, een 175cc met viertakt eencilinder motor van motorblokfabrikant AMC waarmee Rieju een partnerschap was aangegaan. De blokken werden door FITA in Figueres geproduceerd, waarmee het bedrijf ook een partnerschap had. De 175 was gebaseerd op de GIMA 175, die door Rieju op alle vlakken was aangepast. De Rieju 175 was lichter, gemakkelijker te rijden, had een aantrekkelijker ontwerp en was ook nog eens zuiniger dankzij de verbeteringen die aan het blok waren doorgevoerd. In de periode 1953-1961 werden 5.000 units geproduceerd, daarna werd op een ander type motorblok overgestapt en zou het model nog 4 jaar in productie blijven, waarin nog eens 1.000 units per jaar werden geproduceerd.
In het begin van de jaren ’60 raakte de verkoop van nieuwe motoren in het slob. De 175cc was niet aantrekkelijk meer voor het grote publiek en de in 1959 ontwikkelde 50cc en 125cc scooters met automatische transmissie waren een regelrechte flop (hoewel het dankzij hun unieke styling cultobjecten zijn geworden waar tegenwoordig grof geld voor wordt betaald), maar dankzij een zorgvuldig geplande bedrijfsstrategie wisten de Catalanen uit Figueres de zwarte dagen van de Spaanse motorindustrie te overleven.
Het jaar 1964 kan dan ook als de tweede fase van Rieju worden gezien. Na in 1960 een overeenkomst te hebben getekend verkreeg Rieju een licentie om Italiaanse motorblokken in Figueres te produceren en tot op de dag van vandaag zijn alle bromfietsblokken die door het bedrijf Het is dat tot nu toe voornamelijk alleen maar koud en nat is geweest, anders... Iemand een idee voor wat betreft bestemming?worden geassembleerd van Minarelli origine. Het eerste resultaat van de samenwerking was de Jaca met 3,5 pk motor en een topsnelheid van 70 km/u, welke conform de richtlijnen voor bromfietsen op 40 km/u moest worden begrensd. Dankzij dat begrenzen kregen de Rieju blokken de reputatie onverwoestbaar te zijn.
Fast forward naar 1978, het jaar dat Rieju besloot deel te gaan nemen aan het Spaanse Enduro kampioenschap in de 75cc categorie – en met succes, in totaal zouden in deze klasse maar liefst 12 nationale kampioenschappen op naam worden geschreven. 1979 is voor Rieju zelfs een van de belangrijkste jaren geweest, dat jaar werden de TT 505 Marathon 50 en 74cc gepresenteerd, modellen die de Rieju merknaam kleur en identiteit gaven: sindsdien is de kleur groen de huiskleur van Rieju en is het merk zich op het offroad segment gaan richten.