Zoeken

Test: Ducati Hypermotard 698 Mono RVE

Supermono, maar dan anders

28 mei 2024

Ik moet je eerlijk bekennen dat toen het nieuws naar buiten kwam dat Ducati met een extreme eencilinder zou gaan komen, mijn hart meteen sneller ging kloppen. Zou het echt, een nieuwe Supermono? Het briljante concept van Pierre Terblanche, die van de luchtgekoelde Ducati 90° L-twin een eencilinder had gemaakt, door van de staande cilinder een unieke balansas te maken, waardoor het blok zich als een tweecilinder gedroeg en veel meer toeren kon maken dan een gewone eencilinder, in een Hypermotard? Je moet er wel vroeg voor uit de veren, maar dan heb je ook gegarandeerd 200% lolDat bleek helaas niet zo te zijn, maar daarmee is niet gezegd dat het pad dat Ducati wel heeft bewandeld niet bijzonder is. De nieuwe Superquadro Mono is namelijk direct afgeleid van de Superquadro V-twin van de Panigale 1299, waarbij je heel kort door de bocht zou kunnen stellen dat dit Pani-blok gewoon doormidden is gezaagd en de liggende cilinder is weggegooid. Ducati claimt dat het blok de nieuwe benchmark onder de eencilinders is, eens kijken hoe ze dat hebben bereikt. 

Net als de Superquadro V-twin heeft de Mono een de boring van 116 mm, wat gecombineerd met een iets langere slag van 62,4 mm (60,8 mm bij de 1299 Panigale) in een cilinderinhoud van 659 cc heeft geresulteerd. Waarom ze ‘m 698 hebben genoemd, geen idee, maar het past wel in Ducati’s trend van onlogische typeaanduidingen. De verbrandingskamer, de titanium inlaat- en stalen uitlaatkleppen en de desmodromische klepaandrijving (sinds jaar en dag hét handelskenmerk voor Ducati) zijn ook allemaal gelijk gebleven en Ducati claimt een topvermogen van 77,5 pk bij 9.750 tpm en een maximum koppel van 63 Nm bij 8.000 tpm.

Volgens Ducati combineert de nieuwe Hypermotard 698 Mono typische Supermotard-race-esthetiek: essentieel, compact en agressief, met de strakke lijnen en aandacht voor oppervlakken die typisch zijn voor het Ducati-ontwerp. Het resultaat is een slanke en strakke motorfiets met een hoog en vlak zadel; het hoge voorspatbord, de scherpe achterkant met hoog geplaatste dubbele uitlaatdempers en de vijfspaaks lichtmetalen wielen zijn allemaal elementen die zijn attitude bevestigen. Geen kip op de weg op de vroege zondagochtend. Behalve dan die ene gast die z'n hond aan het uitlaten is en het echt geweldig vindt en tot 't end blijft toeschouwen en kletsenNu valt er over smaak niet te twisten, maar persoonlijk vind ik de standaard rode kleur nogal saai, zeker wanneer ‘ie naast de RVE-uitvoering staat die dankzij de schreeuwerige stickerset heerlijk agressief oogt. Gelukkig heeft Ducati dat ook ingezien en zullen er binnenkort diverse stickersets voor de Mono beschikbaar zijn, zodat je ‘m zelf dat persoonlijke tintje kunt geven.  

Wat elektronica betreft is het nieuwe kleintje Hyper voorzien van bochten-ABS (Bosch 9.1 MP), Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control, Ducati Power Launch en Ducati Quick Shift (DQS) Up/Down, standaard op de RVE en als accessoire leverbaar op de standaard versie. De Hypermotard 698 Mono heeft vier rijmodi (Sport, Road, Urban en Wet) waaraan standaard de Engine Mode (beschikbaar op 3 niveaus), DTC, EBC en ABS-niveaus zijn toegewezen, maar die vervolgens wel door de rijder kunnen worden aangepast. De keuze is dus reuze, maar d’r kleeft wel één nadeel aan: om wegwijs te
Supervet design, maar dan moet je wel de RVE uitvoering hebben. Display is voor SM-begrippen best uitgebreid 

Menustructuur is daarentegen best ingewikkeld. De beugeltjes van de vloeistof-reservoirs worden door de spiegels vastgezet. Da's best lastig wanneer je ze op circuit effe vlug wilt demonteren
Het grootste verschil: de schreeuwerige, maar wel supervette stickers. Dat en een up/down quickshift

Laat je niet in de luren leggen, 't is gewoon een eencilinder. Bagaga? Je stopt je spullen maar in een rugzak
worden heb je slechts de beschikking over een zeer karig LCD-display met zwarte achtergrond, wat allesbehalve gebruiksvriendelijk en intuïtief werkt, Opstappen, wegrijden en alles al rijdend uitvogelen? Vergeet het maar, de Hyper Mono is RDFM (Read The F***ng Manual) ten voeten uit. Het display is erg karig (in lijn met een Supermotard, dat dan weer wel), maar is wel overzichtelijk en beschikt net als de Pani over een schakellampje wanneer de begrenzer is bereikt.

4 ABS-niveaus

Nog even over het ABS. De Hypermotard 698 Mono is de eerste Ducati die vier! ABS-niveaus biedt. Twee daarvan integreren een Slide-by-Brake-functionaliteit, die het mogelijk maakt om de achterzijde bij het aanremmen voor een bocht naar buiten te laten glijden op circuit. Als het ABS is ingesteld op niveau 3, wordt bij gebruik van de achterrem tijdens agressief remmen op de baan de Slide-by-Brake geactiveerd, waardoor de motor een beperkte stuurhoek krijgt die gemakkelijker te beheren is. Wanneer ABS op niveau 2 is ingesteld, zorgt Slide-by-Brake voor een bredere zijwaartse hoek. In Jip en Janneke taal: gewoon remmen, de bocht in knallen en de elektronica de achterkant opzij laten zetten. Tenminste, dat is de theorie, de praktijk blijkt vandaag een stuk weerbarstiger te zijn, maar daarover straks meer. In niveau 1 is het ABS op het achterwiel volledig uitgeschakeld en is deze enkel nog actief op het voorwiel, niveau 4 is ontwikkeld voor situaties met weinig grip en is standaard gekoppeld aan de natte rijmodus.

De Hypermotard biedt ook 4 niveaus van Wheelie Control. In 4, 3 en 2 wordt elke wheelie vroeger of later in de kiem gesmoord, maar gelukkig kun je ‘m ook uitzetten als je niveau 1 selecteert. Bovendien is exclusief voor gebruik op het circuit de Ducati Performance-software voor Ducati Wheelie Control als accessoire verkrijgbaar. Deze functionaliteit kan alleen worden geactiveerd in combinatie met de Zo zou het eigenlijk het hele jaar moeten zijn. Maar ja, denk dat de anderen daar heel anders over denkenTermignoni Ducati Performance-uitlaat, is niet straatlegaal, en biedt een aanvullende rijhulp genaamd Wheelie Assist.In dit geval helpt de elektronica je bij het uitvoeren en onderhouden van een langdurige wheelie, waarbij de hoek wordt geregeld met behulp van het geleverde motorkoppel, waardoor je in theorie dus niet meer achterover kunt klappen. Denk dat de Chef met zo’n feature wel gelukkig zal zijn.

De Hypermotard 698 Mono is super compact en licht, Ducati claimt een rijklaargewicht van nog geen 160 kg, wat onder andere aan het vakwerkbuisframe met gedifferentieerde secties en een gewicht van slechts 7,2 kg te danken is, evenals de gietwielen (-0,5 kg t.o.v. spaakwielen), de remschijven met aluminium flens (-17% t.o.v. een stalen unit) en de lichtgewicht en volledig instelbare Marzocchi 45 mm upside down voorvork. De vederlichte dubbelzijdige achterbrug werkt via een progressief linksysteem met een volledig verstelbare achtershock. De wielen zijn voorzien van Pirelli Diablo Rosso Wie sjoen os Limburg toch is. Ideaal uitlaatgebied voor deze HypermotardIV-banden, met de maat 120/70 ZR 17 vooraan en 160/60 ZR 17 achteraan. Het voorremsysteem bestaat uit een enkele schijf van 330 mm, speciaal ontwikkeld door Brembo voor de Hypermotard 698 Mono, met een Brembo M4.32 radiale remklauw. Aan de achterzijde bevindt zich een enkele schijf van 240 mm.

De rijpositie is zo ontworpen dat zowel de traditionele Supermotard stijl met uitgestoken been maar ook de race stijl met een kneedown mogelijk is. Om voor elke stijl en rijder een geschikte zitpositie te vinden is het stuur zelfs verstelbaar gemaakt door middel van excentrische U-bouten waarbij de positie van de voetsteunen een behoorlijke hellingshoek mogelijk maken. Bovendien is het door het verwijderen van de rubberen inzetstukken mogelijk om maximale grip te verkrijgen met racelaarzen bij gebruik op het circuit.