Zoeken

Test: Rieju Aventura 500

Conclusie

10 april 2024

Met de lancering van de Aventura 500 heeft het Catalaanse Rieju niet alleen haar gamma naar het A2-rijbewijs uitgebreid, dat dankzij de groeiende populariteit van motorrijden onder jongeren voor alle fabrikanten een super interessant segment is geworden, maar tevens ingespeeld op een enorme populariteit van lichte Allroads. En daar zelfs een behoorlijke stap verder in is gegaan. We're on a road to nowhere, come on inside. Takin' that ride to nowhere, we'll take that rideDe Aventura 500 heeft de looks van een échte avonturier, de specificaties om er ook daadwerkelijk offroad mee te gaan (we moeten nog een slag om de arm houden omdat we ’t nu niet hebben gedaan, maar zijn overtuigd dat ‘ie met vlag en wimpel ook die proef zal doorstaan) én de capaciteit om met één tankstop een groot deel van Europa te doorkruisen, dankzij z’n dubbele benzinetank met in totaal 40 liter brandstof.  

Om dat te realiseren is Rieju een samenwerkingsverband met een Chinese fabrikant aangegaan, maar noem ons nog één fabrikant die daar tegenwoordig geen zaken mee doet. De Aventura 500 is op de Hengjian Dahaidao 500 GS gebaseerd, maar dan aangepast op het specifieke eisenpakket van Rieju. De motor wordt daar ter plaatse geassembleerd, onder de supervisie van een team van twee Rieju-engineers die op het productieproces toezien, waarna in Figueres nog een laatste kwaliteitscontrole wordt gedaan voordat de motoren naar dealers worden verscheept. Voor het prijskaartje van € 9.499 (€ 7.999 BE) heb je gewoon een verdomd fijne motor voor je geld. 

Mooi design, goede stuureigenschappen, voelt veel lichter dan cijfers doen vermoeden, trillingsvrij blok, actieradius

Windscherm niet instelbaar, waarom geen elektronisch benzinekraantje in schakelaar benzinepomp, waar zijn verwarmde handvatten als je ze nodig hebt