Zoeken

Test: BMW R 1300 GS ASA

Techniek

4 december 2024

BMW automatische schakelassistent ASA

Het Beierse systeem is gebaseerd op twee elektronisch gestuurde elektromechanische actuatoren voor de koppeling en de transmissie. De eerste werkt in op het hydraulische systeem met een rechtstreekse verbinding tussen de hoofdcilinder en de slave-cilinder van de koppeling. Deze bedient een zwenkarm via een wormwiel en maakt de vereiste inschakeling van de koppeling mogelijk, d.w.z. de slip, en opent deze volledig bij het stoppen. In de transmissie bedient het schakelpedaal (net als de Aprilia Fijn dat BMW de 'gewone' schakelpook heeft behouden, maar je mist wel dat gevoelMana 850 destijds) een schakelsensor, die de informatie over de schakelaanvraag samen met de snelheid van de ingaande as van de transmissie en de positie van de koppeling doorgeeft aan de regeleenheid. Deze regeleenheid van de TCU (Transmission Control Unit), die nauw verbonden is met de regeleenheid van de motor, modelleert en regelt het inschakelen van de koppeling en het schakelproces en stuurt de actuele status terug naar de regeleenheid van de motor.

Alle componenten, inclusief het expansievat voor de hydraulische koppelingsbediening, zijn verborgen achter afdekkingen op of in de motor aan de rechterkant. Uiterlijke kenmerken zijn het ontbrekende koppelingshendel, een kleine knop voor het schakelen tussen de bedrijfsmodi op de linker spiegelbeugel en een nieuw display voor de ASA-modus in het bekende TFT-instrument.

In handgeschakelde modus “M” start de schakelpook het schakelen zoals gebruikelijk, d.w.z. de eerste versnelling omlaag en alle andere versnellingen omhoog, op voorwaarde dat het motortoerental binnen het maximum- of minimumtoerental ligt dat door de computer is opgegeven. Als het motortoerental onder het versnellingsafhankelijke minimumtoerental komt, schakelt de ASA automatisch terug, zelfs in handgeschakelde modus, om te voorkomen dat de motor afslaat. In automatische modus “D” schakelt de ASA later op en eerder terug, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus (Dynamisch, Weg, Regen, Eco, enz.); er wordt ook rekening gehouden met het motortoerental, de gasklepstand, de hellingshoek en de remsituatie bij het berekenen van het automatische schakelpunt. Het automatische systeem kan op elk moment met het voetpedaal worden overbrugd, mits de door de regeleenheid bepaalde omstandigheden, zoals het motortoerental, dit toelaten.

Met een totaal van 2,1 kilo is het ASA-gewicht binnen de perken gehouden. De transmissie en architectuur van de nieuwe 1300cc boxermotor houden al rekening met de ASA componenten, zodat ASA waarschijnlijk ook als optie zal worden aangeboden op toekomstige R 1300 modellen zoals de GS Adventure, RT, R en RS.