Test: BMW R 1300 GS ASA
Conclusie
Semiautomatisch schakelen is onder motorrijders altijd een gevoelig onderwerp geweest, die het schakelen en koppelen als onderdeel van de motorbeleving zag, maar 15 jaar na Honda’s introductie van de DCT Dual Clutch Transmission lijkt de semiautomatische transmissie in motorland Pittoresk plaatje, toch?door te breken. Na de Yamaha MT-09 Y-AMT (Automated Manual Transmission) eerder dit jaar is BMW nu het derde merk dat semiautomatische transmissie onder de codenaam ASA (Automated Shift Assistent) heeft omarmd.
Net als Yamaha’s Y-AMT maakt ook de BMW ASA gebruik van elektronica voor de bediening van de koppeling en de versnellingsbak, maar waar Yamaha heeft gekozen voor een in 2 standen instelbaar schakelpatroon heeft BMW gekozen voor een geavanceerder systeem waarbij het automatische schakelpatroon aan de rijmodus én de rijstijl is gekoppeld, wat goed te voelen is, maar desondanks gaat het schakelen (net als Yamaha’s Y-AMT) nog steeds een tikkie te vroeg.
Zet ‘m daarentegen in de manuele stand en het op- en terugschakelen gaat merkbaar soepeler en zelfs sneller, en dankzij het conventionele schakelpatroon, plus het feit dat het schakelen gewoon met een pookje gaat, hoef je niet te wennen. Het enige nadeel is dat de schakelpook niet de schakeldrum van de versnellingsbak bedient, maar een servomotor (net als de Mana 850 destijds), waardoor je het directe gevoel mist en nooit met zekerheid weet of de gewenste versnelling is ingeschakeld, of niet.
Helaas is de automatische schakelassistent niet los verkrijgbaar; hij is alleen verkrijgbaar als onderdeel van het Dynamic Package, dat ook het DSA semi-actieve dempingssysteem, de Pro-rijmodi en de sportrem omvat voor de prijs van € 2.527. Hetzelfde pakket zonder ASA maar met quickshifter kost 869 euro minder - en is inclusief koppelingshendel.