Zoeken

Test: Kawasaki ZX-6R 636

Conclusie

6 maart 2024

Een echte supersport is als een goede bak koffie – met voldoende smaak en kracht om er intens van te genieten, niet te complex en makkelijk te drinken, liefst elke dag en dan als het effe kan ook nog een beetje betaalbaar. En deze criteria zijn ook van toepassing op deze vernieuwde ZX-6R, een absolute eyecatcher met een stevig maar controleerbaar vermogen en dankzij de souplesse Of je die 36cc daadwerkelijk voelt? Een foto zegt meer dan duizend woorden...bij uitstek geschikt voor alledaags gebruik. Met voldoende moderne elektronische rijhulpen die op een eenvoudige en overzichtelijke manier toegankelijk en te selecteren zijn, en dat voor een betaalbare prijs van €13.799,00 (€11.799,00 BE).

De 2024 ZX-6R 636 maakt dit mogelijk dankzij zijn uitgebalanceerd chassis met een zeer goede feedback, en een soepel en krachtig motorblok met een sterk middengebied wat het rijden van deze fiets relatief makkelijker maakt. En zo hoort een Supersport te zijn, ideaal voor heerlijke ritten op straat maar besluit je er ook eens mee naar circuit te gaan dan kun je meer dan een stevige partij meeblazen want ook hier presteert de fiets uitstekend. Kijkend naar de concurrentie in dit segment is de ZX-6R misschien niet de meest geavanceerde motor op de markt, maar hij doet zijn werk en doet dat echt zeer goed. Hij is als die betrouwbare vriend die misschien niet de meest hippe of coolste is, maar die wel altijd voor je klaarstaat en waar je het grootste plezier mee beleeft.

Wat mij vooral bijblijft als ik einde van de dag voor de laatste keer de ZX-6R 636 de pitlane instuur en meer dan voldaan en met een grote grijns afstap, is hoe fijn een goed opgezette supersport kan zijn. De harmonie tussen chassis en vermogen is uitstekend zowel bij hoge snelheden maar ook op technische stukken zoals er op Almeria meerdere zijn, en je moet het al héél bont maken om deze harmonie enigszins te verstoren. De 636 geeft zoveel vertrouwen dat je als rijder je grenzen durft te verleggen en op deze manier ook makkelijk progressie kunt boeken. Als je het niet erg vindt, dan blijf ik nog effeDoor de comfortabele zithouding en uitstekende rijwind protectie is het een van de weinige fietsen waar ik na een aantal stevige sessies niet volledig afgemat vanaf lazer in de paddock.

Sterker nog, ik keek zelfs vol ongeduld uit naar elke volgende sessie, en dat wil wat zeggen! Beetje jammer dat we vandaag te kampen hadden aan wat gebrek aan grip, maar daar kan Kawasaki al hun goede bedoelingen ten spijt ook niks aan veranderen, maar het is wel de ideale gelegenheid om Kawasaki Benelux nog eens een keertje lief aan te kijken met de vraag of we de motor dit seizoen nog eens een dagje kunnen mee nemen naar een circuit in de buurt. Hoor ik iemand in de verte nu Assen zeggen, of verbeeld ik me dit?