Zoeken

Test: Honda CB1000 Hornet SP

Conclusie

16 december 2024

Toen Honda in november 2007 op de EICMA in Milaan de CB1000R onthulde als opvolger van de CB900F Hornet kwam er een eind aan de iconische Hornet naam, maar zeventien jaar later heeft Honda de Hornet weer volop in ere hersteld. Na de introductie van de CB750 Hornet in 2023, gevolgd door de CB500 Hornet dit jaar heeft Honda de Hornet familie compleet gemaakt met de lancering Serieus, € 13.999. Iets zegt mij dat ze bij de concurrentie behoorlijk nerveus zijn nuvan de CB1000 Hornet, die voor het eerst ook als SP-versie leverbaar is. 

Met de nieuwe editie als de CB1000 Hornet brengt Honda het concept naar het heden, maar voegt het meer finesse, uitrusting en een agressief tintje in streetfighter-stijl toe, hoewel dat wel door Kawasaki’s ‘Sugomi-stijl’ lijkt te zijn geïnspireerd. Het 2017-Fireblade blok is een toonbeeld van souplesse en heeft qua performance de lat nog iets hoger gelegd, en op het rijwielgedeelte is ook weinig af te dingen.

Tuurlijk, het zou leuk zijn geweest als Honda een IMU had toegepast, waarmee de assistentiesystemen hellingshoek-afhankelijk waren geweest, evenals cruise controle die het rijden op de snelweg een stuk relaxter maakt. Daarnaast is een brandstofverbruik van nog geen 1 op 17 niet meer van deze tijd, net als het Tirol-ongeschikte stationaire geluid.

Dit kleine beetje kritiek wordt echter gerelativeerd als je kijkt naar de opmerkelijke prijs-prestatieverhouding, want Honda vraagt slechts € 13.999 (€ 12.299 BE) voor de Hornet SP en dat is gewoon verdomd weinig voor een sportieve eenliter Naked. Het enige nadeel: als de zwarte kleur je niet bevalt, moet je voor de minder krachtige en minder goed uitgeruste standaard Hornet gaan. Deze is verkrijgbaar in rood, wit en grijs voor 2.000 euro minder (€ 1.900 BE).

  

Dat blok, sportieve zit, sportief rijwielgedeelte, afwerking, prijs

Geen IMU, geen cruise controle, Sugomi-kopie