Vergelijk: CFMoto 450SR versus...
Na regen volgt...
Het is inderdaad pas na de middagpauze dat de regen stopt, waarna het donkere wolkendek al snel plaatsmaakt voor blauwe lucht en een heerlijke zon de baan al snel opdroogt. Als ik zie dat er nog maar minimale regenspray door de rijders met regenbanden wordt opgeworpen maak ik me klaar en stuur de CF de eerste keer behoedzaam rond op de vochtige baan. Na circa 20 minuten zijn de rijlijnen echter
We vallen in herhaling, maar echt supermooi
Het TFT-display is echt supermooi en eenvoudig te bedienen
De zit is heerlijk ruim, waardoor je veel posities kunt aannemen. Winglets, op een 'A2-tje'!
Nog zoiets, Brembo! Geen goedkope shit en zelfs geen ByBre, maar échte Brembo's. Op een 'A2-tje'!
volledig droog en kan ik beginnen met het verleggen van de rempunten en het verhogen van de bochtensnelheid. Op het rechte stuk schakel ik eerst nog door naar 5 om dan licht remmend, om gewicht en druk (lees grip!) op de voorzijde te genereren, de snelste rechterbocht van dit circuit in te sturen, maar mis vervolgens punch om door te accelereren naar de stevige remzone voor bocht 2. Een ronde later schakel ik op het rechte stuk niet meer hoger dan 4 en zit dan bij de snelle rechtse dan weliswaar tegen de begrenzer, maar heb beduidend meer drive als ik de bocht uitkom. Zó moet dat dus.
Bij het bergaf aanremmen naar de bochtencombinatie bocht 2 en 3 gebruik ik kort de motorrem van de 3e versnelling om dan snel naar 2 terug te schakelen voor de krappe rechterbocht, waarbij de slip-assist koppeling duidelijk voelbaar in actie schiet om de achterkant stabiel te houden. Mooi zo, die werkt dus ook prima! Snel opschakelen naar 3 voor dat ik bergop rechts/links chicane instuur waar de motor verrassend stabiel blijft. De twee linkse 90 graden bochten die volgen blijf ik in derde versnelling en dat gaat meer dan prima en met voldoende drive. In mijn poging later dit weekend om er alles uit te persen ga ik voor beide bochten nog even terug naar 2 om met nog meer vermogen de bocht uit te komen.
De 180 graden linkerbocht gaat vlotjes en al snel elbowdown in 2e versnelling, om uitkomend en onder hellingshoek een versnelling door te schakelen om zo de “rotonde” te pakken, de langste bocht waar je relatief lang op maximale hellingshoek en constante snelheid tegen het asfalt ligt. Versnelling hoger naar 4 voor de bergaf haakse rechter, om vervolgens weer hard en onder lichte hellingshoek aanremmend naar 3 en 2 terug te schakelen, een laat maar haaks instuurpunt Denk dat d'r wel een paar merken blij mogen zijn dat CF niet meedoet in het WK Supersport 300nemend om de motor zo snel mogelijk overeind te zetten voor de juiste en snelste lijn bergop.
Voor de links rechts combinatie nog snel doortikken naar z'n 3, welke we drie bochten vasthouden totdat we hard en onder hellingshoek remmend een tikkie terug moeten doen voor de rechterbocht op het laagste punt van het circuit, die ik zelf meestal krap neem en hierdoor snel het gas vol open kan draaien. Pas na de chicane met het “springbultje” erin tik ik weer op naar z’n 3, om vervolgens een royaal stuk van de pitlane entry mee te nemen om zo hard als mogelijk de laatste rechterbocht in te sturen. Nog even plat op de tank nu, opschakelen naar 4 voorbij start/finish, waarna het hele ritueel zich weer herhaalt, liefst elke keer iets harder en platter.
belangstelling alom
De belangstelling voor de CF450 SR in de paddock blijkt wederom behoorlijk, omdat de motor op dat moment in Belgie en Nederland nog niet leverbaar is en dit voor iedereen de eerste kennismaking met deze motor is. Sterker nog, voor velen is het de eerste kennismaking überhaupt met een CFMotor. Een uitgelezen kans dus voor CF om het sportieve publiek te bereiken. Het leuke is dat we gedurende het hele weekend geen onvertogen woord te horen krijgen over deze fiets. De motor valt écht bij iedereen in de smaak, met zijn uitgesproken sportief en modern ontwerp en diens opvallende en aparte kleurstelling. Reacties als wauw, mooi, beauty en wat is dat? horen we met regelmaat. Iedereen is het er ook over eens dat de motor er niet uit ziet als een A2-motor, Leg deze foto's maar eens naast die van vorig jaar op de NInja 400...maar als een veel zwaarder exemplaar, enkel de enkele remschijf in het voorwiel en de smalle achterband passen daar dan weer niet bij.
Als ik dan ook nog eens het grote TFT dashboard laat zien met daarin duidelijke trip info, gearindicator, shiftlight, waarschuwing voor uitgeklapte zijstandaard, benzine en temperatuurmeter, tijd en buitentemperatuur overzichtelijk aangegeven, wordt het enthousiasme alleen maar groter. Het enige puntje van kritiek is dat in de toerenteller het cijfer waarin je rijdt groot oplicht, wat kan leiden tot een geknipper tussen dat en het volgende cijfer wanneer het toerental precies op dat kantelpunt zit. De vering is buiten de veervoorspanning van de achterschokbreker niet instelbaar, maar deze slaat absoluut geen slecht figuur en heeft zonder meer de meeste demping vergeleken met de concurrentie. De door CF gekozen setting demping maakt de 450SR ook zo mooi stabiel om te rijden, ik ben tijdens beide dagen geen enkele keer verrast door een onwillig of slingerend rijwielgedeelte, een heel dik pluspunt dus!
Ook de rest van de motor presteert echt probleemloos, ondanks dat sessie na sessie alles zwaar wordt beproeft. Geen enkele keer wordt een versnelling gemist bij op of terugschakelen, de watertemperatuur loopt niet te hoog op en er ontstaat zelfs geen fading op de remmen ondanks dat dit “slechts” een standaard rubberen remleiding betreft, een waar feest om er mee te rijden maar zeker ook om er mee gezien te worden! Op zondagochtend ga ik er gedurende 3 sessies nog eens goed voor zitten en probeer mijn tijd nog wat aan te scherpen net als vorig jaar met de Ninja 400. In veel bochten rij ik nu de relatief hoog Dan zul je zien dat het gras toen lang niet zo groen was. Da's nou zomer 2023 in een notendopgeplaatste voetsteunen tegen de grond en zelfs de zijstandaard ontkomt er niet aan over het asfalt te schuren. Op meerdere plekken waar ik de motor in 3e versnelling reed zoek ik nu hoogtoerig de 2e versnelling op, iets meer schakelen uiteraard om net dat laatste beetje extra nog te kunnen aanspreken. Bijkomend voordeel is dat ik hierdoor ook nét iets meer motorrem heb, waardoor ik net iets later kan remmen en daar ongetwijfeld nog wat tijd mee win.
Het is echter gissen hoeveel sneller ik exact ben, want tot mijn spijt ben ik de transponder vergeten, maar voor mijn gevoel zeker een 1,5 tot 2 seconde sneller dan de de 2'00 die ik op zaterdagmiddag had gezet. Ter illustratie: het afgelopen jaar had ik met de Ninja 400 hier een 1'59 gezet. ‘s Middags is het dan de beurt aan fotograaf Manu de Soomer nog met de CF enkele sessies de baan op te gaan, net als vorig jaar op de Ninja, en ook hij stapt einde van de dag reuze enthousiast af met een welgemeende dikke pluim voor de motor, wat een genot!